Energiatároló rendszerként születnek újjá az elhasznált akkumulátorok
Amikor a Toyota bevezette a Priust, leginkább egy dolog aggasztotta a fogyasztókat: el sem tudták képzelni, hogy az akkumulátorok tovább bírnák majd két-három évnél. Hogy a kedélyeket megnyugtassa, a gyár nyolcéves garanciát vállalt a modell akkumulátorcsomagjára – ám mostanra kiderült, ezzel is alábecsülték az energiatároló egységek tartósságát.
Az iseecars.com szakportál munkatársai az észak-amerikai piacot elemezve kiderítették, hogy az első Prius vásárlók 15 százaléka több mint 15 éven át használta autóját, majd ezt követően eladta – tehát még másfél évtized után is teljesen működőképesnek bizonyult az elektromos rendszer.
Azonban Toyota vagy sem, az autók egy jelentős része nem ér meg ilyen szép kort: balesetet szenvednek, kinövi őket tulajdonosuk, esetleg kimennek a divatból. Bár a test értéktelenné vált, a hibrid szív ilyenkor még tovább doboghatna – és pontosan erre keresett megoldást a Toyota, amikor együttműködésre lépett a Chubu Electric Power elektromosenergia-szolgáltatóval.
A két vállalat részben vagy teljesen elektromos járművek nagyfeszültségű hajtóakkumulátoraiból épít energiatároló rendszereket. Az ipari felhasználásra szánt berendezések kiválóan alkalmasak a megújuló (például szél- vagy naperőművekből származó) elektromos energia rövid távú tárolására, az energiagazdálkodás optimalizálására, a fogyasztási csúcsok kiegyenlítésére.
A két vállalat már 2018-ban megkezdi az energiatároló rendszerek tesztjeit, majd ezek sikeres lezárása után, 2020-ban hozzáfognak egy 10 MW-os központ építéséhez. A rendszer első körben azokra a nikkel-metál hidrid akkumulátorokra épül majd, amelyeket a Toyota nem hálózatról tölthető hibridjei a mai napig használnak, és amelyekből ilyen módon több mint tízmillió fut a világ útjain.
Idővel jöhet a technológia második generációja: a partnerek számításai szerint 2030-tól üzembe léphetnek a lítium-ion akkumulátorokat hasznosító energiatároló telepek is. Az együttműködés természetesen nem merül ki a felhasználásban: mivel az akkumulátorok élettartama hosszú, de nem végtelen, a Toyota és a Chubu Electric Power hulladékhasznosításukra – például a gyártásuknál felhasznált nemesfémek visszanyerésére – is felkészült.
A nagyszabású együttműködés nem előzmények nélküli: az észak-amerikai Yellowstone Nemzeti Parkban évek óta működik egy olyan (kisebb léptékű) tároló rendszer, amely a helyben megtermelt napenergiát Toyota Camry hibridekből kiszerelt akkumulátorcsomagokban tárolja. A rendszer biztosítja a park teljes áramellátását, így leszerelhették azokat a tartalék generátorokat, amelyek működésük, illetve az üzemanyag-szállítás kapcsán duplán szennyezték a környezetet.
Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)
Ezt nem csak Ők találták ki. Nekem is van pár napelemem. Amikor az elektromos bringáink akkumulátorát a kapacitáscsökkenés miatt jó lenne kicserélni, akkor mennek a napelem alá, hogy a 12V-os világítási hálózatomban még küzdjenek egy kicsit, míg teljesen el nem vesztik a tárolóképességüket.