Borúlátás helyett rugalmasság a márkaszervizeknél
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete felmérést készített az „Értünk hozzá” kampányban résztvevő importőrök márkaszervizeinek vezetőivel. A kutatásból kiderült, hogy az elmúlt időszakban a korosodó gépjárműállomány miatt csökkenő forgalmon egyre szélesedő szolgáltatásokkal, illetve az idősebb autókra is kiterjedő rendkívül kedvező ajánlatokkal igyekeznek javítani.
A márkaszervizek vezetőinek tapasztalatai azt mutatják, hogy a személygépkocsik esetében egyes márkakereskedéseknél akár 20-30 százalékkal is romlott az utóbbi időben a szervizek forgalma – derült ki abból a felmérésből, amit az MGE készített el az „Értünk hozzá” kampányban résztvevő 16 márka országos szervizhálózataiban. A megkérdezettek elmondása alapján a visszaesésnek több oka is van, azonban a legfőbb indoknak az újautó-értékesítések csökkenését jelölték meg. A magánszemélyek kis arányban döntenek napjainkban új gépjármű vásárlása mellett, jellemzően a céges ügyfelek azok, akik nulla kilométeres kocsikat vesznek. A kutatás arra is rámutatott, hogy hazánkban az autókat átlagosan 3-5 éves korukig, azaz a garanciaidő lejártáig hordják márkaszervizbe, ebből egyenesen következik, hogy a szervizek munkaidejének egyre nagyobb részét a céges javítások töltik ki. A válaszadók egyik fele úgy tapasztalja, hogy a garanciaidő lejárta után az autósok legfeljebb 50 százaléka marad a márkaszervizek mellett, de sokan úgy vélekedtek, hogy ez a szám 25 százaléknál is alacsonyabb. A haszonjárművek esetében a legmagasabb az elvándorlás, míg a prémium kategóriájú autók tulajdonosai azok, akik legtovább kitartanak a márkaszervizek mellett.
A piaci tendenciák alapján a garancia elmúltával legtöbben az illegális szektor irányába fordulnak. A fő vonzerőt az jelenti, hogy ők nagyrészt számlamentesen végzik a munkájukat, így a szerelések alkalmával megspórolható a 27 százalékos ÁFA. A gépkocsik tulajdonosai így rövidtávon nyerhetnek, azonban meghibásodás vagy akár baleset esetén, számla híján nem tudják igazolni, hogy gépjárművük megfelelően karbantartott, javított volt és garanciájuk sincs az elvégzett munkákra. Személyi sérüléses baleset okozásánál ennek súlyos jogi következményei lehetnek. A magas ÁFA okozta problémát MGE és ANK kezdeményezése nyomán a kormány is felismerte, és egy 2013. január 1-től hatályos új törvényt is elfogadott, amelyben a céges gépkocsik javítása esetében az ÁFA 50 százalékát visszaigényelhetővé teszi. Ezáltal megtörtént az első jelentős lépés az autójavító ágazat „kifehérítése” érdekében, csökkent a hivatalos márkaszervizek és más legális javítók versenyképességi hátránya.
Az elvándorlással az importőrök is tisztában vannak, így egyre többen kínálnak kifejezetten az idősebb autók javítására szóló kedvezményes ajánlatokat. A különböző márkáknál néhány éve bevezetett akciók sikere megkérdőjelezhetetlen, mivel ezen ajánlatoknak köszönhetően sokan tértek vissza a márkaszervizekhez. Az akciós csomagajánlatok egyébként is népszerűek, a leginkább keresettnek a téli és tavaszi felkészítés, valamint a világítóberendezések ellenőrzése számít. A felmérésből az is kiderült, hogy az ügyfelek az alapszolgáltatások közül a legnagyobb számban a kötelező szervizek, vagy garanciális javítások alkalmával fordulnak márkaszervizhez, de a cascós esetek kapcsán is szívesen viszik autóikat hivatalos szerelőhöz. Megfigyelhető, hogy az autósok akkor is a márkaszerviz segítségét kérik, ha a gépkocsin olyan probléma jön elő, amit az illegális műhelyekben nem tudtak megoldani, magyarán komoly szaktudást, vagy diagnosztikai műszert igénylő beavatkozásra van szükség. Ezt egy korábbi ADAC felmérés nemzetközi szinten is megerősítette.
A kedvező ajánlatok mellett a márkakereskedések esetében egyre nagyobb teret nyer a szolgáltatások szerepe, az ügyfeleket több olyan lehetőség várja a szalonokban, melyek megkönnyítik a javítási időszakot vagy a várakozást, illetve teljessé, igényessé teszik a szerelési folyamatot (pl. hozom-viszem szolgáltatás, csereautó biztosítása, ingyenes WIFI a szalonban, ingyenes állapotfelmérés, ingyenes mosás, stb.).
A felmérésből egyértelműen látható, hogy a márkaszervizek jelenleg nehezebb helyzetben vannak a korábbi évekhez viszonyítva, azonban rugalmasan igyekeznek megoldást találni a problémáikra. A kedvező ajánlatok, a szélesedő szolgáltatások mind-mind ügyfélelégedettség növelő hatásúak, aminek a következményei kézzel foghatóak: kedvező feltételek mellett a vásárlók is inkább a megbízható, számlát, ezzel garanciát adó javítási lehetőségeket választják.
értünkhozzá.hu
Tizenegy MGE tagvállalat (16 márka képviseletében) úgy gondolta, szakmai összefogásra van szükség annak érdekében, hogy a márkaszervizek által képviselt valós értékek kerüljenek a köztudatba. A márkaszervizek garantálják a gépjármű biztonságát, garanciát adnak munkájukra és a beépített eredeti gyári alkatrészekre. A résztvevő márkák egy közérdekű tájékoztató kampányt folytatnak, amelynek részeként létrehozták a www.ertunkhozza.hu honlapot, hogy bemutassák azokat a valós és hiteles értékeket, amelyeket a márkaszervizek képviselnek, és amelyek fontosak valamennyi autós és közlekedés biztonsága számára.
A résztvevő márkák: Audi, Chevrolet, Citroën, Ford, Honda, Kia, Mazda, Mercedes-Benz, Opel, Peugeot, Porsche, SEAT, Skoda, Volkswagen, Volkswagen Haszonjárművek, Volvo.