60 százalékos visszaesés a magyar autópiacon
A tavalyi év első kilenc hónapjához képest az idei év hasonló időszakában közel 60 százalékkal kevesebb új autó fogyott Magyarországon. 120 675 autó helyett csupán 49 024 autót helyeztek hazánkban forgalomba, ami elkeserítő eredmény. A legnagyobbat a volumengyártók bukták, de a prémium modelleket gyártó márkák is alaposan megérezték a válságot. A vásárlók gyakorlatilag eltűntek a szalonokból. A 37 hazai márkából összesen egy volt képes több autót eladni, mint a tavalyi év első kilenc hónapjában.
Idén az első három negyedévben 49 024 új autót helyeztek forgalomba a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének tájékoztatása szerint. Ez a tavalyi év eredményének 40,6 százaléka. A legtöbb autót idén eddig a Ford értékesítette, beelőzve a Suzukit. A Ford 6481, míg a Suzuki 6207 forgalomba helyezésről számolhatott be. A harmadik az Opel lett 5602 darab forgalomba helyezett autóval. Ők hárman alaposan kiemelkednek a mezőnyből, az utánuk következő Volkswagen és Toyota ugyanis 3569 és 3140 új autót adtak el. A hatodik a „ranglistán" a Renault lett, 2916 autóval. Kétezer fölötti számot már csak a Skoda produkált, eredménye 2636 értékesített személygépkocsi.
Éppen a legnépszerűbb modelleket forgalmazók bukták a legnagyobbat. A Citroen, a Chevrolet, a Skoda és a Suzuki például csak harmadannyi autót voltak képesek eladni, mint a tavalyi év első három negyedévében. Súlyos ezres nagyságrendekről beszélünk. Ha nem a volumenmárkákat vizsgáljuk, a válság legnagyobb vesztesei a Dodge, a Jaguar, a Land Rover és a SsangYong voltak. Utóbbi helyzete igencsak kétségbeejtő, az idei év első kilenc hónapjában mindössze 4 darab terepjárójuk talált gazdára.
Ahhoz képest egész jól tartotta magát a Hyundai (-28,6%), a Porsche (-21,7%) és a Subaru (-30%). Meglepetésre a márkák közül egyedüliként a Lancia tudta növelni eladásait: 117 helyett 154 gépkocsit értékesített, ami 31,6 százalékos növekedésnek felel meg.
Az MGE első három negyedéves értékelése
2009. év első háromnegyed éves gépjármű értékesítési eredményei egyértelműen tükrözik a magyar autópiacot érintő összetett válságjelenségeket. Ezek a világgazdasági válság hatásai mellett a korábbi évek magyar reális vásárlóerőt meghaladó értékesítési eredményeinek korrekciója, a devizafinanszírozásban rejlő árfolyamkockázat markáns megjelenése főként az év elején, valamint az ágazatot érintő PSZÁF ajánlás 2009. januári bevezetése, amelyet a szakma egyébként indokoltnak tart.
A nagyhaszonjármű piac visszaesése (-63,9%) a fentieken túl szoros összefüggésben van a gazdasági válság miatt csökkent szállítási igényekkel, illetve azzal, hogy emiatt a szállítmányozással foglalkozó cégek jelentős pénzügyi problémákkal szembesültek a visszaesett megrendelések miatt.
A motorkerékpár piac mintegy 50%-os visszaesésének okai azonosak a személyautó piaci folyamatokkal. Ettől az ágazattól gyorsabb felépülést várunk, mivel a túlzsúfolt nagyvárosi közlekedésben a motorkerékpárok sok közlekedő számára gyorsabb előrejutást jelenthetnek. Nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy 2009-ben éppen a motorkerékpár értékesítés fő szezonjában, tavasszal volt a leggyengébb a forint árfolyam.
A 2009. évre frissen elkészített előrejelzésünk 65 ezer személygépkocsi és 10 ezer kishaszonjármű forgalomba helyezését prognosztizálja, míg 2010-re 75 ezer személygépkocsi és 12 ezer kishaszonjármű értékesítését látjuk jelenleg reálisnak.
Szilárd véleményünk, hogy a gépjármű értékesítési piac kizárólag a szintén súlyos visszaesést elszenvedő finanszírozási piac egyidejű helyreállásával érheti el a magyar piacon reális értékesítési darabszámot, amelyet 120 ezer darab személygépkocsi és 150 ezer darab kishaszonjárműre becsülünk. A válság enyhülésével ez a darabszám véleményük szerint 2012-re érhető el.
Forrás: MGE