2018. február 16. 19:30   |   Autoblog
címkék:  

Itt a leggazdaságosabb SEAT Ibiza

Története eddigi legjobb Ibiza modellje immár a leginkább környezetkímélő Ibiza is egyben, a márka sűrített földgáz hajtástechnikája ugyanis a spanyol gyártó „bestsellerének” ötödik generációjába is megérkezett. Az új Ibiza TGI üzemeltetése olcsóbb és környezetkímélőbb, mint a vele összevethető dízel- vagy benzinüzemű, illetve nem hálózatról tölthető hibrid gépkocsiké.

Az új modell – amely a Leon és a Mii után immár a harmadik a palettán – a martorelli gyárban az MQB A0 platform műszaki alapjaira készül. A SEAT aktívan támogatja a CNG-technológia alkalmazását, mivel ez nagyban hozzájárulhat széndioxid-kibocsátási célértékei további csökkentéséhez. A földgázüzem során átlagosan 85 százalékkal kevesebb nitrogén-oxid kerül a levegőbe, miközben 25 százalékkal mérsékli a széndioxid-kibocsátást, így jelentősen hozzájárulhat a nagyvárosok légminőségének javításához.

A sűrített földgáz (CNG) jóval kedvezőbb árú, mint bármely más üzemanyag, mivel fajlagos árszintje eleve alacsonyabb és nem kőolajszármazék, azaz költségét nem befolyásolják a kőolajárak váratlan és jelentős ingadozásai. Mindemellett a földgázzal hajtott járműveket kedvező fajlagos karbantartási költségszint jellemzi, mivel motorjuk kétféle üzemanyaggal is működtethető. Mindezeken túl a sűrített földgáz a leghatékonyabb üzemanyag, mivel kevesebb is elég belőle ugyanazon energiamennyiség előállításához. Az egy kilogramm CNG elégetésével nyerhető energia nagyjából két liter LPG, másfél liter gázolaj, illetve 1,3 liter benzin felhasználásával állítható elő.

A sűrített földgázzal üzemelő gépkocsik hosszú távon fenntartható alternatívát nyújthatnak a hagyományos és elektromos hajtású autók közötti rés betöltésére. Kilométerenkénti üzemeltetési költségeik különösen alacsonyak; egyrészt, mivel a földgáz jóval hatékonyabb más üzemanyagoknál, másrészt pedig ez esetben nagyjából mindössze 13 euróba kerül egy-egy földgáztankolás. Az eredmény nagyobb hatótáv és jóval kisebb kilométerköltség.

Az új Ibiza TGI teljesítménye 90 lóerő, átlagfogyasztása pedig földgáz-üzemmódban 3,3 kilogramm 100 kilométerenként, ami 3,22 euró költségszintnek felel meg 100 kilométerre. A kocsi teljes hatótávja – a két üzemanyagtartályában 13 kilogramm földgázzal illetve 40 liter benzinnel – összesen 1194 kilométerre adódik.

Az Ibiza TGI 1 literes, háromhengeres, 12 szelepes motorja ötfokozatú manuális sebességváltóhoz csatlakozik, s 90 lóerő teljesítménye a 4500 és 5800, míg 160 newtonméter maximális forgatónyomatéka az 1900 és 3500 percenkénti fordulatszám közötti tartományon mindvégig a vezető rendelkezésére áll. Menetteljesítményei: végsebessége 180 km/óra, álló helyzetből pedig 12,1 másodperc alatt gyorsítható fel százas tempóra. Hivatalos vegyes fogyasztása benzinüzemben 5 liter, míg CNG-üzemben 4,9 köbméter (3,3 kilogramm) 100 kilométerenként, utóbbi esetben kilométerenként mindössze 88 gramm szén-dioxid kibocsátása mellett.

A benzinüzemű Ibiza 1.0 modellével megegyező technikákon túl az új Ibiza TGI természetesen a földgázüzem megfelelő komponenseivel – egyebek mellett CNG-tartály, külön feltöltő a benzinbetöltő nyílás mellett, gáznyomás- és gázhőmérséklet-érzékelők a különböző főegységeken, nyomásszabályzó, gázelosztó rendszer – is rendelkezik. Mindezeken túl motorját különleges króm-nikkel bevonatú, gázüzemre adaptált dugattyúkkal, kopásállóbb, megerősített szelepülékekkel, valamint megnövelt szívószelepekkel szerelik. Az Ibiza TGI kisebb tömegű turbófeltöltőt kapott, amelynek gyorsabban felpörgő turbinakereke érzékenyebb gázadási reakciókat kölcsönöz a motor számára. Végül pedig a műszerfalon mindkét üzemanyagtartály önálló szintjelzője is megjelenik.

Az Ibiza TGI mindvégig földgázt használ elsődleges üzemanyagként, kivéve, ha a hűtőfolyadék hőmérséklete mínusz tíz Celsius fok alá csökken. Ekkor a motor benzinüzemben indul, s csupán a gázbefecskendező szelepek előzetes felfűtését követően aktiválja automatikusan a CNG-kört. E kivételtől eltekintve az Ibiza TGI csak abban az esetben használ egyfajta alternatív üzemanyagként benzint, ha a CNG-tartály már kiürült. A váltás automatikusan zajlik, anélkül, hogy a vezető bármilyen változást érzékelne a jármű menettulajdonságaiban. A műszerfalon ellenőrző fény tudatja a vezetővel, hogy földgázzal közlekedik, de mindkét tartály üzemanyagszintjét is figyelemmel kísérheti. Az üzemanyagtartály a padlózat alatt kapott helyet, az Ibiza TGI így 262 literes csomagteret kínál.

Feltétlenül említésre méltó, hogy az Ibiza TGI minden felszereltségi szinten, így a sportos FR-kivitelben is szerepel a palettán, amely egy még különlegesebb FR EcoPlus változatot is kínál.