/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Elkészült a Porsche új versenyautója

2017. április 04. 18:50   |   Autoblog
címkék:  

A Porsche lerántotta a leplet az új 919 Hybridről az Autodromo Nazionale di Monza versenypályán. A körülbelül 900 lóerős Le Mans-i prototípus mélyreható átdolgozáson ment keresztül. A Porsche egyértelműen a mesterhármasra törekszik vele: győzelemre a Le Mans-i 24 órás versenyen (június 17-18.), valamint a FIA World Endurance Championship gyártói és vezetői elsőségére, a harmadik ízben 2015 és 2016 után.

A Porsche 919 Hybrid 2017-es kiadása számos új innovációt hoz, különösen az aerodinamika, a futómű és a belsőégésű motor tekintetében. A csapatvezető Andreas Seidl, aki a továbbiakban is technikai igazgatóként dolgozik, a következőt jelentette be: „a 2017-es szezonra a jármű 60-70 százalékát újraépítettük. A monocoque alapok változatlanok, de az összes többi alkatrész optimalizálási potenciálját megvizsgáltuk, és a legtöbb esetben a kapott eredmények szerint átalakítottuk őket.” A Formula 1-hez hasonlóan a monocoque alap szendvicses felépítésű szénszálas keverékből áll.

A 2017-es FIA WEC World Endurance Championship technológiai előírásai további szigorításokat vezetnek be néhány karosszériaelem méretét illetően, ami befolyásolja az aerodinamikát is. A biztonság növelése érdekében az új intézkedések csökkentik az LMP1-es prototípusok leszorító erejét, amely a kanyarokban csökkenti a modellek sebességét. Az új specifikációk és fejlesztési tapasztalatok alapján a Porsche mérnökei két teljesen új aerodinamikai csomagot hoztak létre a 919 Hybrid számára.

Az új aerodinamikai csomagok egyikét az olyan nagysebességű pályákra készítették, mint Le Mans. Annak érdekében, hogy a szélsőségesen hosszú egyenesekben maximális végsebességet tegyen lehetővé, az új csomag a légellenállás minimalizálására törekszik. A második csomag a nagyobb légellenállást fokozott leszorító erővel ellenpontozza a kanyargósabb versenypályákhoz. Az új szabályrendszer is megengedi a pályafüggő finomhangolást, de általánosságban elmondható, hogy a 2017-es évben nagyobb mértékű kompromisszumot kellett hozni, mint a tavalyi esztendő három csomagjával.

Az idei 919 frontrészét az elődével hasonlítva azonnal feltűnhet az újdonság magasabb, szélesebb és hosszabb kerékjárati íve. Oldalról új csatorna látható a monocoque-tól a kerékjáratig, az átdolgozott hűtőnyílásokkal együtt.

Az intézkedések részeként a Porsche mérnökei fokozták a hajtáslánc hatékonyságát és teljesítményét. Az első és hátsó tengelyek erőátvitelét, a belsőégésű motort, az elektromotort és az energia-visszanyerő rendszereket egyaránt továbbfejlesztették, de a hajtáslánc alapelve változatlan maradt. A 919 hátsó tengelyét egy különösen kompakt kétliteres V4-es belső égésű motor hajtja, amely a downsizing és a turbótechnológia előnyeit közvetlen befecskendezéssel kombinálja. Az eredmény közel 500 lóerő, valamint a Porsche történelmének eddigi leghatékonyabb belső égésű motorja. A 919 Hybrid lítium-ionos akkumulátorát két különböző energia-visszanyerő rendszer táplálja: a fékenergia az első tengelyen hasznosul, a kipufogógázok energiája pedig hátul.

