/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Toyota Prius II

2004. október 06. 11:03   |   Autoblog
címkék:  

A Toyota Prius a világ első sorozatgyártású hibridautója. Bemutatása, azaz 1997 óta 140 ezer darab talált gazdára belőle világszerte. A második generációs Prius tetszetősebb, fejlettebb és egy mérettel nagyobb elődjénél. S noha a legtisztább üzemű jármű a planétán, vezetése nem unalmas.

A 2003-as kiadású második generációs Toyota Prius már valóban középkategóriás limuzin méretű: 4450 milliméter hosszú (135 mm-rel hosszabb elődjénél), tengelytávja 2,7 méter (az elődé 2550 mm). Utastere az elődéhez hasonlóan hosszú és magas, motorházteteje pedig rövid és lejtős. A “púpos”, áramvonalas karosszéria alaktényezője mindössze 0,26, amely a kategóriában a legjobb érték. A megjelenés modern, sőt néhány elem, például a LED-es hátsó lámpák és harmadik féklámpa futurisztikus.

A Prius valódi ötszemélyes családi autó; az utastér méretei bármely felsőbb kategóriájú személyautóéval vetekednek. Az elöl ülők térérzetén sokat javít a műszerfalra helyezett, aprócska váltókar, mert a két első ülés közti tér így rakodóhelynek szolgálhat. A plüssülések kényelmesek, elhelyezésük és kialakításuk ideális, remekül állíthatók, és pompás a kilátás is belőlük. A beltér igazán stílusos, a fabetétek és krómozott részletek még eleganciát is sugároznak. A műszerfal látványos: a 7 col átmérőjű, ragyogó központi érintőképernyő és digitális kilométeróra mellett a high-tech váltókar és a motorindító startgomb ragadja meg a tekintetet. Újdonság a négyküllős volán is, amelyről 16 funkció vezérelhető, köztük az audio és a légkondicionáló. A beállítás változásáról a képernyő azonnal tájékoztat.

A Prius II a ma kapható legtisztább üzemű jármű, ami nem jelenti azt, hogy menetteljesítményei unalmasak. Hibrid hajtásrendszere a Toyota Hibrid Szinergia Hajtás nevet kapta. A hibridautók a teljesítményük nagy részét a benzinmotorból nyerik, ám a Toyota rendszerében a villanymotornak sokkal fontosabb szerep jut, még tovább csökkentve a fogyasztást. Világújdonságként a műszerfalon levő EV gombbal teljesen elektromos hajtásra lehet kapcsolni, ami nulla emissziót eredményez. A benzin- és a villanymotor teljesítményét megemelték a konstruktőrök, így az autó minden igényt kielégítő gyorsításra képes, több mint 400 Nm-es nyomatéka pedig előzéseknél jut érvényre. A benzinmotor minden esetben leáll, ha működése nem eléggé gazdaságos (például piros lámpánál), normál haladási körülmények között azonban teljesítménye kétfelé oszlik meg: az erő egyik fele a generátort hajtja, amely árammal táplálja a villanymotort, a másik pedig közvetlenül az első kerekeket.

Hirtelen gyorsításkor a szükséges extrateljesítményt az akkumulátor szolgáltatja, a benzinmotor pedig segít a villanymotornak a jármű hajtásában. Lassuláskor vagy fékezéskor a kinetikus energia elektromos árammá alakul, és az akkumulátorba töltődik vissza. Az akkumulátor egyébként sem tud lemerülni, mert a generátor nem engedi. Az elektronikus agy koordinálja a Prius menetstabilizáló rendszereit, sőt elektromosan működik a légkondi is.

A Toyota Prius környezetre gyakorolt hatása figyelemre méltó, de ma már személyautóként is megállja a helyét. Ha nálunk is sikerülne valamicskét a vám- és adóterhein enyhíteni, itt is labdába rúghatna.

