/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Turbómotorral jön a BMW M3 és M4

2013. december 13. 12:45   |   Autoblog
címkék:  

Egyszerre mutatta be a bajor márka az M3 szedán és M4 kupé modelleket. Miután elődje, a BMW M3 Coupé több mint 40 ezer példányban gördült le a szerelőszalagról, a BMW M4 Coupé írja tovább e sikertörténetet. Első ízben jelenik meg a Coupé mellett négyajtós változat is. És mindkettőt soros hathengeres turbómotor hajtja.

Az új BMW M3 Limousine és az új BMW M4 Coupé kiegyensúlyozott arányokkal, mélyre süllyesztett és széles karosszériával érkezik. M-specifikus formaviláguk már az első pillantásra sem hagy kétséget képességeikről. Jóval agresszívabb kinézetűek, mint előtte.

A frontrész egészen brutálisra sikerült. A LED-es nappali menetfénnyel kiegészített kettős körfényszórók eleve komoly pillantással ruházzák fel az autót, ám a fekete bordákkal kiformált vesék, és a három méretes légbeömlővel tagolt lökhárító szinte félelmet keltenek. Jellemző M-es stílusjegyek a motorházfedél karakteres Powerdome alakzata, valamint a kettős tartóra szerelt külső visszapillantó tükrök. A kerekek mögött felfedezhetők az új tervezésű „M-kopoltyúk”, amelyeknek aerodinamikai szerepe is van. A tető mindkét modell esetében szénszál-erősítésű műanyag. A hátsó már markáns eltéréseket mutat, a leszorító erő növelésére a BMW M3 szedán ugyanis különálló Gurney-szárnnyal, míg a BMW M4 karbon csomagtér-fedelébe integrált légterelő peremmel készül.

Mindkét modell sajátja a szélesen kidomborodó, erőteljes hátsó sárvédő, amely a széles nyomtávokkal együtt kimondottan magabiztos megjelenést kölcsönöz a számára. A far karakteres stílusjegyei a fényesre polírozott, ezúttal ferdén levágott kettős kipufogócsövek. Alapkivitelében mindkét modell 18 colos könnyűfém keréktárcsákkal készül, amelyekre elöl és hátul eltérő méretű gumiabroncsokat szerelnek (255 illetve 275 mm). Extrafelszerelésként 19 colos, ugyancsak vegyes abroncsozású kovácsolt alumínium keréktárcsák is választhatók, igény szerint Ferric-szürke vagy fekete színben.

A BMW M3 és a BMW M4 utasterét a BWM 3-as illetve a BMW 4-es sorozat tagjaiból ismert architektúra és a vezetőre összpontosító, tökéletes ergonómia jellemzi. A beltér azonban itt e modellek karakterének megfelelően jóval sportosabb hangulatú. Ezt számos jellegzetes BMW M felszereltség is erősíti: többek között az M-küszöblécek, az M-lábtámasz, az M-sebességváltókar, a fehér grafikájú, M-specifikus körműszerek, vagy éppen a színes díszvarrásokkal kidolgozott és galvanizált hatású váltóbillentyűkkel kiegészített (az M DKG váltómű esetében), bőrbevonatú és krómdíszítésű M-sportkormány.

A kagylósított, teljes támlás első ülések szintén kifejezésre juttatják a BMW M versenysport-génjeit. A szélességükben állítható, magas oldalpárnák és a mély ülőfelület optimális üléspozíciót és határozott tartást biztosítanak. Extrafelszerelésként elektromos állítás és fűtés is elérhető. Új, exkluzív részlet a háttámla megvilágított BMW M emblémája. Az első ülésekhez hasonlóan kiváló oldaltartást nyújtó hátsó üléstámlák 60:40 arányban lehajthatók.

Az új M3 Limousine és M4 Coupé modelljeivel a BMW M GmbH visszatér a soros hathengeres motorhoz, amely már az M3 második és harmadik generációját is hajtotta. Az új, Euro 6-os, közvetlen befecskendezéses, Valvetronic változó szelepvezérléssel és kettős-VANOS vezérműtengely-állítással felvértezett, 3 literes biturbó erőforrás 431 lóereje némileg magasabb a korábbi generáció nyolchengeres motorjáénál, és 5390 és 7000 percenkénti fordulat között jelenik meg a főtengelyen. A maximális forgatónyomaték ezzel szemben közel 40 százalékkal alakul magasabban, 550 newtonméteres értéke igen tág (1800-5390 ford./perc) tartományon áll a vezető rendelkezésére.

