/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (1) |
| Több

Szelíd erőszak: BMW 120d xDrive

2013. október 15. 14:40   |   Autoblog
címkék:  

Amilyen szelídnek tűnik a legkisebb BMW, olyan nagy meglepetést tud okozni, ha rálépünk a gázpedálra. Négyhengeres dízelmotor hajtja, de úgy megy, mint a sportkompaktok. Összkerékhajtásának köszönhetően pedig egész évben kompromisszummentesen használható.

A 2004 óta gyártott, hátsókerék-hajtású 1-est két évvel ezelőtt az új BMW márkaarculat szerint igyekeztek áttervezni a bajorok, ám a végeredmény egy kissé bamba képű autó lett, amitől véleményem szerint összességében távol áll a márkára jellemző sportosság. Csupán szemből van benne némi dinamika, egyébként ártalmatlannak tűnik. A tesztautó szürke színével és a manapság szerény méretűnek számító 16 hüvelykes kerekeivel még inkább a háttérbe húzódott, pedig az alsó-középkategória egyik leggyorsabb modelljéről van szó. Ráadásul a tesztautó Sport Line konfigurációt kapott, ami azonban kívülről mindössze fényes fekete dizájnelemek felszerelésében nyilvánult meg.

A legkisebb bajor modell megtartotta elődje arányait (hosszú motorháztető, hátra tolt utaskabin), viszont jelentősen nagyobb lett, amire a típus helykínálatát érintő negatív kritikák miatt volt szükség. A második generációs modell 85 mm-rel hosszabb (4324 mm), 3 centiméterrel bővebb tengelytávval rendelkezik (2690 mm), emellett 17 mm-rel szélesebb (1765 mm). A karosszéria magassága maradt 1421 mm, viszont az első nyomtáv 51, míg a hátsó 72 mm-rel szélesebb lett.

A méretgyarapodás ellenére az 1-es BMW továbbra sem családi autó. A 2 centiméteres lábtér bővülés ellenére a hátsó traktusa még mindig szűkösnek mondható, a széles és magas kardánalagút pedig szigorúan négyszemélyessé avatja. Magas sofőr mögött csak átlagos testmagasságú személyek térde fér el, viszont van elegendő fejtér és immár a lábfej is könnyen az üléstámla alá csúsztatható. A csomagtér 30 literrel, 360 literesre gyarapodott, így már alig marad el a kategória átlagától. Előnye viszont, hogy könnyen pakolható, s a hátsó ülések előredöntésével sík, 1200 literes raktér nyerhető.

Amiben a BMW-k évtizedek óta remekelnek, az a kitűnő vezetési pozíció és a tökéletes ergonómia, s ezen a területen a legkisebb modell sem okoz csalódást. Olyan, mint a nagyok. Rendkívül kényelmesek és jól tartanak a Sport Line felszereltséghez tartozó formázott ülések, amelyek állítható comb- és oldaltámasszal is rendelkeznek, emellett a kormány, a pedálok és a váltókar is ideális helyen vannak.

A vezető felé fordított középkonzol tipikus BMW-s jellegzetesség, és itt is beválik, minden gomb könnyedén elérhető rajta. Utóbbiakból amúgy nincs sok, a rádión és a klímán kívül minden az iDrive rendszerrel vezérelhető, amely az ülések közötti konzolon található forgó-nyomó kapcsolóval és funkciógomb-együttessel működtethető. Az évek során remekül kiforrott a rendszer, egyszerűen, és menet közben is biztonsággal használható. Örömmel nyugtáztam az olyan nosztalgikus elemeket is, mint a középső légbeömlők közötti hideg-meleg levegő arányt szabályozó tekerő, vagy a fordulatszámmérőbe integrált pillanatnyi-fogyasztásmérő skála.A Sport Line felszereltség emellett az utasteret vörös színű elemekkel – például a műszerek osztásai és a sportkormány varrása – dobja fel, a magasfényű fekete belső díszbetéteket pedig feltűnő, korallpiros dekorcsík ékesíti. A csomag része még a praktikus, csúsztatható középső kartámasz, amely azonban rejthetne nagyobb rakodórekeszt is. E tekintetben az 1-es BMW amúgy sem áll jól, utastere kevés és szűk pakolóhelyet rejt.

