/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Harminc éves a BMW M5

2014. május 07. 12:00   |   Autoblog
címkék:  

Harminc éves az első nagyteljesítményű üzleti limuzin, a BMW M5, mely alkalomból a BMW különleges modellváltozattal jelentkezik. A BMW M5 „30 Jahre M5” modell 600 LE teljesítményével és 700 Nm-es forgatónyomatékával nem csupán a BMW M GmbH által valaha készített legerősebb BMW M5, hanem a márka történetének legnagyobb teljesítményű modellje is egyben. 300 példányra limitált sorozatban készül.

A BMW M5 „30 Jahre M5” 4,4 literes, V8-motorral készül, amely a sorozatgyártású változathoz képest 40 LE-vel több, 600 LE teljesítményt produkál. E növekmény a motormenedzsmenten végzett számos módosítás, illetve a töltőnyomás megemelésének eredménye. Mindennek alapjául a BMW M5 szériamodellhez opcióként kínált, a különleges modellváltozatban azonban már eleve szereplő Competition-csomag szolgált, amely az irányíthatósági tulajdonságok jól érzékelhető fejlesztése jegyében született. Ez az összeállítás egyebek mellett módosított, feszesebb hangolású rugókat és lengéscsillapítókat tartalmazó, illetve a karosszériát tíz milliméterrel mélyebbre süllyesztő felfüggesztéseket kínál.

A hátsó tengely Aktív M differenciálműve a még hatékonyabb vonóerő-átadás érdekében modell-specifikus hangolással készül. Mindemellett a dinamikus menetstabilizáló rendszer (DSC) M Dynamic Mode üzemmódja még intenzívebben a sportos irányíthatósági tulajdonságokra összpontosít. Mindezeknek köszönhetően a különleges modellváltozat kiemelkedő képességekről tesz tanúbizonyságot: álló helyzetből mindössze 3,9 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/órás tempóra.

A BMW Individual manufaktúra által tovább nemesített különleges modellt az ünnepi alkalomhoz illően éppoly dinamikus, mint tekinteteket vonzó megjelenés jellemzi. Jelentős szerepet játszik ebben a BMW Individual „Frozen Dark Silver metál” egyéni fényezése, amely selyemként fénylő, ám matt tónusként különösen mély benyomást keltően emeli ki a BMW M5 formáit. A kettős vesemotívum szegélye, az első sárvédők karakteres kopoltyúeleme és „30 Jahre M5” plakettje, az ajtókilincsek és a kettős kipufogó-végcsövek egyaránt fekete krómozást kapnak. Ugyanez érvényes a 20 colos, kéttónusú M könnyűfém keréktárcsákra, amelyekre vegyes méretű, elöl 265/35 ZR 20, hátul 295/30 ZR 20 jelzésű gumiabroncsokat szerelnek.

A BMW M5 „30 Jahre M5” utastere is a harmincesztendős jubileum jegyében jelenik meg. A vezetőt és az első utast például az első küszöblécek „30 Jahre M5” felirata fogadja, a világszerte limitált sorozatszámra pedig az utasoldali „Aluminium Trace” díszítőberakás „30 Jahre M5” és „1/300” feliratai utalnak. A „30 Jahre M5” logó a nagy teljesítményű limuzin mind a négy ülésének támláján is feltűnik.

A „30 Jahre M5” különleges modell elöl M multifunkciós ülésekkel készül, amelyek sokrétű elektromos állítási lehetőségeik mellett az ergonómia és a kényelem terén is megfelelnek a legmagasabb igényeknek. Fekete Alcantara/bőr kombinációjú kárpitjuk éppúgy nagyban hozzájárul kényelmükhöz illetve az egész utastér nemes hangulatához, mint a középkonzol és az ajtók antracitárnyalatú Alcantara bevonata, de az M sportkormányt is ugyanilyen tónusú bőr fedi. A „30 Jahre M5” modell további különleges felszerelései között említhető összesen 16 hangsugárzóval működő high-end surround hangrendszere, amely igény szerint lehet a Harman Kardon 600 vagy Bang & Olufsen 1200 watt kimenő teljesítményű berendezése.

1984 – A BMW M1 egy ikon születésének előfutára

Amikor a BMW Motorsport GmbH tervezői 1984-ben megkezdték a BMW M5 kifejlesztését, az 1978 és 1981 között készült BMW M1 szupersportautó hajtástechnikáját vették alapul. E 3,5 literes, soros hathengeres erőforrás már a BMW M635 CSi orrában is bizonyított, amely az 1983-as Frankfurti Autószalon alkalmával tartotta világpremierjét. Két felülfekvő vezérműtengelyének és hat önálló fojtószelepének köszönhetően a hengerenként négyszelepes aggregát 286 LE teljesítménye immár kilenc lóerővel meg is haladta a BMW M1 hasonló paraméterét. Mivel a BMW 6-os Coupé és az 5-ös Limousine közös padlóvázra épült, a BMW Motorsport GmbH mérnökei feltették a kérdést: miért ne hajthatná a nagy erejű négyszelepes aggregát a BMW felső-középkategóriájú modelljét is? A gondolatot tett követte, s útjára indult a BMW M5 projektje.

