/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Alig csökkent az európai autópiac, de a jövő bizonytalan

2010. január 21. 16:07   |   Autoblog
címkék:  

Magas értékesítési számokkal zárta a 2009-es, igen formabontó évet Európa legtöbb autógyártója, azonban már láthatók a jövőbeni bizonytalanság jelei – derül ki a JATO Dynamics 2009-es teljes éves jelentéséből.

Az egész év során töretlen volt a Volkswagen Golf uralma az eladási toplista élén. A modell 23,9%-os növekedést produkált 2008-hoz képest, azonban ne feledjük, hogy ez az eredmény egy mesterségesen stimulált piacon született.

"Az elmúlt év eladási számai azt mesélik el, hogy egyes piacokat hogyan vezették át a nehéz időkön a helyi kedvezmények – ám a happy-end korántsem biztos", mondja David Di Girolamo, a JATO Consult vezetője.  

A JATO elemzése erős év végi számokról számol be Franciaországból, Nagy-Britanniából, Olaszországból és Spanyolországból, mely országok mindegyikében kétszámjegyű volt a százalékos növekedés 2008 azonos időszakához képest – ami valójában a recesszió legmélyebb időszaka volt, viszont a roncsprémiumok még nem éreztették a hatásukat.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              

A JATO elemzése ugyanakkor vészjósló jelnek tekinti a németországi 4,6%-os decemberi piac-csökkenést. Németország egyike azon európai nagy piacoknak, ahol már befejeződött a roncsakció. A csökkenő trend már novemberben elkezdődött.

Közép-Kelet-Európában a roncs-prémiumok teljes hiánya, valamint a megnövelt ÁFA terhek hozzájárultak a piacok csökkenéséhez. Például Lettország és Litvánia a 2009-es évet 72,9%, illetve 66,2%-os csökkenéssel zárta, ám azon piacok is, ahol inkább a nyugat-európai vásárlói minták jellemzőek, mint például Finnország, Dánia és Magyarország, 20% és 60% közötti piacesést szenvedtek el.

"Jogos az aggodalom, mely szerint ezen piaci kondíciók 2010-ben várhatóan a nyugat-európai piackon köszönnek majd vissza," említi David Di Girolamo. "Példának okáért az ÁFA már megemelkedett az Egyesült Királyságban, valamint az Európa-szerte jelenleg még futó roncsprogramok is hamarosan kifutnak. Ezek mind olyan tényezők, melyek bizonytalan kilátások elé helyezik a nyugat-európai újautó-piacot."

Legsikeresebb modellek

A Volkswagen Golf volt Európa legnagyobb darabszámban eladott autója 2009-ben, majdnem 100 ezer darabbal megelőzve ezzel a második helyen végzett új Fiestát. A két első után egy nagyobb szünet után következik a harmadikként befutó Peugeot 207-es, azonban a legnagyobb sikert 2009-ben a Fiat könyvelheti el, miután két modellje, a Panda és a Punto is kétszámjegyű százalékos eladási növekedést tudhat magáénak 2009-ben 2008-hoz képest.

Márkák teljesítménye

A márkák teljesítményét néhány sikeres kulcs modell befolyásolta 2009-ben, és az sem meglepő, hogy azon márkák értek el jobb eredményeket, melyek valamely modellje sikeres volt a roncsprogramokban.

A Volkswagen és a Ford végezték legelöl 2009-ben, kizárólag a Golf és a Fiesta teljesítményének köszönhetően. Ezen két modell tette ki a két márka értékesítéseinek több mint egyharmadát. A Fiat 7%-os éves növekedése egyértelműen az alacsony CO2 kibocsátású európai modellpalettájának volt köszönhető.

Az európai országok teljesítménye

A 2009-es év erős befejezésének köszönhetően 1% alatti maradt a teljes piac visszaesése 2008-hoz képest. Azonban a piacok széles skálán mozgó egyéni teljesítménye továbbra is azt jelzi, hogy ez a piaccsökkenés ütemének leszorítása elsősorban a roncsprogramoknak tudható be. Csak Ausztriának, Franciaországnak és Németországnak sikerült eladási számait megnövelni 2008-hoz képest.

"Érdekes lesz látni, hogy hogyan alakulnak 2010-ben az eladási számok, vagyis hogy a vásárlók hogyan reagálnak majd a megváltozott gazdasági körülményekre. 2010 sikere abban rejlik, hogy a piacok mennyire gyorsan lesznek képesek talpra állni a recesszió után, vagyis hogy a vásárlóerő ne zuhanjon vissza túl hirtelen az akciók megszűnésével." – jelzi David Di Girolamo.


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/