Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Családfő: Škoda Octavia Combi RS TDI

2017. december 15. 15:45   |   DG
címkék:  

Az Octavia a Škoda legnépszerűbb modellje, s nem nehéz látni, hogy miért. Eszményi családi autó, hatalmas beltérrel és kiforrott Volkswagen-technikával. És létezik belőle kifejezetten erős változat is, ami a sportos lelkületű családapák kedvence.

A Škoda Octavia harmadik generációja 2013-ban mutatkozott be, idén év elején pedig ráncfelvarrásnak vetették alá, melynek célja a slágermodell karakteresebbé tétele és műszaki tartalmának az aktuális konszernmodellekéhez igazítása volt. Nos, míg az utóbbi csak az autóba beülve egyértelmű, addig az előbbi az új orrkiképzésen azonnal megmutatkozik. A dizájnerek egy merész húzással tagolttá alakították át a fényszórókat, „duplaszeművé” formálva az autót. Az Octavia így kevésbé hétköznapi, ugyanakkor szépnek nem mondható, megosztja a közönséget.

Az új front a sportos Škoda Octavia RS modellek esetében valamivel jobban működik, bizonyos szögből egészen jól mutat, de azért az Octavia előző fizimiskája egyértelműen harmonikusabb. Más kérdés, hogy az egymástól elválasztott sarkos fényforrások jobban világítják meg az utat, ugyanis immár LED-ek is világíthatnak bennük. A faron is történtek változások, alulra fekete kötényt szereltek fel, amelyet piros fényvisszaverő csík szegélyez. S az első LED-es fényszórókhoz igazodva a hátsó lámpák is diódásak lettek, akárcsak a rendszámtábla világítás. Itt láthatóak az RS modellek legfőbb megkülönböztető jegyei is, a trapéz alakú kipufogóvégek, amelyek azonban csalódásként most is csak díszek. Azt, hogy RS modellt látunk magunk előtt, a legjobban talán a speciális kék fényezés és a nagyméretű, 18 colos könnyűfém kerekek, illetve a nagyméretű féktárcsák és pirosra festett féknyergek árulják el.

A belső tér mindegyik RS modellben fekete, határozott oldaltartást adó, integrált fejtámlás bőr/szövet sportülésekkel, amelyek piros szegélyvarrást és RS logókat kaptak. A multifunkciós sportkormány perforált bőr karimát kapott, emellett a váltó és a kézifékkar zsákja is bőr. A pedálok alumínium taposórésszel rendelkeznek. Szép és jó fogású a kormány, de jól néznek ki az Alcantara/bőr ülések is, nem beszélve arról, hogy kényelmesek és remekül tartják a testet. A vezetési pozíció remek, s az ergonómia példás, mint bármelyik másik Volkswagen-csoportos termékben. Az általános nívó magas, az összeszerelés pedig precíz, tisztességes.

A főbb kezelőszervek, a kormánykerék, a bajuszkapcsolók, a klímapanel és az érintőképernyő más konszernmodellekből érkeztek, csupán a főműszerek jellegzetesen skodás stílusúak. A letisztult műszerfalon minden kézre esik és ott található, ahol keressük. A tesztautóba a létező legnagyobb és legkorszerűbb, 23 centiméteres érintőképernyővel rendelkező Columbus infotainment rendszert szerelték, amely a legfejlettebb konnektivitási megoldásokat kínálja. Szolgáltatása teljes körű, menüje jól felépített és könnyen megtanulható, talán egyetlen hátránya, hogy bármit is szeretnénk állítani rajta, rá kell nézni és oda kell nyúlni. Combi RS-ünk asszisztens rendszerekből is a legkorszerűbbeket kapta, közülük a ráfutásgátlónak, a holttér-figyelőnek és a mögöttes forgalomra figyelmeztető rendszernek nagy hasznát vettük.

A Škoda Octavia RS változatban is azon a területen nyújt a legkiemelkedőbbet, ahol a normál modellek. Olyan hatalmas hely van benne, hogy azt még az eggyel nagyobb, középkategóriás kocsik is megirigyelhetik. Minden irányban tágas, lábtere óriási, csakúgy, mint a csomagtere, amely az előző generációs Superb rakterével megegyező térfogatú. A szabályos alakú és mély csomagtartó ránézésre mindent elnyel, 610 literes, a támlák lehajtásával (ezt immár hátulról, kallantyúk meghúzásával is megtehetjük) pedig elképesztő 1740 literesre bővíthető. A hátfalajtó most első ízben motorosan is nyitható/zárható.

