/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Álomautók magyar tervezője

2014. február 01. 16:30   |   Autoblog
címkék:  

Ahogy a mesében: volt egy srác, akinek több álma is megvalósult, ráadásul világhírt szerzett. Utóbbi nem volt az álom része, hiszen először csak autótervező akart lenni, aztán arról álmodott, hogy életre keljenek rajzai. Tárnok Zsoltnak mindez sikerült, persze sok tanulás után. 2006-ban diplomázott a Budapesti Műszaki Egyetemen, majd egy évig a milánói járműdesign kollégiumban tanult formatervezést olasz mesterektől.

A Műszaki Egyetem során az utolsó tanévet cserediákként Skóciába töltötte, ahol diplomamunkaként egy kisszériás versenyautó kupé változatának formatervét készítette el. Mindeközben több pályázaton is részt vett. Ezt látva ajánlotta olasz üzleti partnerének a skóciai autóépítő, Steven Turner. Tárnok Zsolt 2007 novemberében személyesen is találkozott az olasz Faralli & Mazzanti képviselőivel, akiknek megtetszettek retrós ötletei. Tárnok Zsolt akkoriban sikeresen szerepelt Amerika következő ikonjának megtervezésében is: háromszáz pályázatból tízet díjazott a szakmai zsűri, ebből kettő magyar mű volt, az egyik Zsolté, a másik barátjáé, Magyari Gáboré. A két tervező nemcsak a detroiti nemzetközi autókiállításon került egy fedél alá, hiszen társak voltak munkában is. Közös vállalkozásuk a VirtualDesign stúdió 2007 óta működik, központja, műterme, tárgyalója az alig negyven négyzetméteres padlástér volt. Jól megfértek, mert mindketten rajonganak az autókért, terveztek már egykerekűt és triciklit, kamiont, buszt és sportkocsit.

Aztán megvalósult Tárnok Zsolt sokadik álma: életre kelt sportkocsi terve. Nem is akármilyen, hiszen a 2+2 üléses Gran Turismo klasszikus módszerrel, kézimunkával készül. Az alumínium karosszéria formája is követi a hagyományt: erősen domborított első sárvédőíve a kocsi közepe táján beleolvad az autó oldalába, majd hátul újra kiemelkedik. Igazi sportkocsi, négykerekű csoda. Ami biztos, hogy gyűjtőknek is kincs a limitált széria miatt, mert csak tíz darab készül belőle. A Vulca S tízhengeres motorja 630 lóerős, ami elég ahhoz, hogy a hétfokozatú automata sebességváltóval álló helyzetből 4,6 másodperc alatt gyorsuljon százra, és túllépje a 260 km/órás sebességet is. Ezután újabb álom valósult meg, a Vulca S-t a tervező hazájában, a budapesti Ybl-palotában is bemutatták egy zártkörű rendezvény keretében.

Miközben a pályatársaknak legtöbbször néhány részletmegoldás tervezése jut a nagyobb gyártók műtermeiben, Tárnok Zsolt álma teljes egészében megvalósult immár másodszor. A restauráló műhelyből autógyártóvá fejlődött olasz Mazzanti Automobili bemutatta harmadik csodakocsiját, az Evantrát. Az Evantra premierjét a monacói kikötőben tartották. A luxusautókat felvonultató X. Top Marques Monaco kiállítás fővédnöke II. Albert herceg volt, aki autóimádó édesapjától múzeumnyi gyűjteményt is örökölt. Monte Carlóban csak exkluzív márkák vonultak fel: a négynapos kiállításon a Ferrari, Maserati, McLaren, Aston Martin, Bentley, Jaguar, Porsche, Noble, Pagani, Koenigsegg, Savage Rivale és GTA szomszédságában állították ki az Evantrát. Míg Tárnok Zsolt első megvalósult modellje a Vulca orrmotoros GT, vagyis túraautó volt, az Evantra középmotoros és kifejezetten versenypályára hangolt utcai sportkocsi lett.

Az Evantrát GM eredetű 7 literes V8-as szívómotor hajtja, melynek teljesítményét 701 lóerőre növelték, de igény esetén lehet még ennél erősebb turbós is, aminek teljesítményét akár 1300 lóerőig lehet feltornászni. A modell kézi sebességváltóval és szekvenciális kapcsolású automatával is készül majd. A fő megrendelők kínaiak és közel-keleti olajmágnások. Az Evantra ára 650 ezer euró, erre jönnek még az országonként eltérő forgalomba helyezési illetéke és adótételek. A rendelés után nyolc hónappal szállítják le a kész kocsit, amin általában heten-nyolcan dolgoznak. A Via Maremmanan működő műhely legfeljebb évi öt autó gyártását teszi lehetővé, ám ez egyáltalán nem hátrány, hiszen a ritkaságok mindig kelendőek, különösen a mesterművek, melyekre vadásznak a gyűjtők, no meg a befektetők.

A külföldi projektek mellett az idei AMTS show keretein belül mutatkozik be Tárnok Zsolt első teljes egészében saját projektje, a BMW E30-as szériához tervezett teljes bodykit, a TM concept30. Itt láthatja először a nagyközönség testközelből az elkészült prototípust. A nemzetközi sajtó és a közönség pozitív visszajelzései alapján indult el a prototípus elkészítése, amelynek érdekessége, hogy a megszokott megoldásoktól eltérően radikálisan változtatja meg az autó kinézetét: a tető és az üvegek kivételével minden elem lecserélődik, vagy a gyári elemek fölé új panel kerül. A tervezés fő célja az volt, hogy tisztelegjen az immár 30 éves eredeti modell előtt, és modern megoldásokkal elevenítse fel a klasszikus német dizájn elemeit, a határozottan futó éleket, a visszafogott de hatásos részletek által tagolt egyszerű, geometrikus felületeket. A prototípus építése során a fő cél az eredeti tervek minél pontosabb megőrzése volt, és az eredményt mindenki megtekintheti a kiállítási területen, március végén.


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/