2017. december 06. 19:30   |   Autoblog
címkék:  

Így születik újjá a világ egyik legjobb terepjárója

Sokak szerint máig nem készült jobb terepjáró a világon, mint a japán autóipar egyik legnagyobb gyűjtői értékkel rendelkező típusa, a kultikus Toyota Land Cruiser FJ40. Az amerikai FJ Company restaurátorai a mai igényeket szem előtt tartva újítják fel a harminc éve nem gyártott modell példányait.

Régen bezzeg tudtak autót tervezni – fanyalognak sokan a modern piaci kínálat egyen-áramvonalas modelljeit elnézve. Ez a szemlélet ad manapság egyre inkább teret a veterán és youngtimer autóknak: akinek nemcsak kedve, de lehetősége is van rá, egyre könnyebben (ha nem is egyre olcsóbban) ülhet be gyerekkorának (vagy szülei ifjúkorának) álomautóiba. Persze a klasszikus dizájnnal klasszikus technológiai megoldások is együtt járnak, ami viszont nem mindenkinek felel meg.

Ez hívta életre a restomod műfaját, azaz a régi vonalakat modern technikákkal társító, nem teljesen korhű, viszont rendkívül hangulatos és főleg mindennapi használatra tökéletesen alkalmas régi-új autókat. Egyre több vállalkozás szakosodik a „szervcserével” járó felújításra, köztük az Egyesült Államokban tevékenykedő FJ Company is.

Amint a név mutatja, nem akármivel foglalkoznak: specialitásuk a Toyota Land Cruiser, annak is a leghíresebb, legjellegzetesebb példánya, az FJ40. Az 1960 és 1986 között gyakorlatilag változatlan formában gyártott terepjáró a kor normáihoz képest felfoghatatlanul robusztus és megbízható volt; a harmadik világban ma is számos példánya áll mindennapi használatban. Míg terepalkalmasságában a mai napig megállja a helyét ez az agyoncsaphatatlan igavonó, kényelme értelmszerűen elmarad attól, amit a modern luxusterepjárók, például a késői utód, a 2007 óta gyártott, J200-as kódjelű Toyota Land Cruiser vagy annak ikertestvére, a Lexus LX570 nyújtani tudnak.

Ezen a ponton nyer értelmet az FJ Company küldetése: a felújítás során maximális hitelességre törekszenek, majd a cserére szoruló fődarabokat azok lehető legmodernebb alternatívájával váltják ki. A képeken látható, 1981-es gyártású modell egy FJ43L-KC típus, azaz dél-amerikai specifikációjú darab, helyi gyártású keménytetővel. Az autó korához képest jó állapotban volt, ám a szakértők a teljes helyreállítás mellett döntöttek: a karosszériát leszerelték a létravázról, mindkét komponenst fémig pucolták, majd újra összeszerelték. Mivel a rövid tengelytávú karosszériát Japánban eredetileg vászontetővel árulták, egy ilyet szereltek fel rá a keménytető helyett. A fényezés a Toyota korabeli színkatalógusából származó árnyalat, ám a XXI. századi ízlésnek megfelelő, matt kivitelben.

A hűtőrács fehér, az emblémák krómozottak, mint egykor. A külső tükrök hibrid megoldásként az FJ40 eredeti alkatrészének megjelenését az utód FJ70 tükreinek nagyobb méretével, jobb funkcionalitásával párosítják. A lökhárító eredeti, viszont diszkrét, nagyteljesítményű ködfényeket integráltak bele.

Legenda ide vagy oda, a Toyota egykori 4.2 literes, soros hathengeres motorja nem felelt meg a kívánalmaknak, ezért a helyére egy nem kevésbé ikonikus V6-os négyliteres Toyota 1GR-FE benzinmotor került. A 2002 óta gyártott blokk a Hilux, Tacoma és Tundra pickupoktól kezdve a Lexus GX luxus-szabadidőjárművön át a Land Cruiserig a Toyota-csoport legjobb terepjáróit hajtotta és hajtja ma is, így tökéletes választás volt.

Sokak számára ezzel véget is ért volna az átalakítás, az FJ Companynál azonban épp csak elkezdődött munka. A karosszériát rejtett bukókerettel erősítették meg, a lengéscsillapítókat, a rugókat és a fékeket pedig modern egységekre cserélték. A nyomatékosabb motor elbírta a hosszabb, hatfokozatú kézi váltót is.

Ami az utasteret illeti, ott hidalták csak át igazán varázslatosan az autó születése és újjászületése közötti évtizedeket. Minden kezelőszerv vadonatúj, a fűthető Recaro sportüléseket és a gyakran megérintett felületeket finom bőr borítja – viszont a lehajtható hátsó szükségüléseket megőrizték, persze teljes körű felújítás után. Az autó két fontos kényelmi extrát kapott: légkondicionálót építettek be, a padlókonzolon pedig egy tablet lapul, amiről többek között a (szintén rejtett elhelyezésű) high-end audiorendszer vezérelhető.

A Land Cruiser Signature névre keresztelt autó egyedi, de megismételhető: jövőre legfeljebb 24 darabot hajlandó belőle építeni az FJ Company. A költségek meglehetősen magasak – a képeken látható autó piaci értéke meghaladja a 200 ezer dollárt –, cserébe viszont olyan autót kapunk, amely semmihez sem fogható módon ötvözi magában a Toyota jelenét és ragyogó múltját.

A Land Cruiser Signature modellről az alábbi videóban többet is megtudhat: