Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Megújult a legnépszerűbb Lexus

2017. november 13. 17:40   |   Autoblog
címkék:  

A Lexus továbbfejlesztette legnépszerűbb európai (és magyarországi) modellje, az NX crossover stílusát. Az idei év első tíz hónapjában a márka hazai értékesítéseinek közel 50 százalékát kitevő, 97%-ban hibrid változatban gazdára találó sláger SUV új frontrészt, átrajzolt fart és új stílusú kerekeket kapott, utasterében pedig új színsémák, nagyobb központi kijelző, áttervezett sebességváltó kar és kezelőszervek várják a vásárlókat.

2014-es bemutatkozása óta a világ vezető prémium hibrid autógyártója, a Lexus NX névre keresztelt crossovere gyorsan népszerűvé vált; olyannyira, hogy mára a Lexus európai értékesítéseinek több mint 30 százalékát ez a modell teszi ki (idehaza idén ez elérte a 48,3%-ot). Az autó népszerűsége még a Lexus várakozásait is felülmúlta, az NX minden piacon sorra túlszárnyalta az értékesítési terveket. E lendületre építve, és megőrizve a modell vonzerejét, a Lexus most számos tekintetben továbbfejlesztette az NX külső és belső megjelenését, biztonságát és felszereltségét.

A Lexus arra törekedett, hogy megőrizze az NX alapvető stílusjegyeit, amelyek annyira népszerűvé tették az autót a vásárlók körében, ezért azokra a részletmegoldásokra összpontosított, amelyektől még hatásosabbá válik az autó látványa. Új megjelenésű a hűtőrács, átalakult az első lökhárító, újak a LED fényszórók és irányjelzők. Az autó hátsó részén új formájú lökhárítót és lámpatestet találunk, és új könnyűfém keréktárcsák is megjelentek.

Az NX dizájnjának egyik meghatározó eleme a csekély energiafogyasztású LED-fények használata. Mindkét fényszóróban hat nagy fényerejű LED-dióda található, amelyekből három az L-alakú tompított fényt adja. A nappali menetfény 23 LED-diódából áll, és 16 dióda működik az irányjelzőben. A gazdagabb felszereltségű modellváltozatok LED ködfényszórói adaptív kanyarvilágítást is szolgáltatnak.

A Lexus néhány részletmegoldás megváltoztatásával még ergonomikusabbá alakította az új NX kezelőszerveit és kapcsolóit. A leglátványosabb változás a központi multimédia kijelző méretének növelése: a Lexus prémium navigációval felszerelt modellekben az eddigi 7 helyett 10,3 colos képernyő található, de a Lexus Display Audio rendszerhez is nagyobb, 8 colos kijelző tartozik. A klímaberendezés középkonzolon elhelyezett kezelőfelülete ergonomikusabb lett, mivel több gombot is könnyebben kezelhető billenőkapcsoló helyettesít. A kellemes tapintású kapcsolók felületét apró, domború fém Lexus L-motívum díszíti.

Bent a középkonzolt erőteljes ezüstszínű keret díszíti, ami a műszerfalba is belenyúlik, és amit két oldalt puha és jól tartó bőr térdtámaszok fognak közre. A gazdagabb felszereltségű modellváltozatokban fabetétek is találhatók, az F Sport kivitel utasterét pedig karbonszálas hatású és alumínium dekorációs betétek díszítik. Az NX modell megújult belső színkínálatában az eddigi Fehér Okker, Fekete és Sötét Rózsa árnyalatok mellett immár a Gazdag Krémszín és az Okker is megjelenik. Az NX F SPORT változat újdonsága a Lobbanó Vörös és a Mustársárga.

A kényelmes használatot szolgálják a motorosan ledönthető hátsó ülések, amelyekkel mindössze 10 másodperc leforgása alatt sík padlójú rakodótér alakítható ki. A ki- és bepakolás is egyszerűbbé vált, mivel az új NX-ben is feltűnik az “érintés nélkül” nyitható és zárható, elektromos mozgatású csomagtérajtó.

A hibrid rendszer kijelzője valós időben mutatja a teljesítmény-leadást és a visszatöltést, ha pedig a vezető Sport üzemmódba kapcsol, a műszer automatikusan fordulatszámmérővé változik. A műszeregység közepén elhelyezett 4,2 colos TFT LCD színes multi-információs kijelző háttérvilágítása összeköttetésben áll az üzemmód-választó rendszerrel, amelynek minden beállításához más szín társul.

Az NX tulajdonosai vezetékes kapcsolat nélkül is feltölthetik okostelefonjuk és egyéb eszközeik akkumulátorát. Az új NX-ben már nagyobb méretű tálca található, amelyen az új generációs okostelefonok is jól elférnek. A csatlakozás segítő USB-portok könnyebben elérhető helyre, középre kerültek, és nagyobb áramerősséggel működnek, hogy a készülékek feltöltése gyorsabb legyen. Az autóhoz egy 360 fokos látószögű panoráma monitor is rendelhető, amivel a vezető az autó teljes környezetét átláthatja, miközben egy szűk parkolóhelyen manőverez, vagy kis sebességgel halad a terepen.

