/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Egyes piacokon már látszanak a lábadozás jelei

2009. június 17. 13:19   |   Autoblog
címkék:  

A JATO Dynamics, a világ vezető autóipari piaci intelligencia és adatszolgáltatójának legfrissebb, 2009 májusi összefoglalója szerint egyes európai piacokon már észlelhetők a krízisből való kilábalás első jelei. A teljes európai újautó-piac 13,1%-kal gyengébb számokat produkált az év első 5 hónapjában a tavalyi év azonos időszakához képest, ezzel 2,4%-ot javítva a múlt hónapban mért számokon. Továbbra is a Volkswagen Golf uralja a toplistát, májusban 32,1%-kal megnövelve eladásait a 2008 májusi számaihoz képest. A világon csak Kína, India és Brazília produkált növekedést.

A sokat emlegetett roncsprogramok már számos európai piacon bizonyítottak. Különösen azokban az országokban érezhető már számszerű hatásuk, ahol a program már huzamosabb ideje fut. A német újautó-eladások lenyűgöző mértékben, 39,7%-kal növekedtek 2008 májusához képest, 20,3%-kal pedig a múlt hónaphoz viszonyítva. A franciáknál is látványosan beindult a piac májusban. Áprilisban még 7,1%-os volt a tavaly áprilishoz mért visszaesésük, májusra ez a szám azonban már 11,8%-os pluszt mutat 2008 májusához képest.

"Ha a német roncsprogram beérését vesszük alapul, akkor elmondhatjuk, hogy az európai autóipar egy nagyon hosszú kilábalási folyamat legelején jár" – nyilatkozta David di Girolamo, a JATO Consult vezetője. "Nagyon korai lenne jóslatokba bocsátkozni a roncsprogramok hosszú távú hatásait illetően, de a mostani nehéz időkben, mikor az üzletág bármely reményt keltő szalmaszálba megkapaszkodik, igenis bizakodással tölt el minden pozitív elmozdulás."

Az örök domináns Golfot leszámítva azt látjuk, hogy a kisautók profitálnak a legtöbbet a különböző inszentív programokból a jelen gazdasági környezetben. Továbbra is erős a Fiesta (+56% májusban), továbbá a Fiat Puntónak, a Pandának, valamint a Volkswagen Polónak egyaránt sikerült megnövelniük eladási számaikat idén májusban a tavalyi év azonos hónapjához képest. Mára a középkategória jelentős piaci részesedését elveszítette a kisebb modellek javára, mely trendet a roncsakciók csak tovább erősítenek.

Májusban ismét a Volkswagen lett Európa legnagyobb darabszámban eladott autója, 9,3%-ot javítva a tavaly májusi értékesítési számaihoz képest, viszont éves szinten még mindig 2% az elmaradása a márkának a tavalyi év első 5 hónapjához képest. A Fordé lett a második hely, az Opel/Vauxhall pedig visszaszerezte harmadik helyét a Fiattól. Ötödikként a Peugeot került fel a tabellára.

A német autópiac teljesítménye továbbra is dinamikusan ível felfelé az általánosan tapasztalható csökkenő trendekkel ellentétben. Mind havi szinten (+39,7% tavaly májushoz képest), mind pedig az első öt hónap számai (+22,8% a tavalyi év első 5 hónapjához képest) figyelemreméltóak.

Becsült májusi adatok alapján Lengyelországban sikerült még eladási növekedést produkálni mind havi (+4,5%), mind pedig kumulált (+2,1%) szinten. Ha csak a májusi számokat nézzük, akkor az osztrákok (+4,8%), a franciák (+11,8%), a görögök (+5,1%) és a szlovákok (+23,7%) is felülmúlták a tavaly májusi új autó eladási teljesítményüket. További európai piacokon is várható lesz némi fellendülés, amint a roncsprogramok hatásai elérik az értékesítési ciklust.

