Színes egyéniség: Ford Focus 1,6 SCTI EcoBoost Titanium
A botrányosan magas gázolajárak miatt a figyelmem mostanában még inkább a turbós benzinmotorok felé fordult. A downsizing műfaj egyik legjobbja pedig a Ford Focusban is szolgáló 1,6 literes, 180 lovas EcoBoost aggregát, amely bátran ajánlható a turbódízelek alternatívájaként. Én bizony ezzel a motorral venném meg az autót!
Az új Ford Focus-t globális csapat tervezte, de a munkát a Ford európai tervezési központja irányította. A csapat szem előtt tartotta a legfontosabb globális piacok vásárlói igényeit, s kijelenthető, hogy az új négy- és ötajtós Focusban egyesülnek a legjobb európai, észak-amerikai és ázsiai trendek. Emellett mindkét modell a Ford kinetikus dizájnjának új evolúcióját tükrözi. Eddig a tények.
Nos, a Focus alapvetően sportos kiállású autó; a fényszórók és a hátsó lámpák formája, az ereszkedő tető és a meredeken emelkedő övvonal egytől-egyig dinamikával ruházzák fel. Két dolgot kell szokni az autón: a meglehetősen érdekes – egyesek szerint szimplán csak ronda – vonalvezetésű hátsó fényforrásokat, valamint az első lökhárító háromszög alakú rostélyait. Utóbbiakkal szerintem is nagyon mellényúlt a Ford. De tudják mit? Ennél a mustársárga gépnél ezek a dolgok nem izgatnak. A bombasztikus mustársárga fényezés (Mustard Olive, 180 ezer Ft) ugyanis annyira meghatározó, hogy az ember képtelen másra koncentrálni. Én csakis ebben a színben választanám az autót, és széles mosollyal gyűjteném be az elismerő pillantásokat, bármerre járok. A tesztidőszak alatt is pontosan ezt tettem.
A tesztautóra felkerült továbbá egy MS Design spoilerszett is (483 ezer Ft), ami első lökhárító toldatot, küszöbidomokat, hátsó, agresszív diffúzorszerű szoknyát és nagyméretű légterelő szárnyat foglal magában. Kiegészítő – jelen esetben szerintem felesleges – LED-sort is kapott a lökhárító, 99 ezer forintért. A spoilerszett nagyon jól mutat az autón, felerősíti a lendületes formákat, feketére fényezett betétjei pedig kontrasztot képeznek a mustársárga színnel. A látható illesztési hézagok ellenére így ahogy van, vinném az autót. A tesztautón állítólag korábban 20 hüvelykes (!) könnyűfém felnik voltak, amelyek nem bírták sokáig a hazai útviszonyokat. Gyári 17-es garnitúra váltotta őket, amivel természetesen nincsen semmi baj.
Az új Focus belső tere ég és föld az előző modellhez képest. A műszerfal nagyon modern és látványos. Vizuális orgia gombrengeteggel és LED-es hangulatvilágítással. Az utastér számos pontján elrejtett diódák kék, zöld és piros fényt is képesek kibocsájtani. Este ez a „koncert" különösen látványos tud lenni. Az új Focus leginkább a technofileket tudja megfogni berendezésével. A volánra például elképesztő mennyiségű formatervezett gombot ültettek; kell néhány perc, mire az ember feltérképezi őket. Az egyedi árnyékolóval rendelkező főműszerek közötti szép folyadékkristályos kijelző tájékoztatja a sofőrt minden lényeges dologról. A képernyő „rajzolni" is tud, ha például bekapcsoljuk a fényszórókat, az autó felülnézeti grafikáján azt is látjuk. Különösen hasznosnak találtam az egyszerre négy különböző értéket mutató, fedélzeti számítógép funkcióját is. Amúgy nemcsak a főműszerek közötti kijelzőt, hanem a középső képernyőt is a kormányon elhelyezett gombokkal irányíthatjuk. A menüben való navigálás elsajátításához kell némi idő; láttam már sokkal egyszerűbb fedélzeti elektronikai rendszereket is. A középső képernyőt pedig vehették volna kicsit nagyobbra, térképábrázolásnál jól jönne.
