2015. november 17. 13:45   |   Autoblog
címkék:  

Lelkes környezetvédő: Kia Soul EV

Villanyautóval járni menő dolog, a Kia Soul EV-vel még inkább. A Soul EV a világ egyetlen, kompakt szabadidőautóra épülő elektromos személyautója, ráadásul felhasznált anyagait tekintve is környezetbarát. Mindamellett kényelmes, gazdagon felszerelt és jól használható hatótávolsággal bír.

Az egyes alternatív hajtású, üzemanyagcellás és elektromos autók általában teljesen önálló konstrukciók, nem egy sorozatgyártású modellre épülnek, tehát egyéni megjelenésű és felépítésű autók. Sokszor elhangzik a kritika e modellekkel szemben, hogy nem nyújtanak kellemes látványt. A villanyautóknál különösen lényeges aerodinamika olykor rendhagyó formai megoldásokat szül, ami hatékony, ugyanakkor sok ember számára nem túl esztétikus külalakot eredményezhet. A Kia Soul EV formáját azonban nem érheti kritika, tekintve, hogy néhány részlettől eltekintve ugyanúgy néz ki, mint a normál modell, ami üde színfoltja az utcaképnek.

A Kia Soul alig hosszabb egy kisautónál, ellenben magas és széles, doboz formáját pedig könnyen meg lehet kedvelni. Egyedi arányokkal bíró karakteres jármű, amire a villanyautó kivitel csak még inkább ráerősít. A kocsi kéttónusú fényezésével, LED-es nappali világításával, egyedi kivitelű lámpáival és fehérre festett könnyűfém felnijeivel hívja fel magára a figyelmet. Világoskék-fehér fényezéssel kifejezetten jól néz ki, egyértelműen a villanyautó-mezőny legszimpatikusabb tagja. Egyedi matricázása miatt is még többen figyeltek fel rá – a Soul EV ritka madár a magyar utakon.

Az utastér kellemes atmoszférájú, barátságos és tágas. A Soul EV-hez öt különböző környezetbarát anyagot fejlesztettek ki, számos elasztomer szövetet és olajbázisú műanyagokat kiváltó, cellulóz alapú anyagokat. Az ajtók párnázása, az üléskárpitok és a padlószőnyegek egytől-egyig bio forrásból származó anyagokból készültek, így a kinézetük, tapintásuk más mint a megszokott, de korántsem kellemetlen. A szürke műszerfal jól áttekinthető, informatív, ugyanakkor unalmasnak sem nevezhető, elég az oldalsó szellőzőkkel egybeépített hangszórókra pillantani. A sofőr elsődleges információforrása a központi OLED műszeregység, ami a legfontosabb paramétereket mutatja, mint a teljesítmény, a sebesség és a megtehető távolság.

A középkonzolra került a 8 colos érintőképernyővel ellátott infotainment rendszer, ami lényegében minden tud, az MP3 és DAB funkciók mellett Bluetooth-on keresztül kezeli a mobiltelefonokat, s került bele navigáció, illetve tolatókamera is. Emellett az összes lényeges információ innen olvasható le, az EV menü komplett áttekintést nyújt arról, hogyan vezetünk, mekkora az energiafogyasztásunk és mikor tanácsos töltőállomást keresni. Különlegesség, és energiát takarít meg, hogy a légkondicionáló szelektíven csak a vezetőre irányítható. A fűtés külön gombbal kapcsolható.

A Soul EV 414 centiméteres hossza ellenére nagyon tágas autó, a hátsó utasokat kivételesen tágas váll- és lábtér várja. Egy 185 centiméter magas sofőr mögött elfér egy hasonlóan magas felnőtt, térde nem nyomul neki az üléstámlának. Az első ülések kifejezetten méretesek és kényelmesek, és testalkattól függetlenül hamar belőhető az ideális vezetési pozíció. Az ergonómia kiváló és minden irányban hatalmas a hely a széles és magas felépítésnek köszönhetően. A csomagtér picit kisebb, mint a normál modell, 281 literes, ám az ülések lehajtásával csaknem 900 literig bővíthető.