Globális értékesítés

A Concorde Értékpapír Zrt. globális autóértékesítés közel 80%-át lefedő adatbázisa alapján az év elején regisztrált 20-25%-os csökkenéssel szemben májusban már csak 11%-kal esett az újautó értékesítés. A húzó régiók csakúgy, mint az év első négy hónapjában most is Kína, India és Brazília voltak, Európában a nagyobb piacok közül Németország és Franciaország mutatott bővülést. A probléma továbbra is az, hogy direkt állami támogatás nélkül nehéz rávenni a fogyasztókat az autóvásárlásra, amit jól mutat az amerikai piac gyengélkedése.

A vásárlásösztönző programokat több országban év végéig meghosszabbították, és bevezetésük elképzelhető akár újabb országokban is. 2010-ben azonban ez az addicionális előrehozott vásárlásokra ösztönző rendszer hiányozni fog, ezáltal ismét előtérbe kerülhet az autógyártás legkomolyabb hosszú távú strukturális problémája, a kiépült túlkapacitások leépítésének szükségessége.

A több európai országban bevezetett autóvásárlás ösztönző programok hatására sem tudott autóértékesítés növekedést felmutatni az európai régió. Az eladások 5%-kal estek tavaly májushoz képest, ezzel 13 hónapja csökkenő értékesítéssel szembesülnek a gyártók. Régiónkban Csehország (+20%) és Szlovákia (+47%) újautó regisztrációja mutat jelentős növekedést, ezzel szemben a Baltikumban 68% és 80% közötti a visszaesés, Magyarország (-66%) is a gyengén teljesítők közé tartozik. A cseh növekedés mögött az áll, hogy ott áprilistól a céges vásárlók a személyautók után is visszaigényelhetik a forgalmi adót (erre korábban csak a teherautók esetén volt lehetőség). A céges vásárlások a piac 49%-át adták májusban. Szlovákiában a roncsautó program második köre inspirálja vásárlásra a fogyasztókat, a májusi szárnyalással az első 5 hónap alapján már több autót adtak el, mint tavaly januártól májusig.

Magyarországon harmadára estek az eladások, főként a finanszírozási lehetőségek beszűkülése miatt. Továbbra is jellemző azonban, hogy a kereskedők külföldre értékesítenek, az ottani roncsautó programok által támasztott igényeket kielégítve, ez azonban nem jelenik meg a magyar regisztrációs számokban.

Az amerikai piac is a stabilizálódás első jeleit mutatja. Bár az értékesítés 19. hónapja (!) rendületlenül csökken, a májusi 34%-os esés valamivel kedvezőbb, mint a februári -41%. Áprilishoz képest pedig közel 13%-os a bővülés májusban, aminek nagyon örültek is a részvénypiacok, hiszen ez azt is jelentheti, hogy a legrosszabbat már láttuk.

Azt gondolnánk, hogy az amerikai autógyártók háza tájáról érkező rossz hírek miatt a nagy nyertesek a japánok, de éppen ellenkezőleg, ők szenvedték el a legnagyobb visszaesést májusban. A Honda és a Toyota is 40%-ot meghaladó mértékben esett, míg a Ford (-24%) és a már májusban is "biztos" csőd elé tekintő GM (-29%) piaci részesedést tudtak szerezni. A harmadik számú amerikai gyártó, a Chrysler eladásai annak ellenére zuhantak össze (-47%) hogy az iparágban a legnagyobb kedvezményeket jelenleg ők nyújtják.

Az amerikai autópiac kilátásaival kapcsolatban érdemes megemlíteni az A.T. Kearney tanulmányát. 180 autóipari beszállító véleménye alapján az amerikai piac legkorábban 2013-ban mutathatja az élénkülés jeleit. Addig a jelenlegihez közeli 9-11 millió darabos eladási szinten stabilizálódhat a piac.

A különböző eladásösztönző programok, mint az 1,6 liter alatti autók és az alternatív hajtásmódú modellek támogatásának hatására brutális növekedést mutat a kínai újautó-piac. Csak májusban 47%-kal (!) nőttek az eladások, az év első 5 hónapjában pedig ötödével több autót adtak el. A legfrissebb becslések szerint akár a 11 millió darabot is elérheti idén az újautó eladás Kínában, megelőzve az amerikai piacot. Érdekes módon nem a középkategória bővült a legnagyobb mértékben, hanem a crossover piac, amely 84%-kal nőtt tavaly májushoz képest.


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/