A világ leggyorsabb terepjárója a Bentley-től
A világ legexluzívabb és leggyorsabb szabadidőautóját építette meg a Bentley. Az 5,1 méter hosszú Bentaygát 608 lóerős W12-es erőforrás hajtja, ami mindössze 4,1 másodperc alatt gyorsítja a monstrumot százra és 301 km/órás végsebességet tesz lehetővé számára. Ezzel a Bentley Bentayga a planéta legerősebb és leggyorsabb szériagyártású szabadidőautója. A jármű világpremierjére a jövő héten kezdődő Frankfurti Autószalonon kerül sor, az értékesítés pedig 2016 elején indul.
A Bentley még a 2012-es Genfi Autószalonon lepte meg a közönséget az EXP 9 F SUV-tanulmánnyal, amely nem aratott egyöntetű tetszést a nagyérdemű körében. A furcsa járműért sokan lelkesedtek, sokan pedig idegenkedtek tőle, ám a készítők célja éppen a közönség reakciójának lemérése volt. A seregszemle után máris bejelentették, hogy áttervezik az autót (amire többször is sor került), a sorozatgyártás megkezdését pedig 2015-re prognosztizálták. Nos, a Bentayga el is készült, és egyáltalán nem lett csúnya, a jövő év elején máris be lehet rá fizetni az előleget.
A nagytestű járművön a sportos elemeket vegyítették a klasszikus szabadidőautós stílusjegyekkel, mégpedig hamisítatlan Bentley recept szerint. Elöl megmaradt a négy körlámpás elrendezés, ahol a belső LED-es világítótestek látják el a fő fényszórók szerepét. Innovatív részletek a diszkrét fényszórómosók, amelyek a külső lámpák színezett részei alól bújnak elő. Jellegzetes márkajegyek továbbá a hatalmas hűtőrács és a sárvédőkbe vágott B-alakú légnyílások. A Bentayga kalandor énjét erősíti az első alvázvédő lemez. Hátul a kétrészes lámpákról azonosítható be az autó; a B-alakú kivilágítás jellegzetes Bentley vonás. Hatalmas méretei ellenére (5141/1998/1742 mm) a Bentayga az alumínium kiterjedt alkalmazásának köszönhetően csupán 2,4 tonna, 236 kilogrammal könnyebb, mintha kizárólag acélból készült volna. A Bentayga panoráma üvegtetővel és alumínium tetőrudakkal hagyja el a gyárat, és akár 22 colos kerekek is rendelhetők hozzá.
A Bentayga az autóipar egyik legelőkelőbb, legnívósabb utasterét vonultatja fel, kézzel faragott fával és kézzel varrott bőrrel, a lehető legmagasabb színvonalú kidolgozással. A fémmel, erezett fával és bőrrel összeállított utastér a modern brit luxus megtestesítője. A fényűző, rendkívül kényelmes első ülések 22-irányban állíthatóak, beleértve a fej- és háttámlákat. Emellett a fűtés és szellőztetés, továbbá a masszázs funkció sem maradt ki belőlük. Utóbbi hat különböző programot kínál. Függetlenül attól, hogy az autót négy- vagy ötüléses konfigurációban kérik, a bőrülések elérhetők kontrasztos varrással és gyémánt mintával. A kárpitozáshoz kizárólag a legfinomabb marhabőrt használják. Tizenötféle szín, és három kéttónusú színvilág választható. Négyüléses konfigurációban a két önálló hátsó ülés 18-irányban elektromosan állítható, lábtámasszal egészülnek ki és gombnyomásra szellőztetnek és masszíroznak. Közöttük pohártartókkal, tárolórekeszekkel és USB-s töltőkkel ellátott faborítású konzol kapott helyett. Újdonság a szegmensben a hátsó válaszfal is, ami a csomagteret elszigeteli az utaskabintól. Síalagutat azért kialakítottak benne. Az űrtartalma 430/590 liter.
A műszerfalon új fejlesztésű, 8 colos érintőképernyővel felvértezett infotainment rendszer kapott helyet, 60 GB-os merevlemezzel és a legkorszerűbb technológiával felszerelve. A hátsó utasok megismerkedhetnek a Bentley szórakoztató tablettel is, a kivehető, 25 centiméter képátlójú Androidos készülékkel, ami 4G-t, WiFi-t és Bluetooth-t használ a nagysebességű kapcsolathoz. Három különböző audiorendszer választható a kabinhoz, a csúcsot a Naim 18 hangszórós, 1950 wattos berendezése jelenti.
A Bentley terepjárót emellett telerakták a legmodernebb vezetői asszisztens rendszerekkel is. Van Stop & Go funkcióval kiegészített adaptív tempomat, táblafelismerő, 360 fokos kamerarendszer, hátsó keresztirányú forgalomfigyelő rendszer, továbbá parkolóasszisztens, szélvédő kijelző és éjjellátó berendezés.
A Bentayga motorterébe a jelenleg elérhető legpotensebb Volkswagen-csoportos erőforrást építették be. Az új fejlesztésű W12 TSI motor 6 liter lökettérfogatú, ikerturbós feltöltésű, direkt és indirekt befecskendezésű, továbbá hengerlekapcsolás rendszerrel is kiegészítették. A világ legkorszerűbb 12-hengeres motorja. 608 lóerőt állít elő 6000-es fordulatszámon és 900 Nm nyomatékot termel az 1250-4500-as fordulatszám-tartományban. Mindez lenyűgöző menetteljesítményekben nyilvánul meg: a Bentayga 4,1 szekundum alatt gyorsul fel 100 km/órára, a végsebessége pedig 301 km/óra. A blokkhoz nyolcfokozatú automataváltó tartozik, amelyet az összkerékhajtási rendszerrel együtt megerősítettek, hogy tolerálják a tetemes nyomatékot, valamint az off-road körülményeket. A W12 mellett később dízel és hibrid változatok is jönnek majd.
A Bentley ezen a téren is brillíroz, egyetlen másik autó sem kínál nála több on- és off-road beállítást. Nyolc különböző menetmód áll rendelkezésre, amelyek egyszerűen, egy forgókapcsoló segítségével aktiválhatók és minden lehetséges útfelülethez illetve vezetési körülményhez megfelelnek. Mindezt adaptív felfüggesztés és változtatható áttételű elektromos kormánymű egészíti ki. Az előbbi egy intelligens, kifinomult, 48 voltos rendszer, amely kiegyenlít minden karosszériamozgást és garantálja a gumik maximális tapadását. A Bentaygába emellett aktív stabilizátorokat is építettek. Szériafelszerelés a légrugózás, amely négy beállítást kínál fel. A normál mellett két magasabb és egy alacsony beállítás közül lehet választani. Rakodáshoz és utánfutó rákötéshez manuálisan is le lehet ereszteni az autót.
A Bentley-nél az egyedi ügyfél igényeket a Mulliner részleg teljesíti; természetesen majd a Bentaygát is át lehet engedni a tehetséges szakemberek kezébe. Az első vevők azonban nem maradnak különleges felszerelések nélkül. A forgalmazás kezdetekor a Bentayga elérhető lesz a speciális Mulliner kosár készlettel, ami hűtődobozt, száraz tárolót, Linley étkészletet, porcelánkészletet és kristálypoharakat is tartalmaz. Emellett egy mechanikus, arany Mulliner Tourbillon by Breitling óra is rendelhető a műszerfalra.