A Soul EV-t vezetni pofon egyszerű. Az indítógomb megnyomása után életre kell a hajtáslánc, a váltókart D-be húzva old a kézifék és indulhatunk is. Hagyományos értelemben vett váltó egyébként nincsen, a motor egyetlen áttételen keresztül közvetlenül a differenciálműbe hajt be. A 110 lóerős villanymotor nyomatéka már nulla fordulatszámtól 285 newtonméter, így a valóságosnál intenzívebb a gyorsulás érzet, a forgalom tempója különösebb megerőltetés nélkül tartható, s a kocsi autópályán sem jön zavarba. A Soul EV 11,2 másodperc alatt gyorsít százra, a végsebessége pedig 145 km/óra, s a rugalmassága is meggyőző.

A gyárilag megadott 212 kilométeres hatótáv teljesíthető, ám ehhez alakítanunk kell vezetési stílusunkon, fejben át kell állni „elektromos üzemmódra”. Gázadásnál az Eco tartományban maradva, s a sebességet nem engedve 70 km/óra fölé, elérhető a 200, vagy annál nagyobb hatótáv is. Az autót „rendesen”, vegyes körülmények között használva azonban 130-140 kilométer a megtehető távolság. A hatótáv egyébként különböző praktikákkal menet közben is növelhető. A motorfék például kifejezetten erős (a váltókart B-be húzva még inkább), lassításnál és fékezésnél visszatermelődik és elektromossá alakítódik a mozgási energia, emellett a szellőzőrendszer előre programozható. Az utastér akár 30 perccel indulás előtt lehűthető, vagy fel is melegíthető az akku használata nélkül, amíg az autó a hálózatra kötve töltődik.

A töltési idő 220 voltos hálózatról 14 óra, a szabványos ELMŰ kútoszlopról körülbelül 5 óra, míg ChaDeMo gyorstöltővel körülbelül 1,5 óra, mert a töltés irama az akkumulátor kímélése érdekében fokozatosan lassul. Otthon nagyjából 1400 forintból „teletankoljuk” az autót, ami 4 liter 95-ös benzin ára. Reális, 150 kilométeres hatótávot alapul véve ez 2,6 literes átlagfogyasztásnak felel meg. Odafigyeléssel persze az érték még tovább javítható.

A Kia Soul EV egy stílusos és kényelmes villanyautó, amely városi közlekedéshez és ingázáshoz a legtökéletesebb partner. Nem olyan tágas, mint a kategória legnépszerűbb modellje, a Nissan Leaf, felszereltsége azonban alapáron teljes. A 9 899 000 forintos listaár minden szóba jöhető tételt tartalmaz, ráadásul a kiemelkedő, 7 éves vagy 150 ezer kilométeres garancia is benne foglaltatik. Ha a konkurenseket vizsgáljuk, a BMW i3 árát és menetteljesítményeit tekintve más ligában játszik, az alacsonyabb teljesítményű, szűkebb helykínálattal és szerényebb hatótávval bíró japán-francia hármasikrek (Citroen C-Zero, Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn) 8,47 millió forinttól kaphatók, a családi autónak is megfelelő Nissan Leaf pedig 8 780 000 forinttól elvihető. Tehát a Leaf a kategória legjobb ajánlata, még extrákkal kiegészítve is.

A villanyautók nagyobb elterjedéséhez kormányzati ösztönzőkre, vásárlási támogatásokra és a gyorstöltő hálózat folyamatos bővítésére lenne szükség. A körülmények ma még nem ideálisak a villanyautózáshoz, de talán 5-10 év múlva mind a technológia, mind az infrastruktúra komoly alternatívává teszi majd ezeket a járműveket.