Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Leleplezték a Lamborghini SUV-ot

2017. december 05. 18:45   |   Demcsák Gergely
címkék:  

Ma lerántották a leplet a Lamborghini új szabadidőautójáról, amelyre a gyáriak az első szupersport szabadidőautóként tekintenek. Az Urus menettulajdonságai valóban megközelítik a márka szupersport modelljeijét, miközben öten kényelmesen utazhatnak benne és a kiépített utakról letérve sem kell pánikba esni. Az Urus többcélú jármű, amely új vásárlókat hozhat a márkának.

A Lamborghini sem tehette meg, hogy ne kínáljon szabadidőautót, a magas felépítésű járművek jelenleg járműszegmenstől függetlenül hatalmas népszerűségnek örvendenek, s ez egyhamar nem látszik változni. Mivel már az olyan márkák, mint a Bentley vagy a Maserati is gyártanak szabadidőautót, és mellesleg küszöbön áll a Rolls-Royce SUV bemutatása is, az ágaskodó bikás márka is előállt a maga összkerékhajtású SUV-jával. Az Urus persze kettős személyiségű: kifejezetten sportosra vagy elegánsra is konfigurálható, ezen kívül mindennapos használatú luxusautóként és vérbeli sportautóként is beválik.

A Lamborghini Urus kifejezetten testes autó, 5112 mm hosszú, 2016 mm széles, 1638 mm magas, tengelytávja pedig 3003 mm-es. Rápillantva egyértelmű, hogy melyik márka szülötte; egyaránt merít a legendás LM002 terepjáró és a Lamborghini szupersportkocsijainak formáiból. Testének egyharmadát az ablakok, kétharmadát pedig a lemezfelületek teszik ki, ezzel is követi az utcai sportmodelleket. A szögletesség az Urusnál is alapvetés, akárcsak a hatszög motívumok, amelyek a hűtőrácsot alkotják, de a kerékjárati ívek is hatszögletűek. A keskeny LED-es fényszórókban pedig Y-alakú nappali fények világítanak, s a hátsó lámpák is Y-t rajzolnak ki – újabb Lamborghini jellegzetesség.

Az Urus frontrésze azt harsogja, hogy nincsen nála erősebb és gyorsabb SUV a planétán, de a sziluett is elképesztő dinamizmust közvetít. Erősen emelkedő övvonal, brutálisan vaskos sárvédők és éles küszöbök, keret nélküli ablakok és hátrafelé ereszkedő tető jellemzik, ami egy kupé formáját rajzolja ki. A kerekek óriásiak, 21 colos az alap szett, de a kocsi akár 23-asokkal is konfigurálható. A legnagyobb izmokat az Urus hátulról villantja; eszméletlen széles csípő, kopoltyúk, négy vaskos kipufogóvég és úthengernyi gumik jellemzik. A felniket elöl 285/45 R 21 vagy 285/35 R 23, hátul 315/40 R 21 vagy 325/30 R 23 méretű Pirelli abroncsok ékesítik.

Az utastérben szintén az összetéveszthetetlen Lamborghini dizájn és hangulat uralkodik. Az utasok mélyre épített, de nagyon kényelmes sportülésekben foglalhatnak helyet, s minden kezelőszerv könnyedén elérhető. A műszerfal Y-alakú, s a hatszögletű formák ugyanúgy tetten érhetők, mint a repülőgépek cockpitja által ihletett kapcsolók és nyomógombok. A multifunkciós kormányról irányítható a teljes infotainment rendszer, a fő műszeregység pedig egyetlen nagy digitális TFT kijelző.

A 3 méter tengelytávú Urus nagyvonalú helyet kínál négy vagy öt embernek. Alapesetben hátul háromszemélyes padot helyeznek el, de nagyobb luxust kínáló két szék is kérhető hátra. Az első ülések szériában 12-irányban motorosan állíthatók és fűthetők, de szellőztetéssel és masszázzsal kiegészített, 18-irányban motorosan állítható darabok is választhatók. A háromszemélyes padon Isofix rögzítési pontokat helyeztek el, a támla pedig ledönthető, s ekkor az alapban 616 literes csomagtér 1596 literesre bővül.

