Újra van kompakt Nissan – Nissan Pulsar bemutató
A Nissan újra kínál alsó-középkategóriás ferdehátút; az Almera után keletkezett űrt mostantól a Pulsar tölti be. A japán márka különböző méretű crossovereivel világszerte zajos sikert aratott, ideje volt már egy jól használható, klasszikus családi modell piacra dobásának. A Pulsar tökéletesen alkalmas a szerepre: rendkívül tágas, csendes, jól rugózik, fürge és felszerelhető a legmodernebb biztonsági technológiákkal.
A Nissan 2006 után tért vissza a népszerű alsó-középkategóriába, mégpedig az új Pulsarral. Az ötajtós ferdehátú modellel egy stílusos és rendkívül tágas új autót köszönthetünk a kompaktok között, amely széles rétegnek imponálhat. A Pulsar a szegmens legtágasabb utasterével rendelkezik, így a D-szegmensből lefelé váltóktól a kisautójukat kinőtt családokig számos vásárlónak jelenthet alternatívát.
A Pulsar mindenekelőtt a méreteivel tűnik ki a mezőnyből, teljes hossza ugyanis 4385 mm, a tengelytávja pedig 2,7 méter. Magasabb és szélesebb is az átlagnál, 1520 mm magas és 1768 mm széles. A mérnökök ügyesen játszottak a centiméterekkel, így amellett, hogy az autó felsőkategóriás modellekre jellemző lábteret vonultat fel, még egy tisztességes méretű, 385 literes csomagteret is kapott. De erről majd később.
A Pulsarra rátekintve nem ér minket meglepetés, a modern Nissanok, a Qashqai és az X-Trail formavilága köszön vissza a V-alakú hűtőráccsal, a bumeráng formájú menetfényekkel és hátsó lámpákkal, továbbá a merész, erőteljes ívekkel. Crossover modelltársaihoz hasonlóan a Pulsar megjelenését is a hangsúlyos kerékívek, az emelkedő övvonal és a lendületes profil határozzák meg. A Pulsar a formájával öszességében nem fokozza a pulzusunkat, de unalmasnak sem mondható.
Az utastér azonban átalakítja a családi csapotthátúakkal szembeni elvárásokat. 2,7 méteres tengelytávjának és az ülések ötletes elhelyezésének köszönhetően a Pulsar kategóriája legnagyobb hátsó lábterét kínálja, könnyedén maga mögé utasítva ezzel vetélytársait, sőt sok magasabb kategóriás autót is. A hátul ülő utasok számára 692 mm-es térdtér áll rendelkezésre – ez több a kompakt és a középkategória átlagánál (562 mm és 585 mm) is. Valóban elképesztő méretű a hátsó lábtér, emellett a hátsó pad formája is jó, ideális a háttámla szöge és a combok is tisztességes megtámasztást kapnak. A fejtér és a válltér is bőséges, hátul hárman gond nélkül elférnek egymás mellett. A csomagtér ehhez képest bőségesnek mondható 385 literes, ami megfelel a kategória átlagának. A hátsó ülések természetesen lehajthatók, ekkor 1395 literre nő a raktér.
De a Pulsar elöl is kényelmes, príma az ülés, kiválóan belőhető a vezetőhely és többek között ebben van a kategória legszélesebb (95 mm) könyöktámasza. Letisztult stílusú, jól áttekinthető a műszerfal, a kellemes anyaghasználatra pedig mindenhol figyelmet fordítottak; a Pulsarban nem találkozunk kopogós műanyag felületekkel, és az ajtótól ajtóig végigfutó széles díszpanel is jól néz ki. A minőségérzet nagyon jó, amit megerősít az alaposan szigetelt, csendes kocsiszekrény is.
Az ismerős részletek, mint például az ezüst betétekkel tarkított multikormány mellett a Pulsarban akad néhány újdonság is. Felfedezhető a Nissan új crossover modelljeiből és az Infiniti Q50-ből ismerős, főműszerek közötti öthüvelykes kijelző, valamint a középső, 250 ezer forintos multimédiás egység, amelyet a hűtő- és fűtőrendszerrel együtt egy lebegő hatású középkonzolra költöztettek. A nem mindenkinek imponáló fényes fekete díszkerettel körülvett egységet 5,8 hüvelykes kijelzőjével és egyszerű kapcsolóival a lehető legérthetőbb és legintuitívabb használatra tervezték. Ennek a célnak meg is felel.
A Nissan egyik legfontosabb feladatának tekinti, hogy a prémium technológiákat a lehető legszélesebb közönség számára tegye elérhetővé, és az új Pulsarral újabb jelentős lépést tett ezen az úton. Ezek összefoglaló neve a Nissan Aktív Biztonsági Pajzs, amely a 360 fokos kamerarendszeren alapul. A rendszer az első hűtőrácsra, a hátsó ajtóra és a külső tükrökre szerelt kisméretű kamerák által alkotott képekből hoz létre 360 fokos felülnézeti képet a Pulsar körüli területről, és ezt jeleníti meg a NissanConnect képernyőjén.
A kifejezetten a Pulsarra szabott, az 550 ezer forintos Technológia csomagba foglalt Nissan Aktív Biztonsági Pajzs része a sávelhagyás-jelzés, a holttér-figyelmeztetés, a mozgó tárgyak észlelése, valamint a vészfékezési asszisztens. Az igazi újdonság a mozgó tárgyakat észlelő rendszer, amely nemcsak a többfunkciós tolatókamerát használja, hanem az oldalsó és első kameráktól kapott adatokat is képes feldolgozni. Ezek alapján képes 360 fokos képet készíteni, és figyelmeztetni a vezetőt az autó mellett vagy előtt mozgó, nehezen észrevehető akadályokra is.
