Dízel offenzíva – Fiat 1.3 Multijet 16v
címkék:
Legalább félmillió készül majd évente a Fiat második generációs közös nyomócsöves 1.3 Multijet 16v motorjából, amely a Fiat új ütőkártyája lehet Magyarországon is. A kedvező adókategóriába eső, nagy fajlagos teljesítményű erőforrást számos modellbe beépítik, többek között az új Fiat mini egyterűbe, az Ideába is, amely egy hónap múlva hivatalosan is bemutatkozik hazánkban.
Mostanában az 1.3 Multijet 16v motorról hallani a legtöbbet az image-váltáson átesett Fiat háza táján. A miniatűr erőforrás a Fiat új ütőkártyája lehet, hiszen egyszerre több új modellt hajt, azaz többféle méretű autót képes nagy magabiztossággal mozgatni, még a Dobló Panorama nagy kasznijával is elboldogul. A dízeles Fiatok különösen a magyar piacon számíthatnak nagy sikerre, ami nem kis mértékben bomba áruknak köszönhető. Pillanatnyilag a Fiat kínálja a kiskategória legjobb dízeles ajánlatait, hiszen a Panda 1.3 Multijet 2 290 000 forintba, a 3-ajtós Punto 1.3 Multijet Active felszereltséggel pedig 2 490 000 forintba kerül. A Dobló Panorama 1.3 Multijet Family 3 830 000 forintos vételára sem mondható éppen rossznak.
Az 1.3 Multijet motor a Fiat-GM Powertrain első konstrukciója, a Fiat Auto és a General Motors közös terméke, amelyből legalább félmillió darab készül majd évente. Az 1.3 Multijet-nek minden tulajdonsága megvan arra, hogy megint vezető pozícióba emelje a Fiatot, amely 1988-ban a világ első közvetlen befecskendezéses dízelmotorral hajtott sorozatgyártású személyautóját, a Croma 1.9 TDI-t is piacra dobta. Egyébként a dízeltechnológia következő mérföldköve is a Fiathoz kötődik, hiszen 1997-ben az Alfa Romeo 156 1.9 JTD volt az első közös nyomócsöves dízel, amilyet mára minden márka felvett a programjába. Ez a motor az előkamrás dízeleknél 12 százalékkal nagyobb teljesítményt adott le, 15 százalékkal csökkentett fogyasztás mellett. Tavaly ősszel, Párizsban mutatkozott be az Alfa 156 és az Alfa 147 gépházában a JTD motor második nemzedéke, amely már 16 szelepes és többszörös befecskendezésű volt. Ezt a családot egészíti ki az 1.3 Multijet 16v, a miniatűr dízelmotor.
Kicsi, erős és tiszta
A Fiat-GM közös motorjai többszörös befecskendezésre (a gyakorlatban 3-5-szörös) képesek. A műszaki alapelvük ugyanaz, mint a közös nyomócsöves motoroknál, azonban több részre osztják a fő befecskendezést. Az előzetes (“pilot”) befecskendezés megemeli a hengerben a hőmérsékletet és a nyomást, ezáltal javítja a fő dózis elégését. Mivel viszont a fő befecskendezés is részekre osztott, az elégő gázolaj mennyisége nem változik, csak finomabb és fokozatosabb az égés. Így csendesebb, tisztább üzemű és nagyobb teljesítményű lesz a motor. Ha növeljük a befecskendezések számát, akkor nagyságrenddel csökken az egyes befecskendezések közötti idő: 1500-ról 150 ezredmásodpercre. Az új 1.3 Multijet 16v vezérlőegysége folyamatosan szabályozza a befecskendezések lefolyását és számát, illetve ezen keresztül a gázolaj mennyiségét.
A Fiat 1.3 Multijet 16v a legkisebb közös nyomócsöves dízelmotor a piacon. A blokkja mindössze 50 centi hosszú és 65 centi magas. Be lehet építeni a kompakt és a városi minikbe (A-szegmens) is. Kínál azonban más előnyöket is: a kicsi, 1248 köbcentis lökettérfogat ellenére a Multijet kiállja az összehasonlítást a ma kapható fix turbinageometriájú turbódízelekkel, még a legjobbakkal is. Ennek legnagyobb a fajlagos teljesítménye a 800 és 1500 köbcentiméteres motorok közül: 55 LE/liter illetve 144 Nm/liter. (Variálható geometriájú turbótöltővel az 1.3 Multijet teljesítménye könnyedén 90 lóerő lehet, a mérnökök már dolgoznak rajta.) További nagy előnye a kis dízelnek, hogy 250 ezer kilométerre tervezték a szokásos 150 ezer helyett. Mechanikus alkatrészeinek karbantartására gyakorlatilag nincs szükség, elmarad még a 80 ezer kilométerenként esedékes ékszíjcsere is. Olajat cserélni is csak 20-30 ezer kilométerenként kell. A parányi erőforrás emellett a világ azon néhány motorja közé tartozik, amelyek részecskeszűrő nélkül teljesítik a 2006-ban életbe lépő Euro 4 emissziós határértékeket.
Az 1.3 Multijet 16v csúcsteljesítménye 70 lóerő 4000/percnél, nyomatéka 180 Nm már 1750/percnél. Jellemzői a lánchajtású vezérmű, a görgős himbák (karbantartásmentes konstrukció), a hidraulikus szelepemelők, az öntöttvas blokk alumínium olajteknővel, a könnyűfém hengerfej, valamint az acél főtengely és hajtókarok. A Multijet befecskendezés nagy nyomásokkal működik, a közös nyomócsőben 1400 bar uralkodik, a henger gáznyomásának maximuma 160 bar. A motor valamennyi segédberendezésével mindössze 130 kilós. Ez a sok technikai bravúr azt eredményezi, hogy a motor sima járású, halk, vibrációmentes, fürge és nagyon keveset fogyaszt. Az 1.3-as miniatűr dízel még a nagytestű Dobló Panorama-t is tisztességesen mozgatja, egyenletes nyomatékleadása révén olyan, mint egy benzinmotor.
Másfél millió kis dízel