/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

100 éves a BMW, bemutatta jövőautóját

2016. március 09. 15:00   |   Autoblog
címkék:  

Az 1916-os megalapítása óta eltelt évszázadban a BMW minden tekintetben nagy hatással volt a mobilitás fejlődésére és az iparág alakulására. A vállalatcsoport az évek során szinte folyamatosan változott és gyarapodott, mígnem napjainkra a világ egyik legerőteljesebb prémium mobilitási szolgáltatójává vált. A jövőbe látó megoldások és az úttörő innovációk mindig is a BMW Group elemi hajtóerői voltak.

A BMW Group 2016. március 7-én – napra pontosan egy évszázaddal azután, hogy a BMW AG-t beregisztrálták Münchenben a cégjegyzékbe –, a centenáriumi ünnepségsorozat megnyitóján jelenti be a „The next 100 years” átfogó programsorozatát, állomásait és világméretű projektjeit. A centenáriumi ünnepség csúcspontjaként bemutatkozik a BMW jövőbe mutató jubileumi koncepciója, a BMW Vision Next 100 tanulmányautó is.

A BMW Vision Next 100 tanulmányautó megalkotásakor a tervezők külön számításba vették azokat a trendeket és technológiafejlődési irányzatokat, amelyek várhatóan a leglényegesebbek lesznek a BMW előtt álló évtizedekben. A jubileumi modell középpontjában egy olyan átfogó eszme áll, amely mindig is a BMW modelljeinek sajátja volt: a technológia innovációira és az ügyféligényekre összpontosító, kompromisszumoktól mentes vezetési élmény ígérete.

Az utóbbi hónapok és évek során egy vadonatúj, jövőbe tekintő irányzat terjedt el az autóipar széles körében, amely már nem a megvalósítás tényét, hanem csupán annak időpontját firtatja: az önmagát vezető autók korszaka. A BMW Group vallja, hogy a BMW vezetői már a közeljövőben átengedhetik a volánt a technológiának – de csak akkor, ha ezt ők is így akarják.

A BMW vezetői a jövőben is a volán mögött kívánják majd eltölteni az autózás idejének nagy részét. A BMW Vision Next 100 tanulmányautóban éppen ezért továbbra is az ember kerül a vezetés középpontjába, állandó interaktív kapcsolatban, a mesterséges intelligencia és a csúcstechnológiás szolgáltatások átfogó támogatását élvezve.

Az utastér kialakítása többféle utazási módot tesz lehetővé: Boost módban a vezető uralja a jármű minden részletét, Ease módban pedig a pihenésé a főszerep, miközben az autó vezeti önmagát. Ease módban a pihenést bőséges helykínálat, kellemes belső világítás és kényelmes környezet segíti elő. Boost módban a vezető a színtiszta vezetési élmény pillanatait éli át, amelyet a jármű intuitív segédberendezések apró beavatkozásaival támogat. Az autó mindeközben folyamatosan tanul az embertől és a vezető egyre több sajátosságát ismeri fel, köszönhetően a különleges szenzorok és a mesterséges intelligencia párosának, amelyet a BMW mérnökei Társnak (Companion) neveztek el. A Társ minden együtt töltött percben figyeli a vezető mozdulatait és igényeit, az ember és gép közötti interakció ezáltal egyre ösztönösebbé és természetesebbé válik, a sofőrt a jármű Abszolút Vezetőjévé emelve.

A jubileumi tanulmányautó másik kulcsfontosságú innovációja az Élő Szisztéma (Alive Geometry) elnevezésű járműstruktúra, amelyhez fogható még nem készült a járműgyártás történetében. Az Élő Szisztéma a jármű háromdimenziós vázának intelligens struktúráját jelöli, amely az utastérben és a karosszéria egyes részein egyaránt jelen van.

