2017. május 10. 13:15   |   Autoblog
címkék:  

Spanyol hódító: SEAT Ateca 1,4 TSI Eco

A SEAT a Volkswagen csoport tagjaként utolsóként dobott piacra szabadidőautót, ami természetesen szintén részesült a kiforrott, korszerű konszern technológiákból. Az Ateca nem okoz csalódást, dinamikus formájával, tágas utasterével és gazdag felszereltségével könnyen meghódítja a szíveket.

A szabadidőautók eladásai világszerte töretlenül emelkednek, egyedül a kompakt osztályban húsz százalékkal nőtt a SUV-jellegű autók részaránya az utóbbi hét évben. A SEAT a Škodához hasonlóan későn szállt fel a „SUV-vonatra”, csak mostanában küldte piacra első városi terepjáróját. Az új modellek azonban rögtön pozitív visszhangra leltek, s jelentősen megdobták a márkák eladásait. Az Ateca miatt a SEAT értékesítései a legfontosabb piacokon kétszámjegyű növekedést produkálnak.

Az Ateca első ránézésre SEAT, ugyanakkor le sem tagadhatná, hogy a Volkswagen konszern terméke. Az MQB moduláris építőkészletre épül, szoros rokonság fűzi többek között testvérmodelljéhez, a Volkswagen Tiguanhoz. Az Ateca trapéz alakú hűtőrácsa és nappali menetfény világítási képe tipikus SEAT-os stílusjegyek, ugyanakkor a sarkos, szögletes formák is azok. A fényszórók igen látványosak, ugyanis teljesen LED-esek – az Xcellence Wave csúcsmodellen az alapfelszereléshez tartoznak. Az Ateca a fara alapján lehetne Škoda vagy akár Audi is; a LED-es lámpák és az azok alatti mélyítés emlékeztet más Volkswagen-csoportos autókra. Sebaj, az Ateca remekül mutat, kifejezetten dögös kocsi, pláne élénkpiros fényezéssel.

Az Ateca mindössze 4,36 méter hosszú, de utastere nagyon tágas. A trükk a remek beosztású utastér és a magas, kissé teherautós üléshelyzet, aminek köszönhetően nem kell annyira hátra tolni az első üléseket. A panoráma napfénytető ellenére a fejtér is fejedelmi, s a lábtér is nagyvonalú. Én 186 centiméteres magasságommal úgy ültem magam mögött, hogy térdeim nem érintették az üléstámlát. Ráadásul nem is kényelmetlen a hátsó pad, kellőképpen magas az ülőfelület és jó szögben állnak a támlák. Újabb meglepetés a szegmensben nagynak számító 510 literes csomagtartó (az összkerékhajtású változaté 485 liter), amely felárért elektromosan, akár láblendítéssel is nyitható.

Az Ateca a német iskolát követi, masszív, jól összerakott autó, áttekinthető és funkcionális belső térrel. A szép, Alcantara kárpitos ülések kemény tömésűek és mindenféle testalkathoz megfelelnek, az ergonómia és a kezelhetőség példás. A kezelőszervek csoportokba rendezve állnak kézre, a kijelzők, mint például az akár 8 col képátlójú infotainment képernyő, könnyen leolvashatók. A műszerpult gusztusos és modern, ég és föld a korábbi kopár és kemény SEAT műszerfalakhoz képest. Öröm, hogy minden kezelőszerv karnyújtásnyira van (a pult kissé a vezető fele is fordul), s mindent ott találunk, ahol lennie kell. Magától értetődő a középső, 20 centiméter átmérőjű kapacitív érintőképernyő használata is, logikus szerkezetű.  A tesztautó a legmagasabb felszereltségű volt, még tovább extrázva; így benne voltak a legkorszerűbb vezetői asszisztens rendszerek és konnektivitási megoldások – minden, ami egy Volkswagenhez is elérhető.

Tesztautónkat a Volkswagen konszern új fejlesztésű, hengerlekapcsolásra is képes 1,4 literes TSI turbómotorja hajtotta, amely tökéletesen megfelel a könnyű Ateca dinamikus és takarékos mozgatására. A négyhengeres rendkívül kulturált, hangját alapjáraton egyáltalán nem érzékelni, de zaja pörgetve is alig jut be az utastérbe. Remekül passzol a príma hatgangos kézi váltóhoz is, a fokozatok kiosztása ideális, 130-nál, hatodik fokozatban körülbelül 2800-at fordul a főtengely.

Az Ateca sofőrrel együtt körülbelül 1360 kilogrammot nyom, a 150 lóerős benzinmotor így 8,5 másodperc alatt gyorsítja 100 km/órára. Normál üzemmódban ezt nem hisszük el neki, picit kelletlen, sport beállításnál azonban fordul a kocka, táltos módjára viszi az autót. Ahhoz, hogy lendületet vegyen, pörgetni kell, s előzéseknél sem árt visszakapcsolni egyet vagy kettőt, de minden forgalmi szituáció pillanatok alatt megoldható. Mi 7,5 literes fogyasztást mértünk (nem volt 2000 kilométer sem az autóban), de odafigyelve, illetve javarészt országúton haladva 7 liter alá vihető az étvágy. Két henger azonnal leválasztódik a hajtásból, amint lelépünk a gázpedálról, illetve ha adott sebességgel haladunk, ami drámaian javíthatja az átlagot. 120 km/órás sebességgel haladva, kéthengeres üzemmódban például 5 liter körüli a pillanatnyi fogyasztás. Függetlenül attól, hogy Eco, Normal vagy Sport üzemmódban autózunk, részterhelésnél a rendszer mindig kikapcsol két hengert.

A SEAT Ateca a márka filozófiájának megfelelően élénk, kommunikatív, jól vezethető autó. Felfüggesztése alapvetően feszes beállítású, rossz útra tévedve meg tudjuk számolni a keresztbordákat és fugákat, de azért zavaró ütéseket nem kapunk a gerincünkre. Az Ateca emellett remekül irányítható, pontos és gazdag visszajelzésekkel szolgál a kormánya, s ennek tetejébe még kiválóan is fékez. Stabilan tartja a kanyaríveket, határhelyzetben pedig alulkormányzott lesz. Könnyű az eleje, így hajlamos azt csúsztatni.

A SEAT Ateca ár-érték arányával is vonzó, a megfelelő dinamikát nyújtó 1 literes 115 lovas háromhengeres motorral már 5,5 milliótól megvásárolható. Közepes felszereltséggel ennél egymillióval drágább, a csúcsverzió pedig 7,6 millió forinttól vihető el. Természetesen összkerékhajtással, DSG-váltóval és erős dízelmotorral is kínálják, de egy fronthajtású, kézi váltós, 1,4-es benzines verzió az átlagos felhasználónak tökéletesen megfelel.