Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

A jövő mikrobusza a Volkswagentől

2016. január 06. 18:15   |   DG
címkék:  

A Las Vegas-i CES kiállításon mutatta be a Volkswagen a 21. század mikrobuszát, a Budd-e koncepciót, ami a gyártó új, villanyautók számára kifejlesztett moduláris padlólemezére épül és hemzseg a jövőbe mutató megoldásoktól. A Budd-e interaktív élménnyé varázsolja az utazást.

A Budd-e a Volkswagen új moduláris elektromos építőkészletén (Modular Electric Drive Kit (MEB)) alapul, amit kifejezetten a villanyhajtású járművek számára fejlesztett ki. A Volkswagen kitűzött célja, hogy az évtized végére ezek a járművek elérjék a belsőégésű motorral hajtott kocsik hatótávolságát. Ugyanakkor létfontosságú, hogy az akkumulátorok feltöltése 80 százalékra ne vegyen fél óránál többet igénybe. A villanyautók áttörése csakis ekkor elképzelhető.

A MEB architektúrát kompakt méretű villanymotorokhoz és nagyteljesítményű akkumulátorokhoz szabták. A nagy energiasűrűségű, 92.4 kWh-s telep például lapos és végignyúlik a jármű teljes padlóján. Két elektromotort lát el energiával, amelyek mindkét tengelyt meghajtják. Az elülső egység 100 kW teljesítményt és 200 Nm nyomatékot ad le, míg a hátsó egység 125 kW teljesítményt és 290 Nm nyomatékot termel. A mechanikus rendszerteljesítmény így 225 kW (306 LE), a hatótávolság pedig amerikai mérési ciklus szerint 233 mérföld (373 km). Az európai NEDC ciklus ugyanakkor 533 kilométert mutat. A telep hálózatról és induktív módon is tölthető, 150 kW-tal (DC) 30 perc alatt 80 százalékra tölthető. A Budd-e csúcssebessége egyébként 180 km/óra és 6,9 másodperc alatt gyorsul fel 96 km/órára.

A mikrobusz 4597 mm hosszú, 1940 mm széles és 1835 mm magas, méretét tekintve tehát a Touran és a T6 Multivan közé illeszkedik, bár mindkettőnél szélesebb. Tengelytávja 3151 mm-es. Felnyíló hátfalajtaja és jobboldali tolóajtaja van. Egyedi hátsókerék-kormányzást is kifejlesztettek hozzá, így a fordulóköre csupán 11,5 méter. A frontrész átlátszó műanyagból készült és LED-es háttérvilágítást kapott, ami vékony csíkba átmenve végigfut a jármű oldalán. természetesen a fényszórók is diódás kivitelűek.

A MEB architektúra teljesen megváltoztatta a jármű felépítését, a hajtáslánc elemei például egyáltalán nem szűkítik a belső teret és nem kellett ragaszkodni a hagyományos műszerfal elrendezéshez sem. Száműzték a gombokat és kapcsolókat, műszerfal helyett egy nagy kijelzőt találunk, ami mintha lebegne a térben. A gesztusvezérelt tolóajtón keresztül klubhelységre emlékeztető utastérbe juthatunk be. A két első ülés fapadlóhoz rögzített és integrált biztonsági övekkel rendelkezik. Mindkettő megfordítható. Hátul kanapén lehet helyet foglalni. Az oldalfalon egy 86 centiméter képátlójú monitor is helyet kapott.

A Budd-e azonban teljesen újszerű ember-gép interfésze miatt igazán érdekes. Progresszív kijelzési és vezérlési koncepciót kapott, ami intuitív kezelést tesz lehetővé. A műszerfal helyén lévő panel gyakorlatilag egy háromdimenziós grafikus térkép. Fizikailag két képernyőből áll, a sofőr előtti, 31 centiméter széles az aktív információs kijelző, ami teljesen testre szabható, a másik pedig a 34 centis „fejegység”, ami az utasokat tájékoztatja. Vizuálisan a két kijelző mégis összeforr, sőt, a kettő közötti tartalomcsere is megengedett. A rendszer gesztusokkal, érintéssel vagy hanggal irányítható. Utóbbi különösen hatékony, a rendszert nyugodtan meg lehet kérni arra, hogy tekerje fel a fűtést, azonnal meg fogja tenni. Felismeri azt is, hogy a parancs honnét, melyik utastól érkezett.

A középen található fő képernyőt közelítés szenzorokkal szerelték fel, a kezet érzékelve kijelző módból azonnal vezérlő módba vált át. Visszapillantó tükrök helyett kamerákat szereltek az autóra, ezek képe kétoldalt jelenik meg. A kormánykerék érintőpados, nyomó és csúsztató ujjmozdulatokkal vezérelhető. A Budd-e mindezek mellett a környezetével is szoros kapcsolatban van. Utasai menet közben képesek elérni otthonukat vagy munkahelyüket és beállíthatják a légkondicionálót, lekapcsolhatják a villanyt vagy megnézhetik, otthon vannak-e már a gyerekek. Emellett online vásárlás is intézhető az autóból, s a kiszállítás is megoldható.  S ez még nem minden, a Budd-e üzenetet küld az utasok okosórájára vagy okostelefonjára, ha az autóban felejetettek valamit.

A Volkswagen volumengyártóként a közeljövőben szeretné bevezetni modelljeiben a gesztusvezérlést és az autonóm vezetési módot is. 2019-re, amikor már a Budd-e is az utakon lesz, a magukat vezető gépkocsik valósággá válhatnak.


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Még nem érkezett hozzászólás.

Hírek

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!