Aki BMW-t vesz, tudja, hogy már az alap hajtáslánccal is kiváló menettulajdonságokkal bíró autóhoz jut, amiben a hajtáslánc elemei tökéletes harmóniában állnak. Ez az 1-es sorozatra is igaz; a motor, a váltómű, a fékrendszer és a futómű remekül működnek együtt, és a rendszernek nincs alulméretezett tagja. A kis 1-es BMW nagyon egyben van, menet közben megértjük, miért olyan magasan árazott autó.

A motorháztető alatt közvetlen befecskendezéses, start/stop rendszerrel és fékenergia-visszavezetéssel ellátott korszerű négyhengeres motorok teljesítenek szolgálatot (kivéve az M135i-t). Az általunk tesztelt 120d modellben 184 lóerős, 2 literes common rail dízel dolgozik, amely az intelligens xDrive négykerék-hajtással párosítva bámulatos képességekkel ruházza fel az autót. 7,2 másodperc alatt gyorsítja álló helyzetből százra a kocsit, és 228 km/órás végsebességet tesz lehetővé, ami a másfél tonnás saját tömeg ismeretében szenzációs. Remekül illik hozzá az élvezettel, nagy pontossággal kapcsolható hatfokozatú kézi váltó is. Ráadásul az áttételeket is tökéletesen méretezték, a fokozatok nem túlságosan rövidek vagy hosszúak, s nagyszerűen érvényre jut a motor 380 Nm-es nyomatéka is.

A hidegen kissé nyersen járó dízelmotorból ki sem néznénk mire képes, pedig a legtöbb autónak „befűthet” a zöld lámpánál és az autópályán is. Erős és nyomatékos, már alapjárat környékén is, pillanatok alatt megoldhatók vele a különböző forgalmi helyzetek, emellett hihetetlenül jól fogyaszt. Mi 5,7 literes átlagot mértünk, ami a körülmények ismeretében fantasztikusan jó érték. Az 120d xDrive mindamellett közvetlen kormányzásával, hatékony fékeivel és stabil, ámde megfelelő kényelmi tartalékokkal rendelkező futóművével is jó pontokat gyűjtött.

A BMW 120d xDrive azoknak szól, akik egész évben biztonsággal használható prémium kompaktot keresnek, és nem szeretnének lemondani a BMW-k által nyújtott minőségről és magas műszaki színvonalról. A 120d xDrive-nak csak egy komoly „baja” van, az extrákkal jócskán 10 millió forint fölé kúszó vételár. A 114i alapmodell már 6 millió forint alatt elvihető, a lóerők szaporodásával azonban hamar elérjük a 9 milliós árszintet. Aki gázolajos modellt keres, 7 millióért hozzájuthat a sorozat legtakarékosabb tagjához, a 116d EfficientDynamics kiadáshoz, a 143 és 184 lovas 118d illetve 120d kivitel pedig már négykerék-hajtással is választható. A csúcs 125d 218 lóerős és minimum 9 479 000 forintot kérnek érte.

Tesztadatok
  • Jelleg
  • alsó-középkategóriás ferdehátú
  • Motor
  • 1995 cm3
  • soros, négyhengeres, közös nyomócsöves turbódízel-motor
  • Teljesítmény, nyomaték
  • 138 kW (184 LE) @ 4000 RPM
  • 380 Nm @ 1750-2750 RPM
  • Fizikai paraméterek
  • Hosszúság: 4324 mm
  • Szélesség: 1765 mm
  • Magasság: 1421 mm
  • Tengelytáv: 2690 mm
  • Csomagtér: 360/1200 liter
  • Menetteljesítmény
  • Csúcssebesség: 228 km/h
  • Gyorsulás 1-100 km/h: 7,2 s
  • Fogyasztás (város / országút / vegyes):
    / / 4,7 l/100 km
  • Tesztfogyasztás: 5,7 l/100 km
  • Árak
  • Alapár: 8 695 000 Ft
  • Tesztautó ára: 11 112 000 Ft

Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Joker666
2013-10-16 - 11:35

Ronda mint a kölcsönkérés.


Kapcsolódó cikkek

Autóteszt

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!