2018. február 14. 17:00   |   Autoblog
címkék:  

Energiatároló rendszerként születnek újjá az elhasznált akkumulátorok

Amikor a Toyota bevezette a Priust, leginkább egy dolog aggasztotta a fogyasztókat: el sem tudták képzelni, hogy az akkumulátorok tovább bírnák majd két-három évnél. Hogy a kedélyeket megnyugtassa, a gyár nyolcéves garanciát vállalt a modell akkumulátorcsomagjára – ám mostanra kiderült, ezzel is alábecsülték az energiatároló egységek tartósságát.

Az iseecars.com szakportál munkatársai az észak-amerikai piacot elemezve kiderítették, hogy az első Prius vásárlók 15 százaléka több mint 15 éven át használta autóját, majd ezt követően eladta – tehát még másfél évtized után is teljesen működőképesnek bizonyult az elektromos rendszer.

Azonban Toyota vagy sem, az autók egy jelentős része nem ér meg ilyen szép kort: balesetet szenvednek, kinövi őket tulajdonosuk, esetleg kimennek a divatból. Bár a test értéktelenné vált, a hibrid szív ilyenkor még tovább doboghatna – és pontosan erre keresett megoldást a Toyota, amikor együttműködésre lépett a Chubu Electric Power elektromosenergia-szolgáltatóval.

A két vállalat részben vagy teljesen elektromos járművek nagyfeszültségű hajtóakkumulátoraiból épít energiatároló rendszereket. Az ipari felhasználásra szánt berendezések kiválóan alkalmasak a megújuló (például szél- vagy naperőművekből származó) elektromos energia rövid távú tárolására, az energiagazdálkodás optimalizálására, a fogyasztási csúcsok kiegyenlítésére.

A két vállalat már 2018-ban megkezdi az energiatároló rendszerek tesztjeit, majd ezek sikeres lezárása után, 2020-ban hozzáfognak egy 10 MW-os központ építéséhez. A rendszer első körben azokra a nikkel-metál hidrid akkumulátorokra épül majd, amelyeket a Toyota nem hálózatról tölthető hibridjei a mai napig használnak, és amelyekből ilyen módon több mint tízmillió fut a világ útjain.

Idővel jöhet a technológia második generációja: a partnerek számításai szerint 2030-tól üzembe léphetnek a lítium-ion akkumulátorokat hasznosító energiatároló telepek is. Az együttműködés természetesen nem merül ki a felhasználásban: mivel az akkumulátorok élettartama hosszú, de nem végtelen, a Toyota és a Chubu Electric Power hulladékhasznosításukra – például a gyártásuknál felhasznált nemesfémek visszanyerésére – is felkészült.

A nagyszabású együttműködés nem előzmények nélküli: az észak-amerikai Yellowstone Nemzeti Parkban évek óta működik egy olyan (kisebb léptékű) tároló rendszer, amely a helyben megtermelt napenergiát Toyota Camry hibridekből kiszerelt akkumulátorcsomagokban tárolja. A rendszer biztosítja a park teljes áramellátását, így leszerelhették azokat a tartalék generátorokat, amelyek működésük, illetve az üzemanyag-szállítás kapcsán duplán szennyezték a környezetet.