A mérnökök mindent megtettek annak érdekében, hogy a belső ne csak látványos, hanem minőségi is legyen. S valóban, az alkalmazott műanyagok ránézésre és tapintásra is magas minőségűnek tűnnek és a fémutánzatú betétektől sem ráz ki a hideg. A Focus mindemellett rendkívül jól összerakott autó, menet közben pedig kiderül, hogy mennyire csendes is. Az utastéri zajszint rendkívül alacsony, a kategória egyik legjobbja. Ha a cél olyan prémium érzés létrehozása volt, amely általában a nagyobb járművekre jellemző, akkor ezt elérte a Ford.
A vezetőhely ergonómiája kiváló, ahogy ma már egy ilyen autótól elvárható, s az ülésekre sem lehet panasz. Nagyon kényelmesek. Elöl értelemszerűen nagy a tér, a hátsó sorban a magas növésűek azonban már nem fogják olyan jól érezni magukat. A kompakt kategóriában találunk a Focusnál tágasabb autót, amely bővebb láb- és fejtérrel rendelkezik, de szűknek azért nem nevezhető a kocsi. Azt hittem, hogy a lejtős tető miatt hátul a 186 centis magasságommal már súrolom a plafont, de nem így lett. Igazi csalódásra csak a csomagtartó szerény mérete ad okot, ez 316 literjével bőven elmarad az élmezőnytől. Viszont a poggyászteret bővítve sík felületet kapunk.
Az 1,6 literes SCTI EcoBoost benzines 150 és 180 lóerővel kapható a Focushoz; mindkét verzió melegen ajánlható. A metálsárga tesztautóban az erősebb változat dolgozott, ami szerintem ma az egyik legjobb benzines erőforrás a piacon. Rosszat nem tudok róla mondani: erős, takarékos, rugalmas, kulturált és csendes. Megvan a képessége arra, hogy 1200-1300-as alacsony fordulatszámon is rángatás mentesen járjon. A turbólyukat nem ismeri, s nincs fulladás, váltás után nincs visszahőkölés. Finoman, szinte zajtalanul jár és pörög fel. A 180 lóerő igazi hot hatch-et farag a Focusból; a 7,9 másodperces gyorsulás és a 222 km/órás végsebesség legalábbis nem hétköznapi értékek. A kocsitól azonban távol áll a „mérges" ferdehátúakra jellemző nyersesség.
A Focus csúcsmodelljében bámulatos összhangban van a motor és a hatfokozatú kézi váltó, és igazából emiatt annyira kiváló ez az autó. Ilyen harmonikus párossal eddig nem nagyon találkoztam. A hatgangos manuális szerkezet fokozatkiosztása príma, s maga a kar is viszonylag rövid úton és határozottan jár a kulisszában, picit sem lötyög. A gyors váltásokat is jól viseli. A Focusban a műszerfali fokozatkijelzés is okos, a tanácsait betartva valóban sokkal kedvezőbb fogyasztás érhető el. 60 és 70 km/óra között már nyugodt szívvel behúzhatjuk a hatodikat, az erőforrás nem fogja zokon venni. Azon kaptam magam, hogy állandóan az átlagfogyasztást figyelem, ami 6,5 és 8,5 liter között mozgott a tesztidőszak alatt. Bizony, hiába 180 lovas a benzines, egy-két „taposás" mellett is hozni lehet vele a 7,5 literes átlagot. Azért ez elismerésre méltó.