Az Élő Szisztéma mintegy 800 darab apró, mozgó háromszögből áll, amelyek a műszerfal mellett a karosszéria egyes elemeire is kiterjednek. A háromdimenziós felületeken mozgó háromszögek rendkívül közvetlenül, intuitív módon kommunikálnak a vezetővel, aki az Élő Szisztémát a mozgásaival, a BMW Gesztusvezérléshez hasonlóan vezérli, azzal az alapvető különbséggel, hogy a funkciók itt nem a kétdimenziós kijelzőn, hanem három dimenzióban jelennek meg. Az Élő Szisztéma a vezető legapróbb mozzanatát is érzékeli, szükség esetén pedig reagál rá.

A háromdimenziós felületeken mozgó háromszögek egy repülő madárraj szabályos, összehangolt mozgását imitálják, jelzéseik pedig azonnal, könnyedén értelmezhetők az utasok számára. A technológia a BMW Head-Up kijelzővel együttműködve az előrelátó kommunikáció középpontjába helyezi a vezetőt, a valós időben várható forgalmi szituációkról ugyanis az Élő Szisztéma már jóval azelőtt intuitív jelzéseket küld, hogy a vezető szabad szemmel is érzékelné az előtte álló akadályt.

Napjainkban a digitális világ még nagymértékben függ a kijelzőktől, a következő lépés azonban az organikus LED-technológia megjelenése – más szóval, a jövőben a kijelzők bármilyen formában és méretben alakot ölthetnek majd. A BMW jubileumi járműtanulmányai azonban egy olyan jövőképet vetítenek előre, amelyben az Élő Szisztémának köszönhetően már nem lesz szükség különálló kijelzőkre sem. Ehelyett a teljes szélvédő egy óriási kijelzőként funkcionál majd, közvetlenül a vezető előterében. A jövőben a fizikai és a digitális valóság egyre mélyebben összeolvad majd, amelyre az Élő Szisztéma koncepciója a tökéletes példa, amely az analóg műszerfal és a digitális BMW Head-Up kijelző közös képét a szélvédőn megjelenítve láttatja.

A vezetés legintenzívebb élményét és a pihentető utazást elősegítő elemek, illetve járműtechnológiák a Boost és az Ease utazási módban egyaránt az utasok igényei szerint aktiválódnak és működnek. Boost módban, amikor a vezető maximálisan az előtte álló útra koncentrál, az Élő Szisztéma az ideális ívet, a lehetséges fordulópontokat és a közelben tartózkodó járműveket is kivétel nélkül valós időben mutatja. A technológia elsődleges célja, hogy a mesterséges intelligencia támogatását élvező vezető ne gyorsabban, hanem észrevehetően jobban vezessen. Mindezt azonnali, intuitív fizikai visszajelzések segítik elő, amelyek sokkalta közvetlenebbek és hatásosabbak, mint a mesterséges hangok és a szélvédőn felvillanó jelzések. Ease módban mindeközben az Élő Szisztéma sokkal diszkrétebb a fizikai jelzések tekintetében, hiszen ilyenkor csupán az utazás legfontosabb információiról tájékoztatja az utasokat, így például a közelgő gyorsításokról és lassításokról.

Boost módban a jármű teljes technológiájával a vezetőre és a vezetés élményére összpontosít, amelyet az intelligens segédberendezések emelnek a lehető legmagasabb szintre. Az ülés és a kormány a legintenzívebb élmény aspektusai szerinti pozícióba áll be, a középkonzol pedig a vezető felé fordul. Vezetés közben a BMW ügyfele intuitív gesztusvezérlésekkel kommunikálhat a járművel.

A jövőben a BMW Head-Up kijelző a szélvédő teljes felületén kommunikál a vezetővel, Boost módban kizárólag a vezetéshez leginkább szükséges információkat tárva a vezető elé, mutatva az ideális ívet, a lehetséges fordulópontokat és az aktuális sebességet. A tanulmányautó intelligens szenzorjai folyamatosan figyelik és elemzik a jármű környezetét, a Head-Up kijelző pedig a jármű körülötti világ valós idejű, minden részletre kiterjedő digitális képet jeleníti meg a szélvédőn. Ködös időben mindez például azt jelenti, hogy a vezető már jóval azelőtt értesül az előtte haladó és átkelő járművekről, hogy a valóságban ténylegesen meglátná őket.