Az 1985. nyári piaci bevezetés pedig immár új piaci szegmenst alapított: a különösen nagyteljesítményű limuzinokét. A BMW M5 a csupán néhány hónappal korábban bemutatott, 218 LE-s, katalizátor-előkészítéssel 192 LE, katalizátorral pedig 185 LE teljesítményű BMW M535i modelltől is elhódította az 5-ös sorozat legerősebb tagjának címét. Megjegyzendő, hogy a méretes légterelőkkel és egyéb aerodinamikai elemekkel felszerelt M535i mellett a BMW M5 kimondottan visszafogott benyomást keltett, mindössze nagyobb keréktárcsa-gumiabroncs kombináció, mélyebbre süllyesztett karosszéria, valamint hűtőrácsán és csomagtartófedelén megjelenő diszkrét típusjelzés különböztette meg nagysorozatú testvéreitől.

Motorját beindítva azonban a BMW M5 rácáfolt minden visszafogottságára: a 6,5 másodperc alatt teljesített százas sprint és a 245 km/óra végsebesség akkoriban már-már elképzelhetetlen paraméternek számított. Az autó kiemelkedő menetdinamikai képességeihez sportfutómű, zárható differenciálmű, valamint megerősített és megnövelt méretű fékek szolgáltak biztos háttérként. Mindezt 220/55 VR 390 méretű, különleges Michelin TRX gumiabroncsok egészítették ki, amelyek speciális konstrukciója még hirtelen nyomásvesztés esetén is a tárcsán tartotta az abroncsot. E TRX technika szolgált a mai defekttűrő (Run-Flat) gumiabroncsok előfutárául.

Gyártása 1987-es leállításáig több mint 2200 kézi munkával készült első generációs BMW M5 gördült ki a BMW Motorsport GmbH müncheni szerelőcsarnokából.

A második nemzedék két teljesítménylépcsőben és első ízben Touring változattal

A BMW M5 1988 augusztusában bemutatott második generációja töretlenül folytatta e sikertörténetet. A 3535 köbcentiméteresre növelt hengerűrtartalmú, katalizátoros új erőforrás már 315 LE-t teljesített. Az új M5 6,3 másodperc alatt abszolválta az álló helyzetből 100 km/óráig tartó gyorsítást, végsebességét pedig 250 km/óránál szabályozta le az elektronika.

Megjelenésében a csúcsmodell továbbra is visszafogottnak tűnt: „M5” logó elöl és hátul, vastagabb kipufogócsövek és 20 milliméterrel mélyebbre süllyesztett karosszéria – sokak számára az „Über-Fünfer” kívülről alig volt felismerhető. Már ha eleve nem 17 colos kerekekkel szerelték volna fel, amely méret ekkor jelent meg elsőként sorozatgyártású BMW-modellen. Az utastérben az első sportüléseknek, illetve a határozottan kiformált hátsó egyes üléseknek köszönhetően jóval nyilvánvalóbb volt az eltérés a nagysorozatú változatoktól.

A BMW M5 1991 végén, 8079 példány elkészültét követően széles körű motorfejlesztésen esett át. A lökettérfogat 3,8 literre, a teljesítmény pedig 340 LE-re nőtt, a sportos limuzin gyorsulása így már a hat másodperces határt is átlépte (5,9 másodperc). A motorelektronika változatlanul 250 km/órára korlátozta a végsebességet. A BMW M5 ekkor már az elektronikus csillapítás-szabályzás (EDC) technikájára épülő Adaptív M-futóművel készült. A még agilisabb irányíthatósági tulajdonságokra vágyó ügyfelei számára állította össze a BMW a „Nürburgring futómű-csomagot”, amely megerősített hátsó stabilizátort, 255/40 méretű hátsó gumiabroncsokat, Servotronic sport-kormányberendezést és mindenekelőtt a csillapítás-szabályzás kapcsolható sportos üzemmódját foglalta magában.

Különleges „ínyencségként” jelentkezett a BMW Motorsport GmbH csupán röviddel később, a BMW M5 Touring kombiváltozattal. A szintén igényes kézi munkával készült „power-kombi” technikájában és menetteljesítményeiben megegyezett a Limousine változattal. A folyamatos modellfejlesztés jegyében a BMW M5 1994-ben többek között hatfokozatú, manuális sebességváltóval, valamint a maga idejében forradalmi újdonságnak számító compound fékekkel gazdagodott. 1988 és 1995 között mintegy 12 000 példány – köztük közel 900 Touring – készült a BMW M5 második nemzedékéből.

