Jönnek a spórolós és vegytiszta Audik
Az Audi is következetes stratégia keretében mérsékli tovább modelljei kipufogógáz-emissziós értékeit.
Az Audi a közeljövőben jelentősen bővíteni kívánja különösen magas hatékonyságú modelljeinek választékát, s a nagy darabszámú modellsorozatokban TDI, FSI és TFSI motorral szerelt “e” modelleket kínál majd. Az A4 2.0 TDI e Concept jól mutatja, milyen lehet ez az ajánlat az A4 sorozatban. Az Audi 2012-ig minden modellje esetében mintegy 20 százalékkal kívánja mérsékelni a szén-dioxid kibocsátás mértékét, miközben tovább “élesíti” sportos karakterüket.
Az Audi is következetes stratégia keretében mérsékli tovább modelljei kipufogógáz-emissziós értékeit. Az A4 2.0 TDI e Concept mindössze 4,9 liter üzemanyagot igényel 100 kilométerre, miközben szén-dioxid kibocsátása csupán 129 gramm kilométerenként. Utóbbi érték alacsonyabb, mint amit az Európai Unió 2012-től a teljes járműpark átlagaként előír.
A 2.0 TDI alapjaiban továbbfejlesztve jelenik meg az új Audi A4 modellekben. A korábbi szivattyú-befecskendező egységeket comman-rail rendszer váltja fel, amelynek piezo-befecskendezői 1800 bar maximális nyomáson fecskendezik az üzemanyagot az égésterekbe. Ennek eredményeképpen az égésfolyamat tökéletesebbé, a motor járása pedig még kultúráltabbá válik. Az A4 2.0 TDI e Conceptben a motor 143 LE-s és 320 Nm a nyomatéka (1700 ford./percnél), így a kocsi 9,3 másodperc alatt gyorsít fel álló helyzetből százra, legnagyobb sebessége 215 km/óra. A 2.0 TDI motort a különösen alacsony emissziójú rendszerrel (“ultra low emission system”) egészítették ki, így már ma megfelel a legszigorúbb európai határértékeknek is, amelyek életbe lépése 2014-től várható. A TDI-t a világ legtisztább dízelévé avató, különösen alacsony emissziójú rendszer (“ultra low emission system”) az új Audi A4 3.0 TDI modellhez opcióként már 2008-ban megjelenik.
A takarékosságban a Start-Stop rendszer is igen fontos szerephez jut, ugyanis elejét veszi a motor felesleges üzemének, amikor a jármű éppen áll. A napi utak nagy része ugyanis rövidebb, mint 10 kilométeres, miközben számos közlekedési lámpa szakítja meg. Amint az A4 2.0 TDI e Concept megáll, a vezető a sebességváltót üresbe teszi és felengedi a tengelykapcsoló-pedált, a TDI automatikusan leáll, s akkor indul újra, amikor a sofőr ismét kinyomja a kuplungot. A sebességi fokozat bekapcsolása alatt a motor felpörög, s mire a pedált ismét felengedik, már elérte üresjárati fordulatszámát. A speciális önindító kevesebb, mint két tizedmásodperc alatt megforgatja a motort.
Az A4 2.0 TDI e Concept rekuperációs rendszere a jármű lassulása közben a mozgási energiát használható elektromos energiává alakítja. A hálózat töltéstárolójaként új fejlesztésű gél-akkumulátor szolgál, amely nagy terhelések és teljes lemerítés mellett is megbízhatóan, különösen hosszú élettartamot kínál.
Az Audi A3 1.9 TDI e és az A3 1.9 TDI e Sportback a vonatkozó szabvány szerint mérve mindössze 4,5 literes átlagfogyasztást produkál 100 kilométeren, miközben csupán 119 gramm szén-dioxidot bocsát ki kilométerenként. Mindkét autó 105 LE teljesítményű, csúcssebességük pedig eléri a 194 km/órát.
A harmadik high-tech TDI modell az Audi A4 3.0 TDI, ami 2008 közepétől már kapható lesz. Teljesítménye 240 lóerő, nyomatéka pedig 500 newtonméter. A különösen alacsony károsanyag-kibocsátást eredményező rendszerrel (“ultra low emission system”) felszerelt, új Audi A4 3.0 TDI már a kezdetektől megfelel azon határértékeknek, amelyek csupán 2014-től lépnek életbe Európában, akárcsak az Amerikai Egyesült Államok LEV II BIN-5 normájának. A rendszer tisztítási hatásfoka a nitrogén-oxidok (NOx) esetében is meghaladja a 90 százalékot, így a piacon kapható minden rendszernél hatékonyabban dolgozik. Különlegesség továbbá a világszerte első ízben alkalmazott égéstér-érzékelők megoldása, amely – az Audi egyik tovább innovációjaként – az égésfolyamat még precízebb szabályzását teszi lehetővé.
Az Audi következetes TDI-stratégiáját 2008 második félévétől nemcsak az Audi A4 modellel indítja. Az Audi Q7 is megjelenik a világ legtisztább dízelével, a maximális forgatónyomaték itt eléri az 550 newtonmétert. Ezután további modellek következnek, s az Audi 2010-ig az új technikát további jármű- és teljesítménykategóriákban is kínálja majd.