A BMW M3 szedán és M4 kupé álló helyzetből a hatfokozatú kézi váltóval mindössze 4,3 másodperc alatt gyorsít fel 100 km/órás tempóra, végsebességüket pedig 250 km/óránál szabályozza le az elektronika, de az opcionális M Driver’s Package részeként ez akár 280 km/óráig is emelhető. A manuális szerkezet visszakapcsoláskor automatikus gázfröccs-funkciót is kínál, amely mindeddig csupán a duplakuplungos váltó sajátja volt. Az opcióként rendelhető hétfokozatú M DKG váltóval a gyorsulás még kéttized másodperccel jobb, egészen hihetetlen 4,1 szekundum. A hivatalos átlagfogyasztás 8,3 liter/100 km, ami 25 százalékkal jobb az elődénél.

Az új M DKG váltó már a két tengelykapcsolós szerkezet harmadik generációja, az automatikus üzemmód mellett a manuális működés során az egyes fokozatok rendkívül gyorsan, gyakorlatilag az erőfolyam megszakítása nélkül válthatók. Az integrált rajt-automatika a lehető legdinamikusabb kigyorsítást teszi lehetővé álló helyzetből, a jópofa Smokey Burnout funkció pedig menet közben teszi lehetővé a hátsó kerekek bizonyos fokú kipörgetését. A Stability Clutch Control rendszere túlkormányozottság érzékelésekor a tengelykapcsoló oldásával segít az autó stabilizálásában.

A bámulatos menettulajdonságok elérésében az is segít, hogy a BMW M4 Coupé saját tömege 80 kilogrammal alacsonyabb lett, immár 1497 kilogramm. Számos elemet alumíniumra és karbonra cseréltek, a tetőelem mellett például a kardántengely és a toronymerevítő is szénszál-erősítésű műanyag. A vonóerő-átadást hátsó, elektronikus szabályzású lamellás zárral rendelkező M differenciálmű segíti. A menetstabilizáló rendszer a sportos lelkületű sofőrök kedvében jár, M Dynamic Mode alfunkciója ugyanis engedélyez némi driftet, de a határtartományokba érve közbeavatkozik. Persze aki biztos magában, teljesen ki is kapcsolhatja az elektronikát.

A két új M-modell teljesen új felfüggesztést kapott, amely merevebb és könnyebb az elődénél. A lengőkarok, a függőcsap és a segédváz fejlett alumíniumkonstrukciója már az első felfüggesztéseken is mintegy öt kilogrammot takarít meg a hagyományos acélkonstrukciókhoz viszonyítva. Az autók elejének fokozott merevségét szolgálja a speciális alumínium merevítő-idom, akárcsak a szénszálas toronycsapágyak, valamint a segédváz és a karosszéria közötti kiegészítő csavarkötések megoldása. Szintén jóval könnyebb a korábbi BMW M3 konstrukciójánál az új ötkaros hátsó felfüggesztés. Minden lengőkar és függőcsap kovácsolt alumínium, összesen mintegy három kilogrammal csökkentve a kerékvezető elemek rugózatlan tömegét. A hátsó segédvázat a karosszériához kapcsoló merev csavarkötések szintén a versenysportból érkezett megoldások, amelyek célja az iránytartás további fokozása.

Az M3 szedánban és M4 kupéban saját fejlesztésű elektromechanikus kormányberendezés dolgozik, amely a sebesség függvényében elektronikus úton szabályozza a pillanatnyi rásegítés mértékét. Gombnyomással választható háromféle jelleggörbe is (Comfort, Sport és Sport+), amelyekkel a rásegítés a vezető egyéni igényeihez igazítható. A három üzemmód az opcionális Adaptív M futómű rendszerében is megtalálható, a vezető így igény szerint választhat a kényelmesebb csillapítási karakterisztika, a feszesebb futómű-hangolás és a versenypálya mód között.

A széria M Compound fékek helyett az ügyfelek M Carbon kerámiaféket is rendelhetnek az autóhoz, amely aranyszínű féknyergeivel esztétikai különlegességként is szolgál. A versenypályákon is megforduló sportos pilóták pedig felár nélkül BMW M Laptimer alkalmazást is kérhetnek az autóba. Az alkalmazás a rajttól jelzi a sebesség, a hossz- és oldalgyorsulás, illetve a motorfordulatszám értékeit, de az éppen bekapcsolt sebességi fokozatról, a bekormányzási szögről, a gázpedál-állásról, valamint a fogyasztásról is tájékoztat. Az utólagos okostelefonos grafikus elemzés során a vezető reakciói is kiértékelhetők. Ezen kívül rendelhető M-specifikus funkciókkal kibővített szélvédő kijelző is (head-up display).

1991-ig összesen 17 970 első generációs BMW M3 gördült le a szerelőszalagról, az autó második, harmadik és negyedik nemzedékéből pedig 1992 óta összesen 222 293 példány készült. Az új M4 Coupét a müncheni BMW üzemben, míg az M3 Limousine-t Regensburgban gyártják majd. Jövő tavasszal lépnek piacra.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/