/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Négyturbós dízelmotort épített a BMW

2016. május 17. 11:40   |   Autoblog
címkék:  

A világ legerősebb hathengeres dízelmotorja még potensebb lett. A BMW megtoldotta eggyel a feltöltők számát, így a 3 literes aggregát 400 lóerős lett, nyomatéka pedig 760 Nm-re emelkedett. Az új szuperdízel a BMW 750d xDrive és 750Ld xDrive modellpárosban mutatkozik be.

A 3.0 liter hengerűrtartalmú hathengeres dízelmotor vadonatúj fejlesztéseinek műszaki alapját a BMW Group legkorszerűbb motorcsaládjának TwinPower Turbo technológiája adta, amely immáron négy, eltérő fordulatszám-tartományokban és megosztott terhelés szerint működtetett turbófeltöltővel, valamint az eddigi legprecízebb, 2500 bar maximális nyomású common rail közvetlen üzemanyag-befecskendező rendszerrel dolgozik együtt. A BMW 750d xDrive 4,6, a BMW 750Ld xDrive modell 4,7 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órás sebességre, amely 0,3 másodperccel múlja felül az előd hasonló értékét. A végsebességet mindkét modell esetében 250 km/óránál korlátozza az elektronika.

A minden korábbinál dinamikusabb menetteljesítmény elsősorban a többlépcsős turbófeltöltés érdeme, amely szerint a korábbi három helyett immár négy turbófeltöltő dolgozik össze. Ezen autóipari innováció az alacsonyabb fordulatszám-tartományban is minden korábbinál gyorsabban felépülő turbónyomást és már alapjárattól rendelkezésre álló, intenzív gázreakciót garantál. A 3 literes négyturbós dízel 4400-as főtengely-fordulatnál 400 lóerő teljesítményt küld a négy kerékre, az erőforrás még tovább optimalizált teljesítmény-leadása azonban leginkább az alacsonyabb fordulatszám-tartományban jelentkező nagyobb nyomatékban kerül előtérbe: 1000-es fordulatnál már 450 Nm a nyomaték, a hajtáslánc 760 Nm csúcsnyomatéka pedig 2000-3000 fordulat között mindvégig a sofőr rendelkezésére áll. A gázreakció letaglózó és azonnali, a négy turbófeltöltő megosztott terhelésével pedig az erő még a magasabb fordulatszám-tartományban sem fogy el.

A 19 lóerő teljesítmény-növekedést és a 20 Nm forgatónyomaték-többletet ráadásul 11 százalékkal alacsonyabb átlagos fogyasztás és emisszió kíséri a 381 lóerős, 740 Nm csúcsnyomatékú háromturbós dízelmotorhoz képest (5,9 l/100 km, 154 g/km).

Akárcsak az előd erőforrás esetében, úgy a négyhengeres turbómotorhoz is speciális nagynyomású sűrítési eljárással gyártották le a hengerfejet és a forgattyúsházat, a meleg izosztatikus préselés ugyanis az alumínium öntvények kimagasló erősségét és terhelésbírását garantálja. A forgattyús tengely csapágyfedelét és a hengerfejet csatolórudas megoldás szerint szerelték össze, az alkatrész-egység erősségéről pedig egy plusz központi csavar gondoskodik. A különleges erősítések és speciális alkatrészek között az immáron ötrétegű hengerfej-tömítés, a motorblokk hengerfuratainak dupla ívbevonata, az alumínium-szilícium ötvözetből készült dugattyúk, a bronzosított dugattyúcsapszemek és a központilag vezérelt hűtőrendszer is megtalálható.

A minden korábbinál precízebb üzemanyag-ellátást a továbbfejlesztett common rail közvetlen üzemanyag-befecskendező rendszer biztosítja: az immáron 2500 bar maximális nyomáson dolgozó piezo injektorok rendkívül precíz befecskendezést és kivételesen finom üzemanyag-porlasztást garantálnak. A vadonatúj dízelmotor ezáltal nem csupán nagyobb teljesítmény-leadásra, de még hatékonyabb működésre és még alacsonyabb emisszióra képes. A BMW 750d xDrive és BMW 750Ld xDrive modellek kipufogógáz-kezelő technológiája nem csupán részecskeszűrővel és nitrogénoxid-megkötő katalizátorral, de AdBlue adalékanyag-befecskendezéssel dolgozó SCR rendszerrel csökkenti még tovább a luxuslimuzin károsanyag-kibocsátását.

A világ legerősebb hathengeres dízelmotorjának kimagasló hatékonyságát a tökéletes összhangban együttműködő turbófeltöltési szisztéma határozza meg: akárcsak az előd erőforrás esetében, úgy a folyamatos teljesítmény-többletet ezúttal is többlépcsős turbófeltöltés garantálja. A magasnyomású turbófeltöltést két kompakt méretű, egyazon házba szerelt, változó turbinageometriájú feltöltő biztosítja, miközben az alacsonyabb nyomású, nagyobb turbófeltöltőt ezúttal két kisebb – és mint ilyen, gyorsabb reakcióra képes – egység váltotta fel. Az egyes turbófeltöltők működését és összehangolt munkáját, a magasnyomású rendszer terelőlapjainak állását, a feltöltési intenzitás folyamatosságát biztosító terelőlapok mozgását, a kipufogó fojtószelepét, a megkerülő szelep működését és az intercoolert a legmodernebb digitális dízelmotor-vezérlő elektronika koordinálja, az éppen aktuális vezetési szituáció és a gázadás mértéke szerint.

A két alacsonyabb nyomású és az egyik magasnyomású turbófeltöltő szinte folyamatosan dolgozik, padlógázas álló rajtos gyorsuláskor azonban a rendszer egy csappantyús elv szerint működő megkerülő szisztémával kizárja a két alacsonyabb nyomású egységet: a kívánt turbónyomás a magasnyomású turbófeltöltőnek köszönhetően így még gyorsabban felépül, majd percenkénti 2500 főtengely-fordulat körül a második magasnyomású egység is becsatlakozik a töltésbe. Az optimális üzemi hőmérséklet fenntartása érdekében a rendszer nagyobb kapacitású, közvetett töltőlevegő-hűtőt, az alacsony nyomású turbófeltöltők pedig kiegészítő hűtőrendszert kaptak.

A vadonatúj BMW 750d xDrive és BMW 750Ld xDrive modell-páros 2016 júliusában érkezik meg a piacra.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/