A Pulsar egyelőre kétfajta négyhengeres erőforrással rendelhető, az 1,2-es DIG-T turbós benzinessel és a 1,5 literes dCi dízellel, de a jövő év elején érkezik a Juke-ból ismert 1,6 literes, 190 lovas turbómotor is. Mindkét erőforrás meggyőzően viszi a körülbelül 1,3 tonnás karosszériát. A 115 lovas benzines turbó valamivel magasabb fordulatszámon adja le (4500 ford./perc) a maximális teljesítményét és a nyomatéka is kisebb a dízelénél (190 Nm), ám a százas gyorsulása nyolctized másodperccel jobb (10,7 mp). Az 1,2-es DIG-T aggregát pontosan kapcsolható hatfokozatú kézi váltóval érkezik, ám CVT váltóval is társítható, amelyet a Nissan az utolsó csavarig átdolgozott, így működését tekintve már a lehető legközelebb áll a hagyományos automataváltókhoz. Az Xtronic elnevezésű szerkezet valóban nagyon kulturáltan teszi a dolgát, a hátránya viszont, hogy a motor nyomatékát 165 Nm-re mérsékli és 12,7 másodpercre rontja a százas sprintet.
A dCi motor a hatgangos kézi váltóval érezhetően nyomatékosabb a benzinesnél, azonban nem annyira fickós, és nyers a hangja. A Nissan egyéb modelljeiben is szolgáló 1,2-es DIG-T erőforrás kifejezetten finoman jár és a pörgetést is kedveli. Mintha direkt a Pulsarhoz tervezték volna, nagyon jól érzi magát ebben a kasztniban. A kompakt modell tehát erősen ajánlható a négyhengeres benzinmotorral, ami 650 ezer forintos árelőnyt élvez a dízellel szemben. Átlagfogyasztásban a hivatalos adatok szerint 1,4 liter differencia van a két hajtómű között; csak annak éri meg kifizetni a 650 ezres felárat, aki nagyot sokat megy az autóval. A benzines fogyasztása országúton nekünk 5 liter körül alakult, a tesztút végén pedig 6,2 l/100 km-t mutatott a fedélzeti számítógép. A dCi motoros Pulsar 5,2 literrel érte be, ami messze van a gyárilag megadott 3,6 literes értéktől.
A Pulsar egy jól összerakott, kellemesen vezethető, jóindulatú autó, a kategóriában szokásos felfüggesztéssel, amely stabil és semleges. A Pulsar alkalmas a lendületes autózásra, tűri a vadulást is, de nem sportautó, mosolyra fakasztó vezetési élmény nem nyújt. Ez a szintetikus kormányérzettel is magyarázható, a kerekek és az út kapcsolatáról szinte semmi visszajelzést nem kapunk. A rugózás derék családi autóhoz hűen kényelmes, csupán a keresztbordákon és a lyukakon átkelve döccen egy jó nagyot.
Az új Pulsar három, már ismerős felszereltségi szinttel érkezik a piacra (Visia, Acenta és Tekna). Minden változatban az alapfelszereltség része a légkondicionáló, az öthüvelykes vezetéstámogató kijelző, a Bluetooth-csatlakozási funkció, valamint az elektromos ablakemelők elöl és hátul. Ezen felül az összes modell tartalmazza a keréknyomás-ellenőrző rendszert, a hat légzsákot, valamint a stop/start rendszert is.
A középső, Acenta felszereltségi szinten már könnyűfém keréktárcsák, kétzónás légkondicionáló, Komfort csomag (automata távolsági-fényszóró kapcsolás, automata esőérzékelős első ablaktörlő, állítható intervallummal, automatikusan sötétedő tükör, valamint Nissan intelligens kulcs és nyomógombos indítás), valamint bőrbevonatú kormány és váltógomb is elérhetők. Opcióként rendelhető továbbá a NissanConnect rendszer, az Aktív Biztonsági Pajzs és a LED-fényszórók. A Nissan Connect és Komfort csomag együtt is megrendelhető az Aktív Biztonsági Pajzzsal, 550 ezer forintért.
A legfelső, Tekna felszereltségi szinten az alapfelszereltségben megtalálható a Nissan Aktív Biztonsági Pajzs, a NissanConnect rendszer, a 360 fokos parkolókamera, az Automata vészfékező rendszer, a 17″-os könnyűfém keréktárcsák, valamint a nappali menetfénnyel ellátott LED-fényszórók is. A felszereltség teljes, egyedül bőrkárpitot lehet rendelni 290 ezer forintért.
A Nissan kompakt modellje Magyarországon 4 390 000 forinttól kapható (DIG-T 115 Visia), a plafont pedig a dCi 110 Tekna jelenti 6 540 000 forinttal. Érdemes legalább a közepes felszereltséget választani, az árak ez esetben 4 990 000-től 5 640 000 forintig terjednek.
” a százas gyorsulása nyolctized másodperccel jobb (10,7 mp)” “és 12,7 másodpercre rontja a százas sprintet.” Ezek idézetek a cikkből, soha nem voltam jó matekból, és érdekes az író valószínű még rosszabb érdemjeggyel büszkélkedhetett anno. Nálam a végeredmény: 2 mp különbség!
Tisztelt Lajos! A dízel és a benzines modell gyorsulása között 0,7 mp a különbség, ahogy az a mondatból egyértelműen kiderül. A 12,7 szekundum a CVT váltós kivitel sprintideje.