Az Octavia RS 2 literes turbós benzines vagy dízelmotorral vásárolható meg, tesztautónkban az utóbbi dolgozott, 184 lóerős teljesítménnyel és 380 Nm-es nyomatékkal. Utóbbi már 1750-es fordulatszámon megjelenik és majdnem a hasznos tartomány végéig, 3250-ig fennmarad, így minden helyzetben ugrásra kész az autó és fölényesen megoldja a közlekedési helyzeteket. A 225 mm széles első gumik egy-egy nagyobb gázadásnál menthetetlenül kipörögnek; különösen sport üzemmódban vehemensek a gyorsítások. A négyhengeres dízel hangja ráadásul egész lelkesítő, morgós és nem kerregős. A motor nagyon jól húz és visszafogottan fogyaszt, mi a forszírozott etapokkal tarkított tesztidőszak végén 7 litert mértünk.

Az erőforrás és a hozzá kapcsolt, príma hatfokozatú duplakuplungos váltómű karaktere a pilóta szándékai szerint változtatható, a lassú és ráérőstől az éles, „hirtelen haragúig” széles tartomány járható be. Ugyanez igaz az adaptív lengéscsillapítókkal szerelt futóműre is, amely a viszonylag kényelmestől a sportosan feszesig állítható. Az eleve alacsonyabb és feszesebbre hangolt sportfutómű, valamint a 18 colos felnikre húzott peres gumik azért éreztetik a hatásukat, a Škoda keményebben halad át az úthibákon és nagyobbakat döccen, de azért nem okoz kellemetlen élményt. Ha összegeznünk kellene, azt mondanánk, hogy a Combi RS egy alapvetően minden praktikumát megőrzött Octavia kombi, amely sokoldalúságával és egyéni stílusával nyújt többet a hétköznapibb változatoknál. Persze nagy kerekek és adaptív futómű azokhoz is elérhetők…

A Škoda Octavia RS modellek világszerte nagyon kedveltek, eddig 200 ezer darabot adtak el belőlük. Megértjük, mi is szívesen fuvaroznánk a családot egy ilyennel. Sajnos, azonban minimum 10 millió forintot kell elkülöníteni rá, ami bárhogy nézzük, igen jelentős összeg. S akkor még a valószerűtlenül hosszú extralistáról nem is beszéltünk, amiből szemezgetve könnyen feltornászhatjuk a vételárat 13 millió forint fölé.

Egy Octaviáért ma már csak hajszállal kell kevesebbet fizetni, mint egy hasonló méretű Volkswagenért, sőt, egy ugyancsak 184 lóerős Golf Variant GTD 2.0 TDI DSG 500 ezer forinttal olcsóbb az Octavia RS TDI-nél. A felszereltségek közül az RS-t mérik a legdrágábban, s még mindig a lassúbb dízel kerül többe, igaz, csak 100 ezer forinttal. A 230 lóerős benzines turbómotorral szerelt Octavia RS 9,37 millió forinttól indul, de vehetünk belőle exkluzív, RS245 kivitelt is 10,47 millióért. Négykerék-hajtás csak az RS TDI-hez választható, 650 ezer forintért cserébe. A DSG-váltó felára most is 600 ezer forint.

Tesztadatok
  • Jelleg
  • alsó-középkategóriás kombi
  • Motor
  • 1968 cm3
  • soros négyhengeres, 16 szelepes, common-rail turbódízel motor
  • Teljesítmény, nyomaték
  • 138 kW (184 LE) @ 3500-4000 RPM
  • 380 Nm @ 1750-3250 RPM
  • Fizikai paraméterek
  • Hosszúság: 4689 mm
  • Szélesség: 1814 mm
  • Magasság: 1452 mm
  • Tengelytáv: 2680 mm
  • Csomagtér: 610/1740 liter
  • Menetteljesítmény
  • Csúcssebesség: 228 km/h
  • Gyorsulás 1-100 km/h: 8 s
  • Fogyasztás (város / országút / vegyes):
    5,8 / 4,4 / 4,9 l/100 km
  • Tesztfogyasztás: 7 l/100 km
  • Árak
  • Alapár: 10 072 750 Ft
  • Tesztautó ára: 13 523 830 Ft

Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Még nem érkezett hozzászólás.

Kapcsolódó cikkek

Autóteszt

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!