Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Scifibe illő az Opel GT utastere

2016. február 18. 19:30   |   Autoblog
címkék:  

Bár nem kerül sorozatgyártásba, az Opel GT egy lenyűgöző sportautó-tanulmány, amely bepillantást enged az Opel jövőjébe. A különleges, atletikus külső olyan enteriőrt rejt, amely futurista kezelési koncepcióval olvasztja össze a hagyományos sportautós elemeket.

A GT Conceptben minden az autózás örömét szolgálja: a sportülések méretre szabott ruhaként passzolnak, a kormány és a pedálok elektromosan állíthatók be milliméterre, az ablakok alacsony övvonala laza kartartást enged meg, a színek és formák tökéletes térérzetet adnak, a panorámatető fölött pedig csak úgy suhan az égbolt.

Semmi sem tereli el a vezető és utasa figyelmét a lényegről. Az enteriőr éppoly purista, mint a karosszéria. A GT Concept könnyűszerkezetes építési módja – kevesebbet nyom ezer kilogrammnál – visszatükröződik a dizájnon is, a csiszolt alumínium műszerfal például súlytalanul lebegni tűnik, miközben összeköti a karcsú tetőoszlopot a szélvédővel. A polírozott GT-logós szélső szellőzők kerek monitorokat foglalnak be, amelyek a külső tükröket helyettesítve mutatják az autó környezetét. A biztonsági övek lángvörös görgője önmagában is egy kis műalkotás, a vörös első kerekek utánérzése. A kormánykerék lyuggatott küllői a hatvanas és hetvenes évek legendás Opel GT-je előtt tisztelegnek.

Gombokat hiába keresnénk az utastérben, a sportkocsit ugyanis teljes egészében hangvezérléssel, illetve a központi elhelyezésű érintőpadról kell kezelni. A szakemberek ember-gép interfészről, tehát kapcsolódási felületről beszélnek. A GT Concept rendszere arra vár, hogy megismerje a vezetőt, és alkalmazkodjék a kívánságaihoz. A megszokottól eltérően az autó teljesen ráhangolódik vezetőjére, amiből párbeszéd jön létre, kellemes, emberi hangon válaszol, és megelőlegezi például a pillanatnak megfelelő zenét, navigálást vagy klimatizálást. A HMI olyan, mint egy jó barát az utasülésen, aki ráérez, hogy éppen hip-hop vagy chill-out zenéhez van kedve a sofőrnek.

A szoftver közben napról-napra, hétről-hétre, évről-évre minden egyes vezényszóból, kormánymozdulatból, beállításból tanulja, hogy mikor mit és hogyan szeret az autós, és ezáltal a lehető legjobban tehermentesítse. A gyakorlatban ez már ismerős a tanulékony, adaptív automatákról, amelyek vezérlése alkalmazkodik a vezetési stílushoz, és ennek megfelelő sportossággal vagy takarékossággal váltogatja a fokozatokat. A HMI mögött viszont a nagy egészet figyelembe vevő szemlélet húzódik meg, ezáltal jóval közelebb hozza a megvalósuláshoz a tudományos-fantasztikus filmeket idéző járműkezelést.

Az Opel GT Conceptben a kijelzők is érzékeltetik az utazók hangulatát. Ha például egy stresszes nap után inkább szótlanul, klasszikus módon barangolna az ember a menüben, akkor egyszerűen a középkonzoli kerek érintőpadot használhatja, könnyedén irányítva a funkciókat. A két klasszikus hatású körműszer valójában vetítőfelület, amely hátulról kap többféle színben megvilágítást, és sokféle információt képes három dimenzióban megmutatni – így fejlesztette tovább az Opel a 2013-as Monza Concept megoldását. Baloldalt mindig a sebesség és a fordulatszám látszik, a jobboldali műszerre tetszés szerint lehet információkat lehívni.

Ha üzleti úton vagyunk, az irodával vagy az ügyféllel digitálisan mindig összekötve, akkor a jobboldali műszer ösztönszerűen felfogható grafikája számadatok nélkül könnyíti meg a navigálást, ha viszont szorít a határidő, a fogyasztást tarthatjuk szemmel. Amikor viszont munka után egy kis vezetésre van kedvünk, optimalizálja a gázpedál-reakciókat, a sebességváltást és a motorvezérlést, és a jobb oldali műszerfalról akár a gyorsulások G-értékét is leolvashatjuk.

Az autó ekkor akár figyelmeztet is: “Vigyázz, motoros jön mögöttünk!” A GT Concept ugyanis állandóan szemmel tartja a környezetet, szóval nemcsak az utasok hangulatához alkalmazkodik, hanem ugyanolyan gyorsan és következetesen a pillanatnyi forgalmi helyzethez is. A megszokott tükrök helyett kamerák figyelik az első kerékívek mögül, hogy mi történik a GT Concept mellett és mögött, és a képet a jobb, illetve baloldali kerek monitor mutatja. Ezekhez járul a nagy központi képernyő, amely az összes többi információval szolgál. A HMI formájában tehát nemcsak egy társ, hanem egy éber őrangyal is velünk utazik az autóban.


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Még nem érkezett hozzászólás.

Hírek

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!