Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Már rendelhető a Toyota kompakt izomautója

2018. április 11. 14:00   |   Autoblog
címkék:  

Már Magyarországon is rendelhető a Toyota kompakt sportautója, a Toyota Yaris WRC által ihletett limitált szériás Yaris GRMN. Az azonban, aki hazavinné, nem árt, ha siet: mindössze 400 darab kerül belőle forgalomba egész Európában, ebből 3 darab érkezik Magyarországra. Na de mit is tud igazából a kompresszoros feltöltésű, 1,8 literes, 212 lóerős VVT-i motorral szerelt utcai sportgép?

Túlzás nélkül állítható, hogy a Yaris GRMN lelke az a motor, ami különlegesnek számít a B-szegmensű izomautók közt, mivel teljesítményét kompresszoros feltöltés fokozza. Az 1798 cm3 lökettérfogatú 2ZR-FE erőforrás a Toyota Manufacturing UK (TMUK) Deeside üzemében készül, és a blokkot a brit sportkocsi-specialista, a Lotus mérnökei módosították. Az európai vásárlók számára épített, összesen 400 darab motorblokk mindegyikét sorszámozott tábla díszíti.

A 10:1 sűrítési aránynak és a szívó- és kipufogóoldali szelepeknél egyaránt alkalmazott Dual VVT-i intelligens szelepvezérlésnek köszönhetően az erőforrás teljesítménye 212 lóerő 6800/perc fordulatszámon, és 250 Nm nyomatékcsúcsa 4800/perc fordulatnál jelentkezik. A motor egy hatfokozatú manuális sebességváltón át hajtja az első kerekeket, és – a Torsen részlegesen önzáró differenciálmű hathatós segítségével – a Yaris GRMN 6,4 másodperc alatt gyorsít 100 km/órára, álló rajttal pedig 14,2 másodperc alatt teszi meg a 400 méteres távot. Az elektronikusan korlátozott végsebesség 230 km/óra. Az autó saját tömegét sikerült 1135 kilogrammon tartani, így a Yaris GRMN dicsekedhet a kategória legjobb, 5,35 kg/1 lóerő tömeg-teljesítmény arányával.

A Magnusson-Eaton gyártmányú kompresszor beépítése komoly kihívást jelentett, mivel a Yaris GRMN motorházában kevés a hely. A megoldást a kompresszor, a hűtés és a légbeömlő közös, helytakarékos egységbe foglalása jelentette, ami szorosan illeszkedik a blokk első részéhez. A hűtés nagyon fontos tényező, ezért a kompresszorhoz nemcsak közteslevegő-hűtőt, hanem egy olajhűtőt is csatlakoztattak – mindkettő a radiátor előtt kapott helyet –, és a bőséges légellátásról egy nagyobb méretű légbeömlő gondoskodik.

A mérnökök egy új üzemanyagellátó rendszer kialakítását is feladatul kapták, amit egy eredetileg V6-os motorhoz tervezett alkatrészekkel sikerült megoldani. A kipufogórendszert is teljes egészében átdolgozták a mérnökök, akiknek igen szűk hely állt rendelkezésükre, és a hőszabályozásra is nagyon oda kellett figyelniük. A feladatot eredményesen megoldották: a motor erősebb, a kipufogóhang pedig borzongatóan szép lett, ráadásul a szerkezet az autó saját tömegét is tovább csökkentette. A kipufogóvéget középen vezették ki, ami újabb közös vonás a Yaris WRC versenyautóval.

A Torsen részlegesen önzáró differenciálmű ritkaságnak számít a B-szegmens izomautói közt. Ez a megoldás nagymértékben javítja az autó menettulajdonságait, zökkenőmentesen továbbítva a hajtóerőt a kerekekhez, és kanyarodás közben jobb egyensúlyt biztosítva a jármű első és hátsó része között. A Torsen differenciálmű majdnem teljesen kiküszöböli az alulkormányzottságot, így az autó precízen tartja a kijelölt ívet, miközben a motor folyamatosan magas fordulatszámon működhet.

A sokküllős, 17 colos BBS keréktárcsák kovácsolt alumíniumból készülnek, és nemcsak a rugózatlan tömeget csökkentik, hanem elég helyet hagynak a nagyméretű féktárcsákhoz is (elöl 275, hátul 278 mm). A Yaris GRMN precíz kormányzási érzetéhez a Bridgestone Potenza RE050A 205/45R17 gumiabroncsok is hatásosan hozzájárulnak. A karosszéria szilárdságát a motortérbe épített keresztmerevítő rúd növeli a két rugótorony között, és a karosszéria alatt elöl-hátul és középen további merevítések találhatók.

A futómű a standard Yaris első MacPherson rugóstagjának és hátsó csatolt lengőkaros felfüggesztésének továbbfejlesztésével született. A futómű és a segédkeret a lehető legmerevebb elemekből épül fel, és a mérnökök a kanyarstabilizátor átmérőjét is 26 mm-re növelték. Az autót különleges fejlesztésű Sachs Performance lengéscsillapítókkal szerelték fel, és rövidebb (a széria Yarisnál 24 mm-rel alacsonyabb) rugókra ültették, ami alacsonyabb tömegközéppontot, ezzel együtt csekélyebb oldaldőlést eredményezett. A kis átmérőjű volánnal fürgén irányítható az autó, mivel a kormány mindössze 2,28-at fordul a két végállás között.

A Yaris GRMN nagy teljesítményéről olyan elemek árulkodnak, mint a hátsó légterelő szárny, a hátsó diffúzor és a középen kivezetett ovális kipufogóvég. A Yaris GRMN fehér színű karosszériája, kontrasztos fekete teteje és pirosra fényezett elemei egyértelműen a Yaris WRC színvilágát idézik. A GRMN változatot természetesen sok további egyedi elem is kiegészíti: a fekete spoiler, az egyedi hátsó lökhárító és méhsejtmintás hűtőrács a leglátványosabbak ezek közül.

A kabin kialakítása is az autó teljesítményéről árulkodik; az első sportüléseket a Toyota Boshoku kifejezetten ehhez a modellhez tervezte. Az Ultrasuede kárpitozású ülések határozott tartást és megtámasztást biztosítsanak. A teljesen fekete belső színvilág még sportosabbá varázsolja az utastér hangulatát, amit tovább erősít a műszerfal és az ajtóbetétek fekete bőrborítása és a fekete tetőkárpit. Autentikus izomautó-megoldás a motorindító gomb és a középállást mutató jellel kiegészített kisméretű, bőrborítású kormánykerék is.

A Yaris GRMN-ből csupán 3 darab kerül Magyarországra. Ára 10 030 000 forint, ami gyakorlatilag minden extrát magában foglal.


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Még nem érkezett hozzászólás.

Hírek

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!