Az Urusban kettő darab érintőképernyő található, a felső a mulitmédiás rendszerhez tartozik, míg az alsóról az olyan fedélzeti rendszerek vezérelhetők, mint a légkondicionáló és az ülésfűtés. Az infotainment rendszer felismeri a hangparancsokat és integrálja az okoseszközöket, ezen kívül vezeték nélküli töltésre és Bluetooth média streamingre is alkalmas. A DVD-lejátszó széria, opcióként TV tuner, DAB rádió, head-up display, hátsó szórakoztató rendszer és Bang & Olufsen audiorendszer érhető el. A csomagtérajtó természetesen motorosan nyitható és csukható, ’virtuális pedállal’ is, lábmozdulattal.

A Lamborghini Urus mozgatásáról most első ízben előre beépített, turbófeltöltésű benzinmotor gondoskodik. A 4 literes, ikerturbós alumínium V8-as 650 lóerőt ad le 6000-es fordulatszámon, míg a legnagyobb nyomatéka 850 Nm a 2250-4500-as fordulatszám-tartományban. Az erőforrás literteljesítménye kiemelkedő, 162,7 LE/l, s az Urus a legjobb súly/teljesítmény aránnyal bíró SUV a piacon (3,38 kg/LE). Hiába 2,2 tonna, 3,6 másodperc alatt sprintel százra, 12,8 másodperc alatt eléri a kétszázas tempót, csúcssebessége pedig 305 km/óra. Fékteljesítménye sem kevésbé bámulatos: százas tempóról 33,7 méter alatt áll meg. Az Urus az autóipar legnagyobb fékjeit vonultatja fel: elöl 44 centiméteres karbon-kerámia tárcsái vannak, amelyeket 10-dugattyús nyergek szorítanak, hátul pedig 37 centis tárcsák dolgoznak 6-dugattyús nyergekkel.

A hengerlekapcsolásra is képes erőforráshoz nyolcsebességes automata váltóművet kötöttek, amely rövid alsó és hosszú felső áttételekkel bír. Ez élénk gyorsítást, ugyanakkor nagy sebességnél kedvező fogyasztást szavatol. Az Urusba Torsen önzáró központi differenciálműves összkerékhajtást építettek, ami minden útfelületen magabiztos előrejutást garantál. A nyomaték alaphelyzetben 40/60 arányban oszlik el a tengelyek között, helyzettől függően maximum 70 százalék irányulhat az első és 87 százalék a hátsó tengelyre. A hátsó két kerék közötti nyomatékelosztás is variálható. Strada (utca), Terra (terep) és Neve (hó) vezetési üzemmódban a nyomatékvektor rendszer például csökkenti az alulkormányzottságot, míg Sport és Corsa (pálya) üzemmódban inkább a túlkormányzott karaktert erősíti.

Az Urus emellett megkapta az Aventador S hátsókerék-kormányzását is. Kis sebességnél a hátsó kerekek az elsőkkel ellentétesen, míg nagy sebességnél azokkal párhuzamosan fordulnak el, maximum 3 fokos szögben. A hasmagasság az adaptív légrugózásnak köszönhetően változtatható, 158 és 248 mm között. Az Urushoz egyébként speciális offroad csomag is kérhető, fémmel megerősített lökhárítókkal, plusz alvázvédelemmel és két további, Terra (terep), illetve Sabbia (homok) menetprogrammal. Ezek a Tamburo kapcsolóval választhatók ki.

A Lamborghini Urusra már le lehet adni a rendeléseket, az első példányokat azonban csak jövő tavasszal vehetik át a tulajdonosaik. A nettó alapárak 171 429 euró, illetve 200 ezer dollár.


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Még nem érkezett hozzászólás.

Hírek

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!