Új 1,6-os dízelmotor a Honda CR-V-ben
Aki takarékos, elsőkerék-hajtású dízel szabadidő-autót keres, megtalálja a számítását a Honda új 1,6-os Earth Dreams motorjával szerelt CR-V-ben. A 120 lovas gázolajos majdnem olyan jól mozgatja az autót, mint a 2,2 literes erőforrás, és 5 liter alatt fogyaszt. Kipróbáltuk.
0
A költségtakarékos közlekedés előtérbe kerülésével az utóbbi időben egyre több vásárló választotta a kétkerékhajtású, dízelmotoros szabadidő-autók kategóriáját, így ma már az európai piac kompakt SUV szegmensének több mint negyedét teszik ki ezek a járművek. Az új CR-V 1.6 i-DTEC egyedülállóan alacsony fogyasztása és kategóriaelső, mindössze 119 g/km-es széndioxid-kibocsátása révén tökéletesen megfelel az elvárásoknak.
A könnyű erőforrás és a kétkerékhajtás kombinációjának köszönhetően az új CR-V 1.6 i-DTEC 116 kilogrammal nyom kevesebbet a mérlegen, mint a 2,2 literes i-DTEC motorral ellátott testvérmodell. A motor önmagában 47 kilogrammal alacsonyabb tömegű, ami érezhető is az autó orrán.
Az új CR-V 1.6 i-DTEC a SUV-októl megszokott sokoldalúságot és stílust nyújtja, miközben az új, kis lökettérfogatú dízelmotor révén átlagfogyasztása mindössze 4,5 l/100 km. Ráadásul az alacsony, 120 g/km alatti széndioxid-kibocsátásnak köszönhetően a CR-V 1.6 i-DTEC modellek tulajdonosai több országban adókedvezményekben részesülhetnek, amelyek tovább csökkentik az üzemeltetési költségeket.
A Honda nem készített ökováltozatot a CR-V-ből, helyette az 1,6 literes i-DTEC motorral bővítette a kínálatot. Jól tette, hiszen saját méréseink szerint a rövid, 40 kilométeres tesztút alatt az ezzel a motorral ellátott, 1,6 tonnás CR-V mindössze 4,7 litert fogyasztott. Tekintetbe véve, hogy autóúton és autópályán tettük meg ezt a távolságot, és egyszer-kétszer odaléptünk az autónak, ez egészen szenzációs. Emellett az 1,6 literes blokk a vártnál fürgébben mozgatja a testes autót, a gyárilag megadott 11,2 másodperces gyorsulást például kevesebbnek érezni. Ebben valószínűleg szerepet játszik a nagy, 300 Nm-es nyomaték is. Az erőforrás kulturált is, alapjáraton egyáltalán nem hallani a hangját, csak erőteljes gyorsításnál bújik elő belőle a dízelmotorok jellegzetes orgánuma.
A Honda az Insight hibridből ismert ECO Assist vezetőtámogató rendszert is beépítette az autóba, ami segíthet a további spórolásban. Segítségével a lehető legtakarékosabb üzem érhető el a mindennapi közlekedési helyezetek során, így a CR-V 1.6 i-DTEC akár 1289 kilométert is képes megtenni egy tank üzemanyaggal. Hirtelen gyorsításnál és lassításnál, illetve alapjáraton a műszerfal háttérvilágítása fehér, üzemanyag-takarékos használatnál azonban zöldre vált. Ha a vezető csak kevéssel lépi túl a fogyasztás szempontjából ideális gázpedálállást a gyorsítások és lassítások során, a sebességmérő sárgába fordul. Az automatikus motorleállítási rendszer természetesen széria.
A CR-V 1.6 i-DTEC bemutatkozásával nem csak egy új motort, hanem egy új hatfokozatú, manuális váltót is megismerhet a modell vásárlóköre. Ez a könnyű és kompakt erőátviteli egység hét kilogrammal könnyebb, mint a 2,2 literes i-DTEC hajtóműnél használt változat, és pontosan, gyorsan kapcsolható.
Továbbfejlesztették az adaptív, elektronikus szervokormányt is (Motion Adaptive Electric Power Steering, MA-EPS), amely által javult az autó manőverezhetősége, precízebb lett a kormányzás és a visszajelzések is pontosabbak. Működés közben a rendszer folyamatosan együttműködik a menetstabilizálóval (VSA), s ha azt érzékeli, hogy a jármű instabillá vált, a kormányrásegítés mértéke úgy változik, hogy a helyes kormánymozdulatokra ösztökélje a vezetőt.
Az utastér továbbra is a szegmens egyik legtágasabbja, és hátul még jobb ülni. A hátsó sorban az utasok csípőmagassága 38 milliméterrel alacsonyabbra került, így nemcsak az üléspozíció vált kényelmesebbé, hanem a fejtér is tágasabb lett. A csomagtér a szegmens legnagyobbja, 589 literes, amit az üléstámlák előrehajtásával egészen 1669 literig lehet bővíteni.
Az Earth Dreams Technológiájú erőforrások közül elsőként az 1,6 literes i-DTEC dízelmotor mutatkozott be Európában, méghozzá a 2012-es Civic-ben. A jövőben az Earth Dreams Technológia által képviselt filozófia a Honda összes hajtásláncában megjelenik majd.