Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Ezek napjaink legáramvonalasabb négyajtósai

2016. március 14. 16:30   |   Kőrössy Balázs
címkék:  

A légellenállás mindig is fontos szerepet kapott az autógyártás történetében, hisz a menettulajdonságokat és az üzemanyagfogyasztást ez alapvetően befolyásolja. Ennek apropóján összeszedtük a ma megvásárolható legkecsesebb személygépkocsikat.

A tömegcsökkentés és a motorok folyamatos optimalizálása mellett az egyik legfontosabb tényező az autógyártásban a légellenállási együttható, így az egyes modellek nem csak azért cserélnek külsőt pár év után, mert követni kell a divatot, hanem például a lehető legjobb légelvezetésért küzdenek designereik.

A tényező fontosságát már az 1920-as, ’30-as években felfedezték, így született meg az azóta is a családi négykerekűek kategóriájában rekorder Tatra T77a a maga 0,212 Cd-s értékével 1935-ben. Persze léteznek olyan miniatűr járművek, melyeket direkt e célból hoztak létre. Ilyen a Volkswagen vízcsepp formájú XL-1-ese a maga 0,189-es légellenállásával, ám a mindennapokban az autó aligha használható kompromisszumok nélkül.

De mi a helyzet a normálméretű, több személy kényelmes szállítására alkalmas kocsikkal? A fejlesztés itt is folyamatos, így nem is csoda, hogy négyes listánkon maximum néhány éves konstrukciók szerepelnek.

Az egyik legelőnyösebb formájú négyajtós napjainkban a Mercedes-Benz CLA 180 Blue Efficiency modellje. A kecskeméti csillagmárkás dízelnek mindössze 0,22-es együttható értéke van, így jelenleg a legáramvonalasabb autónak számít a piacon. Ehhe nagymértékben hozzájárul a lapos és egyenletes padlólemez, az alacsony magasság, a finoman tagolt front rész, valamint a végig szűkülő hátsó terület.

Aki valami nagyobbra vágyik – mert valljuk be, a CLA-ban hátulra aligha ültethető kényelmesen akár csak két felnőtt – és mindenképp Mercedest szeretne, egy szegmenssel feljebb kell keresgélnie, ugyanis az új E-osztály (W213) 0,23-as együtthatóval büszkélkedhet, így a jelenlegi legkecsesebb felső-középkategóriás limuzin a piacon – az már hagyján, hogy közben 100 kilogrammal könnyebb is azonos motorú és felszereltségű elődjénél.

Ha az ember valami olcsóbbra, de még mindig élhetőre vágyik, akkor már az Audi háza táján kell keresnie a megoldást, ugyanis az új Audi A4 (B9) az E-osztályéval megegyező 0,23-as Cd értéket tudhat magáénak. Ehhez leginkább az alacsony tetővonal és a gömbölyded forma járul hozzá.

Aki a jövő meghajtásán gondolkodik, annak a negyedik résztvevő jelenthet megnyugvást, hisz a Tesla Model S nemcsak napjaink legyorsabb elektromosautója, de a legkecsesebb is a maga 0,24-es légellenállásával. A villanykocsiknál különösen fontos a tömeg és a légelvezetés, hisz sok-sok kilométert lehet nyerni vagy bukni egy-egy alkatrészen. A Model S egyébként várhatóan már csak néhány hétig lesz a legjobb, ugyanis érkezőben a Tesla Model 3, amely állítólag nagyon közel fog állni a 0,20-as értékhez. Kíváncsian várjuk.


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Még nem érkezett hozzászólás.

Hírek

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!