A turbós Focusszal civilizáltan és őrült tempóban is lehet közlekedni, de a kocsi egyáltalán nem sarkall az utóbbira. Talán mert annyira csendes és kulturált. Támogatja ugyan a versenyzői ambíciókat, de aki valódi hot hatch-et szeretne magának, várja meg a 250 lovas ST változatot. Azért sem vadultam az autóval, mert szerintem a futóműve a teljesítményéhez mérten kissé lágy hangolású. A Titanium felszereltséghez állítólag sportosabb beállítás jár, ám én ezt nem éreztem. A dobogókői szerpentinen felfelé haladva megállapítottam, hogy elkelne egy feszesebb futómű. Persze nem kell attól tartani, hogy kicsúszunk az árokba, a Focus hírhedten príma futóműve ezúttal is roppantul hatékony. A végtelenségig semleges marad, nem pattog el és elnéző az úthibákkal szemben is. Nagy tartalékai vannak: erre mondják azt, hogy bolondbiztos.
Az új Ford Focus a kompakt kategória legjobbjának kikiáltott Volkswagen Golf fejére nőtt. Dinamikus kiállású, magas minőségi színvonalú, kiválóan megépített és kulturált autó, amelyhez annyi vezetést támogató és sofőrt segítő elektronikus kütyü rendelhető, mint egyik másik modellhez sem a kompakt mezőnyben. Ilyen például a reklámból jól ismert automata parkolási segéd, a vezetőfigyelmeztető vagy az ütközésre figyelmeztető rendszer.
Ha valaki új Ford Focus vásárlásán töri a fejét, készüljön fel rá, hogy 4,6 millió forint alatt nem ússza meg a dolgot. Ennyit kérnek az 5-ajtós, 85 lóerős Ti-VCT benzines alapmodellért. A 105 lovas 1,6-osért már 4,9 milliót kell letenni az asztalra. Aki kombi karosszériát szeretne, minimum 5,2 milliót kell áldoznia rá, a 4-ajtós szedánnak pedig 5,3 millió az ára. Az 1,6 literes szívómotor 125 lóval is kapható (5,3 milliótól), a kisebbik EcoBoost benzineshez pedig 5,7 millió forint jelenti a belépőt. A 180 lóerős EcoBoost aggregát Trend Plus felszereltségtől felfelé érhető el, a cechen itt már 6,2 millió forint szerepel. Az új Focus emellett 95, 115 és 140 lovas turbódízellel is megvásárolható 5,5 millió forinttól.
A Titanium felszereltségű 1,6-os, 180 lóerős Focus 6 455 000 forintba kerül. Az összeg persze néhány extra beépítésével bizony könnyen 8 millió forint fölé kúszhat. De így van ez az Opel Astra, a Volkswagen Golf és az Audi A3 esetében is.
- Jelleg
- alsó-középkategóriás ferdehátú
- Motor
- 1598 cm3
- soros négyhengeres, 16 szelepes, közvetlen befecskendezéses turbómotor
- Teljesítmény, nyomaték
- 136 kW (182 LE) @ RPM
- 240 Nm @ RPM
- Fizikai paraméterek
- Hosszúság: 4358 mm
- Szélesség: 1823 mm
- Magasság: 1484 mm
- Tengelytáv: 2648 mm
- Csomagtér: 316/1101 liter
- Menetteljesítmény
- Csúcssebesség: 222 km/h
- Gyorsulás 1-100 km/h: 7,9 s
- Fogyasztás (város / országút / vegyes):
7,7 / 5 / 6 l/100 km - Tesztfogyasztás: 7,5 l/100 km
- Árak
- Alapár: 6 455 000 Ft
- Tesztautó ára: Ft
Sajnos Én vettem meg ezt a gyönyörű autót!!!!!!!!
2 éve volt márciusban,addig volt garanciás.
Július 20-án szét ment a vízcső és megrepedt a motor…..
a garanciája lejárt ezért azt mondták a ford szalonba hogy így jártam
(nem volt szerencsém). az új motor bele 2.milla beszereléssel!!!!
tudna nekem valaki segíteni,már 1.hónapja várom az új motort bele de azt mondják mindent megtesznek……Erről ennyit….!!!!!