Hétfőn szmogriadó, Euro 3-asnál rosszabb autó nem közlekedhet
Elrendelte a szmogriadó riasztási fokozatát Budapesten a főpolgármester; hétfő reggel 6 órától tilos olyan gépjárművel közlekedni a fővárosban, amelynek forgalmi engedélyében a környezetvédelmi osztályt jelölő kód 0, 1, 2, 3, 4, vagy amelynek forgalmi engedélye nem tartalmaz környezetvédelmi osztályt jelölő kódot.
A Főpolgármesteri Hivatal közleménye szerint a korlátozás – további intézkedésig – minden nap 6 órától 22 óráig tart. Területi hatálya nem terjed ki az M0 jelű elkerülő út Budapest közigazgatási területén áthaladó szakaszaira, valamint a következő útszakaszokra: Budapest közigazgatási határa-Nagykovácsi út-Szépjuhászné útja-Budakeszi út-Budapest közigazgatási határa, továbbá Budapest közigazgatási határa-Nagykovácsi út-Nagyrét utca-Máriaremetei út-Hidegkúti út-Budapest közigazgatási határa.
Felhívják a figyelmet, hogy a szmogriadó riasztási fokozatában elrendelt gépjárműforgalmat korlátozó intézkedések betartását a rendőrség ellenőrzi, és annak megszegőivel szemben 150 ezer forintig terjedő bírságot szabhat ki.
A közlekedési korlátozás csak akkor nem lép életbe, ha a vasárnapi mérési eredmények alapján nem lenne indokolt a riasztási fokozat hétfő reggeli további fenntartása. Ez azonban csak a vasárnapi mérési eredmények hétfő hajnali értékelése alapján fog kiderülni, akkor is figyelembe véve az Országos Meteorológiai Szolgálat (OMSZ) friss előrejelzéseit – áll a hivatal közleményében.
Megjegyzik ugyanakkor, hogy OMSZ éjjeli előrejelzése szerint vasárnap nem valószínű a levegő minőségének kedvező változása. Keddtől némi javulás várható ugyan, a hét közepén pedig tovább csökkenhet a levegő szennyezettsége, de a hét második felében megint nagyon magas szennyezőanyag-koncentrációk várhatók.
A vonatkozó jogszabályok szerint szálló por esetében a riasztási fokozat akkor áll fenn Budapesten, ha a szálló por (PM10) koncentrációja a riasztási küszöbértéket (100g/m3) három mérőponton, két egymást követő nap, 24 órás átlagában meghaladja, és a meteorológiai előrejelzések szerint a következő napon javulás nem várható.
A szmoghelyzet romlásának elkerülése érdekében a főpolgármester egyúttal arra kérte a lakosságot, hogy mérsékeljék, vagy lehetőség szerint szüneteltessék az egyéni gépjárműhasználatot, részesítsék előnyben a közösségi közlekedést, mérsékeljék a szilárd- és olajtüzelésű berendezések használatát, a szolgáltató és termelő üzemeket pedig arra, hogy csökkentsék porkibocsátásukat.
Akkor most 3-as vagy 4-es közlekedhet. Ki fizet a téves infóért?
Nem téves az információ, csupán arról van szó, hogy a forgalmi engedélyben a V.9-es rovatban megjelenő szám nem pontosan a környezetvédelmi besorolást jelenti. Egy új autónál akár a 15-ös vagy a 18-as szám is megjelenhet itt. Viszont 0-4-gyel jellemzően az Euro 3-asnál rosszabb, 2000 előtt gyártott autókat jelölik.
Egy szaklapnak illene ismerni a gépjárművek környezetvédelmi osztályba sorolását. Az Euro környezetvédelmi osztály római szám nem azonos a környezetvédelmi osztály kódjelzésével ami a forgalmiban van.A 6/1990.{IV.12.}KöHÉM rendelet mellékletében megtalálhatóak a 0 – tól 16 ig a besorolások a 0,1,2,3,4, környezetvédelmi osztály jelölésű tilalom a legelső 4 osztályra vonatkozik, nem érinti az elektromos , hibrid gépkocsikat 5.osztály és nem érinti a további EURO-III , EURO-IV, EURO-5 , ÉS EURO-6 gépkocsikat, melyek jelentése környezetvédelmi besorolás károsanyag kibocsájtás szerint. A környezetvédelmi osztály kód szerinti besorolás nem azonos. A pocsék kormányzati és ujságirói komunikáció miatt a lakosság meg van tévesztve.Mint szaklap helyre tudnák tenni a félrevezető információkat.
Az én kocsimat 2001-ben gyártották, mégis 04 a besorolása, pedig van katalizátor is.
..”Viszont 0-4-gyel jellemzően az Euro 3-asnál rosszabb, 2000 előtt gyártott autókat jelölik.”..
Szint Dátum CO HC NOx HC+NOx PM
dízel
Euro 1[2] 1992. július 2,72 (3,16) – – 0,97 (1,13) 0,14 (0,18)
Euro 2 1996. január 1,0 – – 0,7 0,08
Euro 3 2000. január 0,64 – 0,5 0,56 0,05
Euro 4 2005. január 0,5 – 0,25 0,3 0,025
Euro 5 2009. szeptember 0,5 – 0,18 0,23 0,005
Euro 6 2014. szeptember 0,5 – 0,08 0,17 0,005
benzin
Euro 1[2] 1992. július 2,72 (3,16) – – 0,97 (1,13) –
Euro 2 1996. január 2,2 – – 0,5 –
Euro 3 2000. január 2,3 0,2 0,15 – –
Euro 4 2005. január 1,0 0,1 0,08 – –
Euro 5 2009. szeptember 1,0 0,1 0,06 – 0,005[3]
Euro 6 2014. szeptember 1,0 0,1 0,06 – 0,005[3]
Szint Dátum CO HC NOx HC+NOx PM
benzin
Euro 1[2] 1992. július 2,72 (3,16) – – 0,97 (1,13) –
Euro 2 1996. január 2,2 – – 0,5 –
Euro 3 2000. január 2,3 0,2 0,15 – –
Euro 4 2005. január 1,0 0,1 0,08 – –
Euro 5 2009. szept 1,0 0,1 0,06 – 0,005[3]
Euro 6 2014. szept 1,0 0,1 0,06 – 0,005[3]