Cikk nyomtatása | Hozzászólások (1) |
| Több

Ötven éves a Škoda kultuszautója

2016. március 16. 16:30   |   Autoblog
címkék:  

A Škoda 1000 MBX De Luxe 50 éves. Az elegáns kétajtós 1966 márciusában mutatkozott be a Genfi Nemzetközi Autószalonon. A tágas, ötüléses, farmotoros és hátsókerék-hajtású autó sorozatgyártása még ugyanezen év őszén elkezdődött. A modell akkoriban az egyliteres kategória csúcsát képviselte.

Az MBX a nagy sorozatban gyártott, négyajtós Škoda 1000 MB típuson alapult, amely akkoriban korszerűnek számító önhordó karosszériával és a hajtott hátsó tengely mögé beépített motorral büszkélkedhetett. Az 1000 MB gyártásához a Škoda az 1960-as évek elején Mladá Boleslavban egy teljesen új üzemet épített a meglévő gyárépület közvetlen szomszédságában. Az új, 80 hektáros területen fekvő létesítmény a legkorszerűbb színvonalat képviselte, összesen több mint 40 gyártócsarnokkal és egyéb épületekkel.

A kétajtós MBX történelme 1960-ig nyúlik vissza, amikor megszületett a két Škoda 990 Tudor prototípus. A határozottan negatív dőlésszögű hátsó oszlopokat, hátsó panorámaszélvédőt és két ablakkeret nélküli ajtót felvonultató különleges karosszéria a Kvasiny-i üzemben készült. A karosszéria megőrizte a lépcsőshátú alapjármű bőséges térkínálatát, ugyanakkor oldalra jobb kilátást nyújtott. Nemcsak az elöl ülők tekerhették le az oldalablakokat, hanem a hátul utazók is kinyithatták a kis hátsó ablakokat. Továbbá a háromszög alakú, kifordítható ablakok javították a belső tér szellőzését.

Az 1000 MBX De Luxe modellt 1966. március 10-én, a Genfi Autószalon megnyitóján mutatták be először a nagyközönségnek. Eredeti formájával elbűvölte a látogatókat. Nagy üvegfelületeivel a kétajtós jármű olyan benyomást keltett, mintha nem lennének középső oszlopai. Valójában a középső oszlopok véget értek a karosszéria közepénél az ablakvonal alatt, vékonyabb felső részüket pedig a hátsó oldalablakokkal együtt le lehetett tekerni. Ilyenkor az utasok kiváló kilátást és rendkívül szellős, illetve tágas belsőteret élvezhettek.

A Škoda 1000 MB és a kétajtós MBX új mércét állított fel az innovatív motor- és hajtástechnika terén. A motorgyártás tekintetében a Škoda az európai autógyártók közül elsőként alkalmazott nagynyomású alumíniumöntési eljárást a hengertömb gyártásában. A négyfokozatú sebességváltó háza szintén így készült. Ezzel a Škoda egy olyan eljáráshoz nyúlt vissza, amelyet eredetileg Josef Polák cseh mérnök fejlesztett ki 1922-ben. Ennek legnagyobb előnye a lényegesen rövidebb gyártási idő.

Az 1000 MBX modellt egy négyhengeres, 988 cm3 összlökettérfogatú Otto-motor hajtotta, amelynek legnagyobb teljesítménye 38 kW (52 LE) volt 5000-es percenkénti fordulatszámon. A 815 kg saját tömegű és 375 kg teherbírású jármű legnagyobb sebessége elérte a 127 km/h-t. Fogyasztása 7,8-8,0 liter benzin volt 100 kilométerenként. A jármű szériában két Jikov-porlasztót kapott, csupán néhány tucat példányba került egy porlasztóval ellátott motor. Az 1000 MBX sok kézimunka miatt időigényes összeszerelése 1966 októberében kezdődött el a Mladá Boleslav-i gyár egy különálló üzemrészében, hogy ne lassítsa a fő gyártósort. Az összesen legyártott 1403 egyliteres változat utolsó 12 példánya 1968 elején gördült le az MBX gyártósoráról.

A márka kínálata 1967 novemberében a dinamikusabb 1100 MBX De Luxe változattal bővült. Az 1107 cm3-es motor teljesítménye nem változott, előnye a nagyobb vonóerőben mutatkozott meg – 81,4 Nm a korábbi 75,5 Nm-rel szemben. A további fejlesztések között említhető például a nagyobb teljesítményű olajszivattyú és a hatékonyabb hűtés. Az erősebb változatot 1969-ig összesen 1114 példányban gyártották, így összességében 2517 kétajtós MBX készült. Habár ez elenyésző mennyiség a valóban nagy sorozatban gyártott, négyajtós 1000 MB darabszámához képest (443 156), ez a változat jelentősen hozzájárult a Škoda márka népszerűsítéséhez számos igényes külföldi piacon.

Manapság a modell a leginkább keresett és nagyra becsült veteránautók közé tartozik, jelentősen növekvő értéket képviselve. A vonzó, kétajtós MBX változat sikerét a legendás 110R Coupé (1970-1980) folytatta, amelyet a Garde és Rapid követett.


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

göre gábor
2016-03-17 - 09:45

Nem kaptok gyomorrontást tolakodó reklámoktól? Terjeszkednétek mint iszlám marhái? Amúgy klassz autó volt! 25 évesen is lazán ment 90/100 km/órát Debrecen/Miskolc úton apósom vele!


Hírek

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!