/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Újraértelmezte legendás versenyautóját a BMW

2015. augusztus 28. 13:55   |   Autoblog
címkék:  

A BMW az augusztus 15-16-i hétvégén megrendezendő kaliforniai Pebble Beach Concours d’Elegance autós eseményen méltóképpen emlékezett meg a BMW 3.0 CSL versenyautó negyven évvel ezelőtti sikertörténetéről: bemutatkozott a nagyközönség előtt az egyedülálló BMW 3.0 CSL Hommage R tanulmány, a pilóta és az autó közötti tökéletes összhang megtestesítője.

A kaliforniai Pebble Beach Concours d’Elegance autós esemény minden év augusztusában egy helyszínre toborozza a földkerekség legnagyobb autórajongóit, hogy egy teljes hétvége erejéig magával ragadja őket a régmúlt idők autócsodáinak és a jövő úttörő járműtanulmányainak varázsa. Az idén augusztus 15-16. között megrendezett találkozóra a BMW egy kivételesen illusztris meglepetéssel készült: a kaliforniai eseményen ünnepelte világpremierjét a BMW 3.0 CSL Hommage R tanulmány, amely a BMW negyven éves észak-amerikai jubileumának és a BMW 3.0 CSL versenyautó 1975-ös versenysikereinek állít emléket.

A BMW kereken negyven évvel ezelőtt nyitotta meg első Európán kívüli hivatalos értékesítési leányvállalatát Észak-Amerikában. 1975 kivételesen különleges évszám a bajor gyártó történetében, hiszen a BMW Motorsport is ez évben mutatkozott be az egyesült államokbeli Nemzetközi Motorsport Szövetség (IMSA – International Motor Sports Association) legnagyobb versenysorozatában a BMW 3.0 CSL versenyautóval, amellyel debütálása után néhány héttel a BMW máris megszerezte első, történelmi győzelmét a sebringi 12-órás megmérettetésen. A diadalt újabb és újabb győzelem követte a tengerentúlon, köztük Laguna Secában is. A BMW 3.0 CSL versenyautó rögtön bemutatkozó évében megnyerte a versenysorozat gyártók közötti pontversenyét.

A karosszéria

A BMW 3.0 CSL Hommage R tanulmány külső kialakítása a versenysportok iránti elköteleződés kristálytiszta ábrázolása. A hosszan elnyújtott karosszériát jellegzetes légterelők, egy hatalmas hátsó légterelő szárny és erőtől duzzadó kerékjárati ívek övezik, amelyek az IMSA-versenyeken győzedelmeskedő eredeti BMW 3.0 CSL versenyautót idézik. A Hommage R tanulmány minden egyes részletét az 1975-ös elődről mintázták a tervezők, modern dizájnmegoldások és technológiai innovációk alkalmazásával. A tanulmány fényezése és mintái – a 25-ös rajtszámról nem is beszélve – kivétel nélkül a BMW 3.0 CSL versenyautó 1975-ben elért rendkívüli sikersorozatának állítanak emléket. A BMW 3.0 CSL Hommage R tanulmány első és hátsó szélvédőjén még a „Bavarian Motor Works” feliratú árnyékoló csíkok is megtalálhatók.

A BMW 3.0 CSL Hommage R tanulmány a bajor gyártó modellpalettáján található egyik legszélesebb és leglaposabb front-részt kapta meg, amely egyszerre sugall erőt és sportosságot. A frontrész középpontjában a jellegzetes, vese alakú BMW-hűtőrács megnövelt változata áll, amely az egykori BMW modellek függőleges kialakítású hűtőrácsaira utal. A karakteres, „négyszemű” fényszórók – a BMW legfrissebb, hatszög alakú fénydizájnjával – a modell front-részének sportos benyomását nyomatékosítják.

A lézer fényszóró és a LED-technológia kettőse vékony fényszóró-kialakítást tesz lehetővé, a keskeny kontúrok pedig a márka modelljeit jellemző, szigorú „tekintetet” kölcsönöznek a tanulmánynak. A fényszórók belsejében stílusos kék „X” motívumok kötik össze az egyes világítás-funkciókat. A front-rész leglaposabb alkotóeleme a szénszálból készült, fekete alapon a BMW Motorsport színeit viselő első koptató, amely szinte súrolja az aszfaltot. Oldalról nézve a koptató és a hűtőrács kettőse a legendás „cápaorr” motívumot láttatja, amely már 1975-ben is elcsavarta a fejeket és gondoskodott róla, hogy a BMW modelljei minden szituációban könnyedén felismerhetőek legyenek.

A BMW 3.0 CSL Hommage R tanulmány front-részén, oldalán és hátsó részén található BMW Motorsport motívumok összetéveszthetetlen módon ábrázolják a versenyautó hovatartozását. Az alsó részt sötét szénszálas betétek zárják. A tanulmány extravagáns kiegészítői a kéttónusú, matt arany és fekete színben pompázó, 21 coll méretű könnyűfém keréktárcsák. Hátul a hatalmas légterelő szárny és a szénszálas dupla diffúzor egysége félreértelmezhetetlen utalás a versenysportos teljesítményre. Az erőteljes kialakítású hátsó lökhárító tovább nyomatékosítja a hátsó kerékjárati íveket. A hátsó rész kétségkívül legjellegzetesebb eleme az egyedülálló fénydizájn, amely egy, a hátsó légterelő szárny élén végigfutó vékony LED-csíkkal köti össze a két fényszórót.

