2016. február 18. 19:30   |   Autoblog
címkék:  

Scifibe illő az Opel GT utastere

Bár nem kerül sorozatgyártásba, az Opel GT egy lenyűgöző sportautó-tanulmány, amely bepillantást enged az Opel jövőjébe. A különleges, atletikus külső olyan enteriőrt rejt, amely futurista kezelési koncepcióval olvasztja össze a hagyományos sportautós elemeket.

A GT Conceptben minden az autózás örömét szolgálja: a sportülések méretre szabott ruhaként passzolnak, a kormány és a pedálok elektromosan állíthatók be milliméterre, az ablakok alacsony övvonala laza kartartást enged meg, a színek és formák tökéletes térérzetet adnak, a panorámatető fölött pedig csak úgy suhan az égbolt.

Semmi sem tereli el a vezető és utasa figyelmét a lényegről. Az enteriőr éppoly purista, mint a karosszéria. A GT Concept könnyűszerkezetes építési módja – kevesebbet nyom ezer kilogrammnál – visszatükröződik a dizájnon is, a csiszolt alumínium műszerfal például súlytalanul lebegni tűnik, miközben összeköti a karcsú tetőoszlopot a szélvédővel. A polírozott GT-logós szélső szellőzők kerek monitorokat foglalnak be, amelyek a külső tükröket helyettesítve mutatják az autó környezetét. A biztonsági övek lángvörös görgője önmagában is egy kis műalkotás, a vörös első kerekek utánérzése. A kormánykerék lyuggatott küllői a hatvanas és hetvenes évek legendás Opel GT-je előtt tisztelegnek.

Gombokat hiába keresnénk az utastérben, a sportkocsit ugyanis teljes egészében hangvezérléssel, illetve a központi elhelyezésű érintőpadról kell kezelni. A szakemberek ember-gép interfészről, tehát kapcsolódási felületről beszélnek. A GT Concept rendszere arra vár, hogy megismerje a vezetőt, és alkalmazkodjék a kívánságaihoz. A megszokottól eltérően az autó teljesen ráhangolódik vezetőjére, amiből párbeszéd jön létre, kellemes, emberi hangon válaszol, és megelőlegezi például a pillanatnak megfelelő zenét, navigálást vagy klimatizálást. A HMI olyan, mint egy jó barát az utasülésen, aki ráérez, hogy éppen hip-hop vagy chill-out zenéhez van kedve a sofőrnek.

A szoftver közben napról-napra, hétről-hétre, évről-évre minden egyes vezényszóból, kormánymozdulatból, beállításból tanulja, hogy mikor mit és hogyan szeret az autós, és ezáltal a lehető legjobban tehermentesítse. A gyakorlatban ez már ismerős a tanulékony, adaptív automatákról, amelyek vezérlése alkalmazkodik a vezetési stílushoz, és ennek megfelelő sportossággal vagy takarékossággal váltogatja a fokozatokat. A HMI mögött viszont a nagy egészet figyelembe vevő szemlélet húzódik meg, ezáltal jóval közelebb hozza a megvalósuláshoz a tudományos-fantasztikus filmeket idéző járműkezelést.

Az Opel GT Conceptben a kijelzők is érzékeltetik az utazók hangulatát. Ha például egy stresszes nap után inkább szótlanul, klasszikus módon barangolna az ember a menüben, akkor egyszerűen a középkonzoli kerek érintőpadot használhatja, könnyedén irányítva a funkciókat. A két klasszikus hatású körműszer valójában vetítőfelület, amely hátulról kap többféle színben megvilágítást, és sokféle információt képes három dimenzióban megmutatni – így fejlesztette tovább az Opel a 2013-as Monza Concept megoldását. Baloldalt mindig a sebesség és a fordulatszám látszik, a jobboldali műszerre tetszés szerint lehet információkat lehívni.

Ha üzleti úton vagyunk, az irodával vagy az ügyféllel digitálisan mindig összekötve, akkor a jobboldali műszer ösztönszerűen felfogható grafikája számadatok nélkül könnyíti meg a navigálást, ha viszont szorít a határidő, a fogyasztást tarthatjuk szemmel. Amikor viszont munka után egy kis vezetésre van kedvünk, optimalizálja a gázpedál-reakciókat, a sebességváltást és a motorvezérlést, és a jobb oldali műszerfalról akár a gyorsulások G-értékét is leolvashatjuk.

Az autó ekkor akár figyelmeztet is: “Vigyázz, motoros jön mögöttünk!” A GT Concept ugyanis állandóan szemmel tartja a környezetet, szóval nemcsak az utasok hangulatához alkalmazkodik, hanem ugyanolyan gyorsan és következetesen a pillanatnyi forgalmi helyzethez is. A megszokott tükrök helyett kamerák figyelik az első kerékívek mögül, hogy mi történik a GT Concept mellett és mögött, és a képet a jobb, illetve baloldali kerek monitor mutatja. Ezekhez járul a nagy központi képernyő, amely az összes többi információval szolgál. A HMI formájában tehát nemcsak egy társ, hanem egy éber őrangyal is velünk utazik az autóban.