A gazdagabb felszereltségű modellváltozatokban 6,2 colos head-up display található, ami sokféle információt vetít ki a szélvédő alsó részére, megjelenítve többek közt a sebességet, a motor fordulatszámát, a navigáció iránymutatásait és az audiorendszer beállításait. A megújult NX-ben (a Lexus Prémium Navigáció csomag részeként) a vadonatúj, érintőpados Lexus Remote Touch Inteface is megjelenik, ami idén mutatkozott be az LS és LC zászlóshajókban. Az érintőpad felülete nagyobb lett, az új formájú tenyértámasz pedig stabilabban tartja a kézfejet. A

Az NX kínálatában két audiorendszer szerepel: egy 10 hangszórós Pioneer Premium hangrendszer és egy 14 hangszórós Mark Levinson Surround rendszer. A kifejezetten az autóhoz tervezett Mark Levinson rendszer Clari-Fi technológiája újraalkotja az MP3 digitális tömörítés során elveszett hangokat.

A Lexus már eredetileg is arra tervezte az NX-et, hogy élvezetes vezetési élményt és kényelmes utazást kínáljon. A mérnökök most tovább tökéletesítették az autó futóművét; a változások elsősorban azt szolgálták, hogy a felfüggesztés még merevebb legyen, ami tovább javítja a menetstabilitást és kormányreakciókat. Az adaptív futóművet is továbbfejlesztették, s a szerkezet az újonnan alkalmazott fokozatmentes vezérlésének köszönhetően még precízebb irányíthatóságot, kisebb oldalirányú dőlést és kényelmesebb rugózást biztosít.

Utóbbi a mindenkori útviszonyoknak és a vezetési stílusnak megfelelően, mind a négy keréknél szabályozza a lengéscsillapítók működését. Amikor például az autó rossz úton halad, a lengéscsillapítás lágy hangolásra vált, hogy ne romoljon a rugózási kényelem. A csillapítás mértéke kanyarodás közben is változik, így az NX stabilabb marad.

Az NX vezetője a középkonzolon elhelyezett forgókapcsolóval választhat a Normal, Eco és Sport üzemmódok között. A forgókapcsolótól balra található gombbal külön kapcsolható az EV (elektromos hajtás) fokozat. A gázreakciók attól függően változnak, hogy az adott üzemmód a takarékos autózást vagy az élvezetes teljesítményt helyezi előtérbe. A kiválasztott üzemmód egyúttal a kormányrásegítés mértékét és a lengéscsillapítók beállítását is meghatározza. Az opcióként adaptív futóművel felszerelt NX F Sport modellváltozatokban egy további üzemmód, a Sport+ beállítás is a vezető rendelkezésére áll.

Az eladások java részét kitevő NX 300h modellben a jól bevált Lexus Hybrid Drive rendszer működik, amelyben egy 2,5 literes Atkinson-ciklusú benzinmotor, egy generátor, egy elektromotor és egy hibrid akkumulátor található, s ezek működését egy kifejezetten az NX-hez kifejlesztett hibrid vezérlőegység hangolja össze. Az autó két- és négykerék-hajtású változatban is megrendelhető. A rendszer összesített teljesítménye 197 LE/145 kW; a kombinált ciklusban mért üzemanyag-fogyasztás 5,1 l/100 km, a CO₂-kibocsátás pedig csupán 116 g/km.

A belsőégésű motor finomhangolásával sikerült tovább javítani gázreakciókat és az üzemanyag-fogyasztást. A hajtáslánc fejlesztése során a mérnökök tökéletesítették az elektromotor hűtését és az elsőkerék-hajtás fordulatszámcsökkentő áttételét is, így javult a rendszer fogyasztása és hegymeneti képessége. Az erőteljesebb gyorsítás érdekében a hibrid hajtómű kick-down funkciót is kínál. Az egységben egy elektromotor/generátor és egy meghajtó elektromotor kapott helyet, s a két szerkezetet egy kettős bolygómű kapcsolja össze.

A Lexus E-Four rendszerében egy kiegészítő elektromotor gondoskodik a hátsó kerekek meghajtásáról, miközben az első kerekeket a benzinmotor, az elektromotor, illetve a kettő kombinációja hajtja. A kifinomult rendszer a pillanatnyi menetdinamika és útviszonyok figyelembe vételével szabályozza a hátsó kerekekhez jutó vonóerőt, egy összkerékhajtású autótól elvárható stabilitást biztosítva kigyorsításkor és a csúszós utakon.

Az E-Four működése energiát és üzemanyagot takarít meg, mivel az összkerékhajtás csak szükség esetén működik. Amikor a rendszer az első kerekek tapadásvesztését érzékeli, kevesebb áramot irányít a hibrid hajtómű elektromotorjához, és növeli a hátsó tengelyen elhelyezett elektromotor áramellátását. A regeneratív fékezés közben a hátsó elektromotor generátorként működve áramot termel, így az autó még hatékonyabban képes visszanyerni a mozgási energiát.


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Még nem érkezett hozzászólás.

Hírek

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!