Műszaki adatok

Jelleg: alsó-középkategóriás hibrid meghajtású limuzin. Elsőkerék-hajtás, elektronikusan vezérelt váltómű (E-CVT).

Hajtómű: Toyota Hibrid Szinergia Hajtás. Benzinmotor: soros, négyhengeres, 16 szelepes, VVT-i változó szelepvezérléses. 1497 cm3, 57 kW/77 LE 5000/percnél. Max. nyomaték 115 Nm 4000/percnél. Villanymotor: állandó mágneses szinkronmotor, üzemi feszültség 500 V. 50 kW/68 LE 1200-1540/percnél. Max. nyomaték 400 Nm 0-1200/percnél. Tömeg 104 kg. Akkumulátor: Panasonic EV Energy nikkel-metál hidrid, névleges feszültség 201,6 V. Kapacitás 6,5 Ah, tömeg 39 kg. Hibrid hajtáslánc: legnagyobb teljesítmény együtt 110 LE, legnagyobb közös nyomaték 478 Nm.

Fogasléces elektromos szervokormány, fordulókör átmérője 10,2 méter. Elöl hűtött tárcsafék, hátul tárcsafék, ABS, EBD, BA vészfékasszisztens, ECB elektronikusan vezérelt fékrendszer, E-TRC elektromos kipörgésgátló, VSC+.

Méretek, súlyok: hosszúság 4450 mm, szélesség 1725 mm, magasság 1490 mm, tengelytáv 2700 mm. Csomagtér 408 liter. Saját tömeg 1300 kg, megengedett össztömeg 1725 kg. Üzemanyag 45 liter.

Menetteljesítmények (gyári adatok): végsebesség 170 km/h, gyorsulás 0-100 km/h-ra 10,9 mp, fogyasztás 5/4,2/4,3 liter, tesztfogyasztás 5,8 liter.

Gazdasági adatok

Alapár (Prius Sol): 7 325 000 forint.

Alapfelszereltség: indításgátló, 6 légzsák, automata légkondicionáló intelligens kulcsrendszer, kulcskártya, elektromosan állítható, fűtött tükrök, magasságban állítható kormány, elektromos ablakemelők, tempomat, magasságban állítható vezetőülés, 7 colos érintőképernyő, kormányról vezérelhető JBL audiorendszer 6 lemezes CD-váltóval és 9 hangszóróval, ISOFIX, ködfényszóró, 16” könnyűfém felni.

Extrák: navigációs rendszer hangfelismeréssel, DVD-s adatbázissal 635 000 forint.

Garancia: 3 év vagy 100 000 km, 8 év vagy 160 000 km a hibrid rendszer elemeire.

Kötelező biztosítás (A0): 15 780 forint/negyedév (Allianz Hungária Biztosító Rt.).


Forrás: Toyota Motor Hungary Kft.

Megjelent a Piac és Profit üzleti magazin 2004 szeptemberi számában

Tesztadatok
  • Jelleg
  • alsó-középkategóriás hibrid meghajtású limuzin
  • Motor
  • 1497 cm3
  • Toyota Hibrid Szinergia Hajtás. Benzinmotor: soros, négyhengeres, 16 szelepes, VVT-i változó szelepvezérléses motor
  • Teljesítmény, nyomaték
  • 43 kW (57 LE) @ 5000 RPM
  • 115 Nm @ 4000 RPM
  • Fizikai paraméterek
  • Hosszúság: 4450 mm
  • Szélesség: 1725 mm
  • Magasság: 1490 mm
  • Tengelytáv: 2700 mm
  • Csomagtér: 408 liter
  • Menetteljesítmény
  • Csúcssebesség: 170 km/h
  • Gyorsulás 1-100 km/h: 10 s
  • Fogyasztás (város / országút / vegyes):
    5 / 4 / 4 l/100 km
  • Tesztfogyasztás: 5 l/100 km
  • Árak
  • Alapár: 7325000 Ft
  • Tesztautó ára: 0 Ft

Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

Kapcsolódó cikkek

Autóteszt

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!