Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Mesterséges intelligencia a Toyota jövőautójában

2017. január 10. 19:30   |   Autoblog
címkék:  

A Toyota különleges, belülről kifelé tervezett vadonatúj tanulmányautója otthonos, barátságos felhasználói élményt ígér: a fejlett mesterséges intelligencia tanul a vezetőtől, és együtt növekszik vele. A vezető autógyártó robotikai és a mesterséges intelligencia területén folytatott fejlesztései olyan előrehaladottak, hogy néhány éven belül Japánban megkezdődnek a technológia közúti tesztjei.

Gondoljon bele, milyen szép volna, ha a jövőben barátságos, utasaira odafigyelő autókban utazhatnánk. Pontosan ezt képzelték el a Toyota Concept-i tervezői is. A Las Vegas-i CES szórakoztató elektronikai szakkiállításon bemutatott koncepciójármű a Toyota azon szemléletét tükrözi, hogy a jövő járműveinek felhasználóikat kell maximálisan előtérbe helyezniük.

A Toyota CALTY dizájnközpontjában (Newport Beach, Kalifornia, USA) tervezett, a Toyota innovációs központja (San Francisco, Kalifornia, USA) által kifejlesztett felhasználói élmény technológiát alkalmazó Concept-i meghatározó filozófiája a „kinetikus otthonosság”, azaz az a meggyőződés, hogy a mobilitási technológiáknak otthonosnak, barátságosnak és mindenekelőtt élvezetesnek kell lenniük. Ezzel összhangban a tanulmányautó fejlesztése során egy integratív, energikus vezetői élmény megvalósítása volt a cél. Ráadásul a Concept-i fejlett mesterséges intelligencia (AI) alkalmazásával képes előre megjósolni a felhasználók szükségleteit, ihletadóként motiválni őket, és általában tartalmasabbá tenni életüket.

A Concept-i szíve egy nagyteljesítményű mesterséges intelligencia rendszer, amely a vezetővel együtt tanulva képes értelmes, emberi kapcsolatot kiépíteni. Nem csupán a vezetési szokásokat és a napirendet tanulja meg: a koncepció számos fejlett technológia alkalmazásával képes feltérképezni az érzelmeket, majd azokat az idő és hely függvényében értelmezni. Ez teszi lehetővé a Concept-i számára, hogy javítsa felhasználóinak életminőségét.

Ráadásul a mesterséges intelligencia fejlett autonóm mobilitási technológiák alkalmazásával javítja a közlekedés biztonságát, a vezető reakcióiból kiindulva pedig optikai és tapintható ingerekkel egészíti ki a kommunikációt. Noha bizonyos körülmények között a felhasználónak kell eldöntenie, hogy saját maga szeretne vezetni, vagy rábízza ezt az autóra, rendszerint a Concept-i folyamatosan felügyeli a vezető figyelemszintjét és az útviszonyokat, és fokozott autonóm támogatást biztosítva támogatja a vezetőt, vagy nyújt segítséget veszélyes helyzetekben.

Annak érdekében, hogy a leginkább előremutató fedélzeti technológiák is barátságosak, közérthetőek maradjanak, a CALTY tervezői belülről kifelé haladva hozták létre a Concept-i tanulmányt. Elsőként azt az új generációs kezelőfelületet tervezték meg, amely a jármű mesterséges intelligencia központjának, Yui-nak az alapjául is szolgál. Yui a műszerfal közepén helyezkedik el, így a Concept-i belső térkialakítása innen a vezető és az utasoldalon, majd körben végig lendületes vonalban halad. A beltér formái lehetővé teszik, hogy Yui fények, hangok, sőt, tapintás segítségével tájékoztassa az utasokat a helyzetekről.

Olyannyira, hogy a Concept-i középkonzolján egyáltalán nem találunk hagyományos kijelzőt: az autó mindig ott és akkor jeleníti meg az információkat, amikor és ahol azokra szükség van. A lábtérben színes fény jelzi, hogy automatizált vagy kézi vezérlésű üzemmódban közlekedünk-e. Az ülés tartóoszlopára diszkréten elhelyezett projektorok vetítik ki a holttérben rejtőző járművek, tárgyak képét, míg az új generációs head-up kijelző révén a vezetőnek egy pillanatra sem kell levennie tekintetét az útról.

Még a karosszéria külső felületeit is úgy alakították ki, hogy a Concept-i minél hatékonyabban tudjon kommunikálni környezetével. Yui a külső ajtópanelen megjelenve köszönti a közeledő sofőrt és utasait. A hátfalon megjelenő üzenetek a mögöttünk közlekedőket tájékoztatják arról, hogy kanyarodni készülünk, vagy figyelmeztetnek a veszélyhelyzetekre. Elöl pedig az olvasható le, hogy a Concept-i éppen autonóm üzemben közlekedik, vagy ember vezeti.


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Még nem érkezett hozzászólás.

Hírek

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!