A belső tér

Hogy létrehozzák a versenyautó és a pilóta közötti eddigi legszorosabb kapcsolatot, a BMW 3.0 CSL Hommage R tanulmány megalkotásakor a tervezőmérnökök a pilótát helyezték a munkafolyamat, és mint ilyen, a koncepció középpontjába. A belső tér kialakítása így a pilóta közvetlen környezetének megalkotásával kezdődött, amely mindenekelőtt a sisakot, a versenyoverállt és az ülést érintette.

A pilóta legközvetlenebb külső felületeként a tervezők a sisak plexilemezét versenyhelyzettől függő megjelenítő és kivetítő funkcióval látták el, amelyen a pilóta közvetlenül a látómezejében látja az aktuális sebességet, sebességi fokozatot és a motor fordulatszámát, a BMW 3.0 CSL Hommage R tanulmány így minden korábbinál hatékonyabb módon informálja a pilótát. Az innovatív Head-Up kijelző úgy közli a vezetéssel kapcsolatos legfontosabb információkat, hogy közben egyáltalán nem zavarja a pilótát. „Szem az úton, kéz a kormányon” az alap felállás – lehetővé téve, hogy a pilóta csak a vezetésre koncentráljon.

Ennek érdekében a versenyoveráll is az autó és a pilóta közötti tökéletes összhang jegyében készült el. Az overáll kézfej- és karrészeit világító szálakkal egészítették ki, amelyek – ha a vezető mindkét keze a kormányon van – pulzáló fényjelzésekkel informálják a pilótát, például az optimális sebességváltás idejéről. A fényjelzések a kormányoszlopról indulnak, átfutnak a pilóta overállján, majd a sisak plexilemezén végződnek.

A szénszálból készült kagylóüléseket a pilóta, illetve a navigátor/utas testfelépítése szerint formálták meg a készítők, az ülések így bármely vezetési szituációban maximális tartást biztosítanak. A kivételes eljárással megformált kagylóülésben ülve a pilóta valós idejű, interaktív kapcsolatba kerül a versenyautóval, érezve annak minden mozzanatát és reakcióját, ezáltal gyorsabb és pontosabb irányításra képes. A fehér bélésű kagylóülések mintázata a pilóta versenyoverálljának rajzolatát idézi, a hatpontos biztonsági övek pedig a BMW Motorsport legendás színeit hirdetik.

Könnyűszerkezetes építés

A BMW 3.0 CSL Hommage R tanulmány belső terében a vezető ülése körüli összes felületet a könnyűszerkezetes járműépítés alapelvei és a jármű versenyautós karaktere ihlette. A belső tér szokatlanul minimalista kialakításának alapját a tetőszerkezetbe és az oldalsó részekbe integrált egybefüggő bukócső adta. A kabin összes alkotórésze létfontosságú, kivétel nélkül mindegyik elem szerkezeti vagy vezetéssel kapcsolatos funkciót szolgál. Miközben a belső tér nagy része szénszálból készült, az első szélvédő és a kormányoszlop között egy nemes anyagokkal kezelt fa elem húzódik keresztben, egyfajta „műszerfalként”. A faberakással a tervezők az 1975-ös BMW 3.0 CSL versenyautó előtt hajtanak fejet, amelyben a középkonzol jellegzetes fa betétje a belső tér teljes ívén körbefutott.

A modern tanulmány fa „műszerfalába” egy világító különlegességet is beépítettek a tervezők: a BMW 3.0 CSL 1975 májusában aratott Laguna Seca-i győzelmének emlékére a tanulmány faberakására a legendás versenypálya vonalvezetése és fékezési pontjai is felkerültek. A világító különlegesség tökéletesen beleillik a tanulmány belső terének minimalista kialakításába, amely még a fedélzeti computer központi kijelzőjét is mellőzi. Az egyetlen elem, amely megtöri az egyébként sima felületű fa „műszerfalat”, az innovatív hajtáslánc-technológia eBoost rendszerének apró, központi töltési kijelzője.

A kormányoszlop a versenyautó és a pilóta közötti folyamatos, interaktív kapcsolati elemként a jármű működtetését szolgáló összes kapcsolónak és funkciónak otthont ad. Az egyetlen „kényelmi” funkció a kormányoszlop két oldalára helyezett szellőzőrostély, amely friss levegőt biztosít a pilóta számára. A vezetéssel kapcsolatos másodlagos információkat egy apró kijelző jeleníti meg a kormányoszlopon, így a köridőket, az abszolút futamidőt és igény szerint az autó versenypályán elfoglalt aktuális pozícióját is.

A kabinban kötelező verseny-kiegészítőként számos vörös, eloxált biztonsági berendezés is megtalálható, a tűzoltóhabot aktiváló vörös gombtól és a tűzoltó-készüléktől kezdve egészen a középkonzolon található sürgősségi áramtalanító kapcsolóig és a tűzoltó mechanikáig. Az első ülések mögött, a kardánalagúton két sisak kapott helyet, amelyeket használaton kívül egy-egy övvel rögzítenek. A belső tér hátsó részének merevítései közül az eBoost rendszer energiatároló akkumulátorainak takaróelemei emelkednek ki.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/