1998 – Búcsú a soros hathengeres aggregáttól

Háromévnyi szünet után 1998-ban érkezett a BMW M5 harmadik generációja a piacra, ám ezúttal már nem soros hathengeres, hanem 4,9 literes, V8-as erőforrással, amely 400 LE-t produkált. Olyan stílusjegyeivel, mint külső visszapillantó tükrei markáns formájú házai és kettős kipufogócsövei, az új M5 megjelenésében egyértelműen a három évvel korábban bemutatott, a Z3 alapjaira készült BMW M Roadster és a vele szoros rokonságban álló BMW M Coupé stílusát idézte.

A BMW M3 műszaki megoldásai közül pedig egyebek mellett nemcsak a kettős-VANOS szelepvezérlést és a hidraulikus szelepházag-kiegyenlítést vette át a nagy erejű limuzin, hanem kvázi-szárazkarteres kenési rendszerét is. A fokozott vonóerő-átadási képességekről 25 százalékos záróarányú differenciálzár gondoskodott. A számok is igazolták a kiemelkedő menetdinamikai képességeket: 0 – 100 km/h 5,3 másodperc alatt és 250 km/órára leszabályozott végsebesség. Különösen meggyőzőnek bizonyult a V8-as aggregát vonóereje: az 500 Nm maximális forgatónyomatéknak köszönhetően a BMW M5 negyedik fokozatában mindössze 4,8 másodpercet igényelt a 80-ról 120 km/órára gyorsításhoz. Az erő biztos uralásáról ez esetben is az előző generációban bemutatkozott compound féktárcsák gondoskodtak, ám ezúttal már nemcsak elöl, hanem mind a négy keréken.

2003 tavaszáig mintegy 20 500 V8-as BMW M5 talált gazdára.

2005 – Új dimenziók magas fordulatú V10-es aggregáttal

A következő generáció minden adottsággal rendelkezett e sikertörténet folytatásához. Tíz hengerrel motorházfedele alatt a BMW M5 negyedik nemzedéke új mércéül szolgált a nagyteljesítményű limuzinok hajtástechnikája terén. Öt liter lökettérfogat, 507 lóerő és 520 newtonméter forgatónyomaték – az új M5 a BMW teljes modellpalettájának legerősebb tagjává lépett elő. Több mint 100 lóerő literteljesítményével az új erőforrás abszolút versenysport-szintet képviselt. Jól érzékelteti, milyen széles körű elismerés övezte a BMW M5 hajtásrendszerét, hogy 2005-ben és 2006-ban egyaránt a tekintélyes Év Motorja díj összesített elismerésével tüntették ki. Korábban még sohasem diadalmaskodott két egymást követő alkalommal ugyanazon technika e díj története során. 2007-ben és 2008-ban mindezt a „4,0 liter feletti motorok” mezőnyében szerzett két kategóriagyőzelem egészítette ki.

A BMW M5 tízhengeres motorja már alapkivitelben a hétfokozatú szekvenciális M sebességváltóhoz csatlakozott, álló helyzetből mindössze 4,7 másodperc alatt gyorsítva fel a limuzint százas tempóra. A sebességmérő mutatója 15 másodpercet követően már 200 km/órát mutatott, a végsebességet pedig csupán az elektronika korlátozta 250 km/órára. A teljes motorteljesítmény a középkonzol úgynevezett Power-gombja megnyomásával volt lehívható, a motorelektronika ugyanis alapbeállításként „csupán” 400 lóerő bevetésével, egy kényelem-orientált beállításban indította az erőforrást.

2007-ben ismét kombi változattal bővült az M5 modellcsalád. A BMW M5 Touring 100 kilogramm többlettömege ellenére is a Limousine változatéhoz hasonló menetteljesítményeket kínált, amit a 4,8 másodperces sprint is egyértelműen jelzett.

A BMW M5 negyedik generációja 20 548 példányban kelt el 2010 nyaráig, közöttük 1025 kombival. A tízhengeres sportgép így kevéssel ugyan, de nagysikerű elődjét is túlszárnyalta.

Az ötödik generációban visszatért a V8

A 2011-ben bemutatott, jelenlegi BMW M5, amely ismét csak Limousine változatában mutatkozott be, szintén V8-as motorral készül. Az M TwinPower Turbo technikájának köszönhetően a 4,4 literes aggregát 560 LE teljesítményt produkál. A hétfokozatú M kettős tengelykapcsolós sebességváltóval, az Aktív M differenciálművel és a modell-specifikus futómű-technikával a magas fordulatú aggregát ez esetben is kiemelkedően dinamikus menetteljesítményekkel szolgál.

Ezek további fejlesztéseként szerepel a kínálatban a legutóbbi, 2013 nyári modellfrissítés óta extrafelszerelésként a Competition-csomag is, amely a futómű és a hajtásrendszer különböző módosításai mellett 575 LE-re növeli a V8-as motor teljesítményét. A gyorsulás így 4,4 helyett 4,3 másodpercet igényel, a Competition-csomag esetében még mindig 250 km/órára határolt végsebesség pedig az opcionális M Driver’s Package részeként emelhető egészen 305 km/óráig. 2013 márciusa óta különösen tartós és nagyteljesítményű M Carbon kerámia féktárcsák is rendelhetők.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/