/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (4) |
| Több

Új technológia oldhatja meg a dízelek problémáját

A Bosch szerint a dízelnek igenis van jövője. A cég új fejlesztései ugyanis nagyban segíthetik az autógyártókat a járművek nitrogénoxid-emissziójának (NOx) olyan drasztikus csökkentésében, amellyel már ma teljesíthetik a jövő határértékeit. A most bemutatott Bosch technológia valós üzemi körülmények között is rekordértékekkel teljesíti a jelenlegi és a 2020-tól érvényes nitrogénoxid-kibocsátási előírásokat.

BES Portraits

A megoldás különlegessége, hogy a Bosch mérnökei a már rendelkezésre álló technikát fejlesztették tovább, így nem volt szükség újabb, költségnövelő komponensekre. Ezzel összefüggésben a Bosch igazgatótanácsának elnöke a közúti közlekedés széndioxid-terhelésének áttekinthetőbbé tételét sürgette. Ehhez a jövőben az üzemanyag-fogyasztást és ezzel a széndioxid-kibocsátást is valós üzemi körülmények között, vagyis az utakon kellene mérni.

Az európai előírások az RDE-konform, kombinált városi, országúti és autópálya-mérés során 2017 óta kilométerenként legfeljebb 168, 2020-tól pedig maximum 120 milligramm nitrogén-oxid kibocsátását engedélyezik az új személygépjárművek számára. A Bosch új dízeltechnológiája már ma kilométerenként 13 milligrammos rekordmutatót tesz lehetővé az előírás szerinti RDE-mérés során. Ez körülbelül a 2020 után engedélyezett nitrogénoxid-kibocsátás határérték tizede. Mindemellett a Bosch-tesztjárművek emissziós értékei a tesztparaméterekben a jogszabályi követelményeket messze felülmúló, különös kihívást jelentő városi forgalomban is átlagosan csupán 40 milligrammra adódtak kilométerenként.

A Bosch fejlesztői ezt a meghatározó műszaki áttörést az elmúlt hónapok során érték el. Az említett eredményeket a befecskendezési-technika, egy új fejlesztésű levegőrendszer és az intelligens hőmenedzsment átgondolt kombinációja tette lehetővé. A nitrogénoxid-kibocsátás így minden menethelyzetben a vonatkozó határérték alatt tartható, legyen szó intenzív gyorsításról vagy lassú haladásról, kemény mínuszokról vagy épp nyári hőségről, illetve autópályán vagy sűrű városi forgalomban végzett mérésekről.

Az ugrásszerű fejlesztésbeli előrelépést nagyszabású sajtóteszt keretében igazolta a Bosch, amely során szakújságírók nemzetközi csapata indult útnak tesztjárművekkel és mobil mérőeszközökkel a műszakilag különösen igényes mérésre a stuttgarti városi forgalomban.

Miben más az új dízeltechnológia?

Mindeddig két fő tényező bizonyult kritikusnak a dízeljárművek nitrogénoxid-kibocsátásának mérséklése szempontjából. Az egyik a vezetési stílus. Erre a Bosch a motor gyors reagálású levegőrendszerében találta meg a megoldást: minél dinamikusabb a vezetési stílus, annál dinamikusabban működik a kipufogógáz-visszavezetés is. Mindez többek között a korábbiaknál érzékenyebben reagáló turbófeltöltővel válik lehetővé, miközben a magas és alacsony nyomású kipufogógáz-visszavezetés kombinációjával a levegőrendszer működése még rugalmasabbá válik. A vezető így a károsanyag-kibocsátás intenzív növekedése nélkül is lendületesen indulhat el.

Ugyancsak fontos a hőmérséklet hatása. A nitrogén-oxidok optimális átalakításának érdekében a kipufogógázok hőmérsékletének 200 Celsius fok felett kell maradnia, amit városi forgalomban gyakran nem sikerül megvalósítani. A Bosch itt a dízelmotorok átgondolt hőmenedzsmentjében látja a megoldást, aktívan szabályozva a kipufogógáz hőmérsékletét. A kipufogórendszer így kellően meleg marad ahhoz, hogy stabil hőmérsékleti tartományban működhessen, mindvégig alacsony szinten tartva a károsanyag-kibocsátást.

Mikor válik sorozatgyártásra éretté e technológia?

A Bosch új dízeltechnológiája a piacon már rendelkezésre álló komponensek műszaki alapjaira épül. Ezzel gyakorlatilag elérhető az ügyfelek számára és bevonható a gyártási projektekbe.

Miért jelent nagyobb nehézséget a városi közlekedés az országúti és autópálya-szakaszoknál?

A nitrogén-oxidok optimális átalakításának érdekében a kipufogógázok hőmérsékletének 200 Celsius fok felett kell maradnia, amit városi forgalomban gyakran nem sikerül megvalósítani. Ennek oka a közlekedési torlódások araszoló forgalma, amely során lehűlhetnek a kipufogógázok. A Bosch új hőmenedzsment-rendszere a kipufogógázok hőmérsékletének aktív szabályzásával oldja meg e problémát.

Igényel a kipufogórendszer hőmérsékletszabályozása 48 voltos kiegészítő fűtést vagy más hasonló elemet?

A Bosch új dízeltechnológiája a piacon rendelkezésre álló komponensek műszaki alapjaira épül, és nem igényel 48 volt feszültségű fedélzeti hálózatot.

Jelentősen megdrágítja a Bosch új technológiája a dízelmotorokat?

A Bosch dízeltechnológiája eleve rendelkezésre álló és a sorozatgyártásban bevált komponensek műszaki alapjaira épül, az alapvető fejlődést már meglévő megoldások újszerű kombinációja jelenti. További hardver-komponensek nem szükségesek, a dízelmotorok így alacsony károsanyag-kibocsátásuk mellett is megfizethetők maradnak.

Veszítenek majd a dízelmotorok az új technológia miatt eddigi üzemanyag-fogyasztási és klímavédelmi előnyeikből?

Nem. A fejlesztők a nitrogénoxid-emisszió mérséklése mellett egyértelmű céljukként fogalmazták meg a széndioxid-kibocsátási előnyök megőrzését is. A dízel így továbbra is környezetbarát marad.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Hammer István
2018-04-25 - 19:57

Tisztelt Cím! Arról is olvastam, hogy a jelenleg már futó régebbi dízelmotorok környezetbaráttá történő átalakítására is kidolgozták a megoldást. Az átalakítás várható költségeiről is tettek említést. Szeretném megkérdezni, hogy van-e ennek a hírnek valós alapja, vagy mondjunk le róla?

jani
2018-04-25 - 20:19

Csak a szokásos csalás és ámítás.

Zoli
2018-04-25 - 22:11

Persze “jani” te már csak tudod, hiszen te vagy a jani. :DD

Papp László
2018-04-29 - 20:46

Utólagos átalakítást – ami SCR-rendszer beépítését jelenti – az Euro5-ös dízelekhez dolgoztak ki, költsége 1500 – 2000 Euro. Egyelőre hatósági jóváhagyásra vár – vagyis, hogy elismerik Euro6-osnak (Németországban), és szó van finanszírozásról is (Németországban), vagyis hogy ne az egész költséget az autó tulajdonosa fizesse. De a gyárak ehelyett az autócserét támogatják, ez az érdekük. Ez azonban nagy pazarlás, mert a leadott régebbi dízeleket be kell zúzni, illetve bontás esetén a motor nem értékesíthető.


*/