Felvillanyoz: Nissan Leaf
A Nissan Leaf az első valóban jól használható elektromos hajtású családi autó a planétán. Egy pofon egyszerűen vezethető, tágas és kényelmes kocsi, amely nem követel kompromisszumot tulajdonosától. Városi és elővárosi közlekedésre tökéletesen alkalmas, 175 kilométert elmegy egy feltöltéssel.
A Nissan Leafet eleve családi villanyautónak tervezték, tehát teljesen új konstrukcióról beszélhetünk. Az autónak nincs közös vonása egyetlen ma futó sorozatgyártású Nissan modellel sem, egyedi padlóvázra építették. A formatervezők szabat kezet kaptak, úgy alakíthatták ki az autó formáját, hogy az funkcionális, ugyanakkor előremutató is legyen. A karosszériát az ’okos áramvonalasság’ jegyében tervezték meg, ahol minden élnek szerepe van. Az első fényszórók például elterelik az áramló levegőt a visszapillantó tükrök elől. A tetővonal egy nagy spoilerben folytatódik, és az autó kis légellenállását a sima fenéklemez is támogatja. A hátsó rész látványát a keskeny, LED-technikájú függőleges hátsó lámpák határozzák meg, és persze az, hogy hiányzik a kipufogócső. A játékos, ugyanakkor futurisztikus külsejű Leaf alaposan kitűnik az utcaképből.
A külön erre a célra készült padlólemezre épített Leaf tengelytávja tekintélyes, 2700 mm, hossza 4445 mm, szélessége 1771 mm, magassága pedig már-már egyterűs 1550 mm. Miután kisméretű villanymotor hajtja, és kompakt akkumulátor-egysége a padlólemez alatt, az alváz közepén helyezkedik el, nem kellett az előre beszerelt hagyományos motor miatti szokásos kompromisszumokat megkötni. A Leafben ezért óriási, a nagyobb középkategóriás autókra jellemző a tér, ahol öt utas is gond nélkül elfér. A poggyászok mennyiségét már jobban meg kell válogatni, tekintve, hogy 330 literes a csomagtartó, de cserébe mély, jól pakolható. A fej-, váll- és lábtér mindkét sorban örvendetesen nagy, a környezet pedig otthonos és high-tech hangulatú. A világos anyagok és üléskárpitozás elegánssá, otthonossá teszik a belteret, míg a lapos, érintőképernyős középkonzol és a számítógép-egérre emlékeztető sebességváltó kar futurisztikus hatású elemek. Az ülések nagyméretűek, és elöl-hátul rendkívül kényelmesek, s a vezetési pozíció is jól kitalált. Mindössze egy dolog kifogásolható, a csak két irányban állítható kormány. Hosszú lábúaknak így már távolra kerülhet a volán.
A Nissan Leaf vezetése pofon egyszerű. Az indításhoz a vezetőnek csak meg kell nyomnia az indítógombot, és a motor áram alá kerül. Az elektromos menetállapot-választó (a váltókar) jobbra lehúzásával ezután a vezetőnek a „D” helyzetet kell kapcsolnia és az autó mozogni kezd. Ilyen egyszerű. A kart felfelé pöccintve kapcsolható a hátramenet, a tetején lévő P gombbal pedig a parkoló állás aktiválható. A Leaf egyébként is úgy kezelhető, mint a többi autó, ráadásul a felszereltsége minden igényt kielégít. Megtalálható benne többek között a légzsákrendszer, a fékasszisztens, az elektronikus stabilitásszabályzó, az övelőfeszítő, a tolatókamera és a navigációs rendszer is. Csupán egyetlen felszerelés rendelhető meg külön: a tetőspoilerbe beépített napelem, amely az autó 12V-os akkumulátorának feltöltését támogatja (erről működnek a kényelmi berendezések).
A Nissan Leaf villanymotorja 108 lóerőt teljesít, a nyomatéka pedig 280 newtonméter, amely gyakorlatilag álló helyzettől rendelkezésre áll. „D” programban a kocsi nagyon élénk gyorsításra képes, bármilyen forgalmi helyzetet biztonságosan tud kezelni. A hivatalos adatok szerint a másfél tonnás Leaf 11,9 szekundum alatt gyorsul fel nulláról százra, azonban az állandó nyomatékfolyam miatt ez jóval kevesebbnek érződik. Nagyobb gázadásra pici villanymotor hang is beszűrődik az utastérbe, amelyben egyébként síri csend uralkodik. A csúcssebesség legalább 145 km/óra, a Leaffel így az autópályát sem kell elkerülni. A Leaf pozitívuma továbbá, hogy kényelmes a rugózása, nagy hatékonysággal nyeli el az úthibákat. Továbbá azzal, hogy a padló alá szerelték a telepet, kiegyensúlyozták az autót, ami semleges kanyarvételi tulajdonságokat eredményezett. A kormányt is rendkívül könnyű tekerni, amerikaiasan túlszervosított, de nem bánjuk, hiszen a Leaf igen távol esik a sportautóktól. A Leaf közeledése egyébként 30 km/órás sebességig érzékelhető a gyalogosok számára, ugyanis alacsony és magas rezgésszám között pásztázó hangot kibocsátó hangkeltő rendszerrel látták el. A biztonságot szolgálja a teherautóknál és buszoknál megszokott, hátramenetben hallható szaggatott hangjelzés is.
- Jelleg
- kompakt ferdehátú
- Motor
- cm3
- váltóáramú szinkron motor
- Teljesítmény, nyomaték
- 81 kW (108 LE) @ RPM
- 280 Nm @ 0 RPM
- Fizikai paraméterek
- Hosszúság: 4445 mm
- Szélesség: 1771 mm
- Magasság: 1550 mm
- Tengelytáv: 2700 mm
- Csomagtér: 330 liter
- Menetteljesítmény
- Csúcssebesség: 145 km/h
- Gyorsulás 1-100 km/h: 11,9 s
- Fogyasztás (város / országút / vegyes):
/ / l/100 km - Tesztfogyasztás: l/100 km
- Árak
- Alapár: kb. 10 millió forint Ft
- Tesztautó ára: Ft