Az akkumulátor szükség esetén több mint 400 lóerős teljesítménnyel ruházza fel az első tengelyen található elektromotort. A Weissach-ban fejlesztett 919 Hybrid az egyetlen prototípus, amely fékezés mellett gyorsításnál is visszanyeri a máskülönben elvesztett energiát. A rendszer összesített teljesítménye meghaladja a 900 lóerőt, továbbá kigyorsításnál komoly előnyt hoz az első tengelyen rendelkezésre álló 400 lóerő, amely a hajtásláncot összkerékhajtásúvá változtatja.

A visszanyert energia körülbelül 60 százaléka az első tengely fékjeinek KERS rendszerétől érkezik. A maradék 40 százalékot a kipufogóhoz épített energia-visszanyerő rendszer állítja elő. Az első tengelyen visszanyert fékenergia átlagosan 80 százaléka azonnal hajtóerővé válik. Ha a belső égésű motornak kellene az általa megtermelt áramot előállítania, az mintegy 100 lóerőt igényelne, amivel a 919 üzemanyag-fogyasztása több mint 20 százalékkal emelkedne. Le Mans-ban ez körönként egy liternyi többletfogyasztást jelentene. A különösen hatékony rekuperációs rendszer további előnye, hogy lehetővé teszi, hogy a 919 kisebb és könnyebb fékekkel dolgozzon.

A kipufogó energiájának visszanyerése érdekében egy apró turbina található a kipufogócsőben. Ez több mint 120 000-es fordulatszámon dolgozva szolgáltat áramot a generátor számára. Az első tengely fékenergiájához hasonlóan az itt előálló áramot is a lítium-ion akkumulátor tárolja el szükség esetére. A vezető az eltárolt energiát gombnyomásra hívhatja elő, az autó maximális teljesítményét használva kanyarból való kigyorsításkor, egyúttal még több energiát visszanyerve a gyorsítás fokozott kipufogógáz-termelésének okán. Annak érdekében, hogy a turbina kisebb tempónál – amikor a kipufogógáz nyomása alacsony – is ugyanolyan hatékonyan dolgozzon, a turbina változtatható geometriával rendelkezik.

A 919 ezúttal is a szabályok által előírt legmagasabb hatékonysági osztályban indul. Ez azt jelenti, hogy az autó legfeljebb 8 Megajoule visszanyert energiát hasznosíthat a Le Mans-i versenypálya 13,629 kilométeres körén, feltéve, ha ehhez maximum 4,31 liter üzemanyagot fogyaszt el. Mindkét fogyasztási értéket szigorúan figyelik és összegzik minden egyes kör teljesítése után.

Az abroncsok élettartama a 2017-es esztendőben még nagyobb fontossággal bír. Az LMP1-es csapatoknak autónként három szett abronccsal kevesebb áll rendelkezésre minden egyes versenyhétvégén, vagyis az abroncsokat sokkal gyakrabban kell majd a második megállásig használni – vagyis két tank üzemanyagon át, akár másfél óra versenyzéshez. A Le Mans-i éjszakában, amikor a hőmérséklet lecsökken, még négy tankolást is kibírhat egy szett abroncs.

Az 1-es rajtszámú hibrid versenyautó volánja mögött Neel Jani (33, Svájc), André Lotterer (35, Németország) és Nick Tandy (32, Nagy-Britannia) foglal helyet. Jani a jelenlegi WEC világbajnok és 2016-os Le Mans győztes. Lotterer 2012-ben hódította el a világbajnoki trófeát egy Audi volánja mögött, és összesen három összetettbeli győzelem tapasztalatát hozza a csapatba, miközben Tandy a 2015-ben Le Mans győztes Porsche csapat versenyzője volt.

A 2-es rajtszámú testvérautón a 2015-ös világbajnok Timo Bernhard (36, Németország) és két új-zélandi, Earl Bamber (26) és Brendon Hartley (27) osztozik. Bamber még 2015-ben győzedelmeskedett Tandyvel együtt Le Mans-ban, miközben ugyanebben az évben Hartley Bernharddal közösen állhatott fel a dobogó tetejére WEC bajnokként.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/