Ezek a legtakarékosabb ma kapható autók
Bár a korábbi években készült néhány aszketikus dízel, a jelenleg kapható autók között a Toyota Prius az abszolút legtakarékosabb – ez derül ki a tényleges üzemanyag-fogyasztási adatok leghitelesebb forrásának tekintett Spritmonitor.de adataiból.
Száz kilométerenként átlagosan 4,48 liter benzinnel beéri, de akár 3,34 literrel is elboldogul a jelenleg kapható, negyedik generációs Toyota Prius. A német Spritmonitor.de közösségi portál csaknem háromszáz felhasználójának személyes mérésein alapuló statisztika pedig nem mást jelent, minthogy a japán hibrid a legtakarékosabb az Európában jelenleg kapható, belső égésű motorral szerelt személygépkocsik közül.
A 2001-ben alapított Spritmonitor.de közösségi portál a lehető legegyszerűbb és leghitelesebb módon nyújt valós képet az egyes típusok tényleges fogyasztási szokásairól: a felhasználók minden egyes tankolásnál feljegyzik a kilométer-állást és a tankolt üzemanyag mennyiségét, valamint hogy jellemzően milyen forgalmi és útviszonyok mellett közlekedtek az előző tankolás óta. Ezekből az információkból épül fel a Spritmonitor.de gazdag adatbázisa, amelyben a cikk írásakor több mint 807 ezer gépkocsi szerepel. Ezek összesen 16,21 milliárd kilométert tettek meg, és ennek során 1,21 milliárd liter üzemanyagot égettek el.
Mivel a portál közel két évtizede működik, egy-egy típusból akkor is több generációnyi gyűlhetett össze az adatbázisban, ha a felhasználók csak új korától rögzítették autójuk fogyasztási adatait. Ez rendkívül informatív, ha az elmúlt húsz év legtakarékosabb autóit keressük, de ha használt helyett új autót vásárolnánk, muszáj évjárat szerint szűkíteni a kört.
Ekkor kiderül például, hogy a dízelüzemű rekorderek Top 10-es listáján mindössze egyetlen (de a legjobb 30 között is csupán négy) olyan típus van, amely a mai napig megvásárolható dízelmotorral; a többi gyártónál tiltólistára kerültek a kicsi dízelek. A benzinmotoros dicsőséglistán sokkal jobb a helyzet, itt három rekorder típus fogyasztási adatai nem relevánsak azok számára, akik új autó vásárlásában gondolkodnak. A Nissan Pixo és a Daihatsu Cuore forgalmazása 2013 végével megszűnt Európában, a Seat Mii pedig ma már csak egy-egy piacon elérhető belső égésű (CNG-üzemű) motorral, a legtöbb országban kizárólag villanymotorral forgalmazzák.
A Spritmonitor.de eredeti fogyasztási rangsora megtekinthető ezen a linken; az újonnan megvásárolható benzinüzemű autókra szűkítve a listát a következő sorrendet kapjuk:
A 2019 végén, 2020 elején megvásárolható autók listáját tehát a Toyota Prius aktuális, negyedik generációs modellje vezeti, 4,46 l/100 km átlagos üzemanyag-fogyasztással. A modell egyes kiadásai jól demonstrálják a hibrid technológia folyamatos és gyors ütemű fejlődését. Míg az első széria európai felhasználói átlagosan 5,5 liter benzint használtak el száz kilométeren, a második kivitelnél már csak 5,2, a harmadiknál 5,05 l/100 km volt a vonatkozó adat.