Az Ease módra való átállással a jármű teljes utastere megváltozik. A kormány és a középkonzol visszahúzódik, a fejtámlák pedig egy oldalra kerülnek a minél pihentetőbb és kényelmesebb atmoszféra megteremtése érdekében. Az ülések és az ajtópanelek egyetlen közös egységgé fonódnak össze, hogy a vezető és az utasok minél kényelmesebben utazhassanak. A pihentető környezetben a BMW ügyfelei egymás felé fordulhatnak, a kommunikációt pedig kényelmes ülőpozíció segíti elő. A BMW Head-Up kijelző mindeközben személyre szabott tartalmakkal kényezteti az utasokat, teljes körű információszolgáltató és szórakoztató rendszerrel.

A BMW Vision Next 100 tanulmányautó külső kialakítását a kupé modellekben rejlő sportosság és a limuzinos elegancia keveréke jellemzi. 4,90 méteres hosszával és 1,37 méteres magasságával a BMW jubileumi koncepciója kompakt külső méreteket ölt, amelyet az ajtók mögött a BMW luxuslimuzinjainak tágas utastere egészít ki.

A hatalmas keréktárcsákat a karosszéria sarkaiba tolták a tervezők, a BMW négykerekűire jellemző dinamikus kiállással ruházva fel a modellt. Aerodinamikai szempontból az Élő Szisztéma a karosszéria egyes külső elemein is kimagasló hatékonyságról tesz tanúbizonyságot: kanyarodás közben az elforduló kerekeket a karosszéria egyfajta rugalmas, folyamatosan alkalmazkodó külső bőrként mindvégig takarásban tartja, amellyel a tanulmányautó extrém alacsony, 0,18-as légellenállási együtthatót produkál.

A tanulmányautó technológiai innovációinak és a BMW jövőbe mutató direktívájának kinyilatkoztatásaként a karosszéria réz árnyalatú fényezést visel, amely egyúttal az innovációkban rejlő melegséget, valamint a vezető és a jármű közötti állandó, interaktív szimbiózist érzékelteti. Eme különleges kapcsolat azonnal életre kel, amint a vezető a jármű közelébe érkezik: az intelligens szenzorok automatikusan felnyitják a tanulmányautó szárnyként emelkedő ajtajait. A be- és kiszállás megkönnyítése érdekében a kormány a műszerfal síkjába lapul, az ülésben helyet foglalva pedig elegendő csupán megérinteni a műszerfal közepén ragyogó BMW emblémát, és a járműtechnológiai arzenálja máris aktiválódik. Az ajtók lezárulnak, a kormány közelebb jön, és kezdetét veszi a vezetés élménye.

A tervezők a tanulmányautó megalkotásakor elsősorban újrahasznosított és megújuló anyagokból készített szöveteket alkalmaztak, a látható és láthatatlan helyeken felhasznált szénszálas alkatrészeket pedig egyaránt a normál szénszál-gyártás ipari maradékaiból állították elő. Idővel újabb és újabb anyagok csatlakoznak majd a különböző folyamatokhoz, vadonatúj járműformák létrejöttét segítve ezzel elő. Erőforrásaink megóvása és a hosszú távon fenntartható gyártás támogatása érdekében egyre inkább háttérbe szorul majd a fa és a bőr alkalmazása, helyüket a tervezés és a gyártás területén is innovatív anyagok és következetesen előállított új lehetőségek veszik át. Eme környezetbarát autógyártói hozzáállásnak állítanak életnagyságú példát a BMW Vision Next 100 tanulmányautó prémium minőségű textíliái és könnyedén újrahasznosítható egyszerű anyagai, valamint a teljesen mellőzött bőrözés.


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/