Csökkenőben az európai autóflotta széndioxid-kibocsátása
A gyorsan fejlődő Szlovénia kivételével minden ilyen országban csökkent az eladásokkal súlyozott CO2 kibocsátás.
Az elemzésben 21 ország (ebből 19 EU tagállam) részletes, eladási darabszámokkal súlyozott CO2 kibocsátási adatai találhatók meg, országonkénti, szegmensenkénti, valamint márka bontásban, külön hangsúlyt fektetve a CO2-barát járműtechnológiákra, valamint a CO2 kibocsátás alapú adóztatásra az egyes piacokon.
A tanulmány kiemeli, hogy 2008 első kilenc hónapja adatait figyelembe véve, a legnagyobb darabszámban eladott autók felének CO2 kibocsátási átlaga nem haladta meg a 130 g/km-t, ami kedvező tendencia a 2007-es 39%-hoz, valamint a 2003-mas 24%-hoz képest. Tekintve, hogy az EU direktíva 100%-os megfelelést irányoz elő 2015-re, az iparágnak gyors és tettleges intézkedésekre van szüksége ahhoz, hogy az elkövetkezendő hat évben ez a cél realizálódjon.
“A járműgyártó technológiák fejlődése egyben igen nagy ellentétben áll a CO2-csökkentési törekvésekkel”, említi David Di Girolami, a JATO Consult Business Managere. “Ugyanis az egyre szigorodó járműbiztonsági előírások, valamint a folyamatosan növekvő igény a magasabb szintű felszereltségek iránt mind a súlycsökkentési, és ezzel párhuzamosan a kibocsátás-csökkentési törekvésekkel állnak szemben. Hosszú távon kétségtelenül az egyes kormányok által bevezetett, alacsony kibocsátású járművek értékesítésének adótámogatása fog leginkább eredményt hozni.”
A jelentés szintén kitér arra, hogy azon országok bizonyultak eddig is a legsikeresebbnek a CO2 kibocsátás csökkentése terén, ahol a járműadóztatás CO2 kibocsátás alapú. A gyorsan fejlődő Szlovénia kivételével minden ilyen országban csökkent az eladásokkal súlyozott CO2 kibocsátás. Több európai országban javultak a CO2 számok az alacsony fogyasztású- és kibocsátású kisautók nagyobb térhódításának köszönhetően. Ugyanakkor 2008 első kilenc hónapjában csökkent az SUV-k népszerűsége, mely trend, ha tartós marad, szintén jó irányba fogja befolyásolni a kibocsátási értékeket. A jelentés szerint a jelenlegi össz-CO2 kibocsátás 9,4%-át Európában a szabadidő-autók adják.