/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

A nap képe: a jubileumi Toyota Prius

2020. május 15. 15:55   |   Autoblog
címkék:  

Idén húszéves a Toyota Prius, a világ első valós használati értékű benzin-elektromos modellje. A műfajteremtő típus születésnapjának tiszteletére különleges kivitelű, váratlanul látványos szériát készített a Toyota.

25 évvel ezelőtt, az 1995-ös Tokiói Autószalonon egy igazán fura kis prototípust mutatott be a Toyota. Első blikkre sehogy nem álltak össze a vonalai – de nem is ez volt a lényeg, hanem a furán szabott borítólemezek alatt dolgozó technológia: a benzinmotort és villanymotort együtt alkalmazó hajtáslánc, amelyet a hibrid jelzővel illetett a Toyota. A tanulmányautóból két évvel később sorozatgyártású modell lett, amely elnyerte az Év Japán Autója díjat. Az eredetileg csak Japánban forgalmazott modell három évvel később, alapos műszaki és minimális esztétikai módosításokat követően megkezdte nemzetközi pályafutását. A világ autóvásárló közönsége szempontjából ezt tekintjük a Prius születési dátumának, így a típus, amely a mai napig több mint hatmillió példányban talált gazdára, idén tölti be huszadik életévét.

A kerek évforduló tiszteletére a Toyota különleges jubileumi sorozatot hoz forgalomba Észak-Amerikában. A mindössze 2020 példányban elérhető széria minden eddiginél magabiztosabbnak, harciasabbnak mutatja a modellt. Mindössze két karosszériaszín, a modern elegáns gyöngyházfehér és a dinamikus metálpiros választható. Mindkettő letaglózóan jól mutat a keréktárcsákat, B-oszlop borítást, külső tükörházat, fényszóró- és ködlámpa-keretet, valamint feliratokat és típusjelzéseket felölelő, kontrasztos fekete optikai csomaggal; a képet fényezett hátsó légterelő teszi teljessé. Az utastérben a váltógomb, a szélvédőoszlop és a légbeömlő rostélyok kaptak fekete kezelést, az indításgátló jeladón és a padlószőnyegen egyedi felirat hirdeti, hogy nem átlagos Priusszal van dolgunk.

Műszakilag a Toyota Prius 2020 Edition mindenben megegyezik az elsőkerék-hajtású alapmodellel, ami az idei modellévben minden eddiginél gazdagabb biztonsági és szórakoztató tartalmat jelent: a Toyota Safety Sense 2.0 csomag sötétben is működő gyalogosfelismerő rendszert, megállásra és újraindulásra képes adaptív tempomatot, kerékpáros-felismerést, sávelhagyásra figyelmeztető rendszert, jelzőtábla-felismerést, valamint automata távolságifény-szabályozást tartalmaz. Ezen túlmenően holttér-felügyelet, hátsó keresztirányú forgalom-észlelés, valamint az akadály észlelésekor automatikusan fékező tolatóradar is található a Priusokon. Az Apple CarPlay tavalyi bevezetését követően idén immár az Android Auto rendszer is alapfelszerelés.

Az 1997-ben bevezetett, hivatalosan csak Japánban forgalmazott, eredeti Toyota Prius három év szolgálat után valamelyest átdolgozva kezdte meg nemzetközi karrierjét. A 1,5 literes, négyhengeres benzinmotor teljesítményét 58-ról 70 lóerőre, a villanymotorét 40-ről 44 lóerőre növelték. Az első Prius nagy újdonsága volt a start-stop rendszer, amely ma már az egész autóiparban általánossá vált.

Az utódmodell (2003–2009) az eredeti Prius zseniális koncepcióját megőrizve minden elemében tökéletesítette az autót: tágasabb, dinamikusabb, kényelmesebb és még takarékosabb lett. Ekkor jelent meg a mai napig alkalmazott, jellegzetesen háromszögletű karosszériaforma, a fékrendszer elektronikus vezérlést kapott, a klímaberendezés pedig elektromos kompresszorának köszönhetően álló benzinmotornál is működött.

A harmadik generációs Prius (2009-2015) nagyobb motorteljesítménye dacára tovább csökkent az üzemanyag-fogyasztás. Ebben a szériában jelent meg a plug-in hibrid technológia, valamint ekkor bővült szubkompakt és hétüléses egyterű karosszéria-variánsokkal a család. A képet kifinomultabb vezethetőség és modern vezetőtámogató technológiák megjelenése tette teljessé.

A jelenlegi, negyedik generációs Prius 2015 óta kapható világszerte, öntöltő és konnektoros kivitelben. A modern TNGA padlólemezre épülő modell minden eddiginél csendesebb és takarékosabb, a 2019-es modellévtől pedig elektromos összkerékhajtással is elérhető.


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/