Kémfotókon az új Toyota Supra
címkék: kémfotó, párizsi autószalon, supra, toyota, toyota supra
Egy héttel a Párizsi Autószalon előtt megérkeztek az első hivatalos kémfotók a vadonatúj Toyota Supráról, néhány előzetes műszaki paraméterrel együtt. Az orrmotoros, hátsókerék-hajtású, tökéletes súlyelosztású sportkupét soros hathengeres motor mozgatja majd, mint a híres elődöket, 5 másodperc alatti százas sprintet szavatolva.
A Supra név, amelyet negyed évszázadon át viseltek büszkén a világ élvonalába tartozó sportmodellek, a motorteljesítmény, a menetdinamika és a vezethetőség legmagasabb szintjének szinonimájává vált. A Toyota Supra ütőképes közúti sportautóként ugyanúgy híressé vált, mint a versenypályák sikeres bajnokaként; a japán motorsport-élet legmagasabb szintjét képviselő GT szériát uralva számtalan hívet szerzett magának. A modellből 1986 és 2002 között közel 300 000 darab talált gazdára világszerte. Habár gyártása 16 évvel ezelőtt véget ért, a Toyota Suprára a mai napig áhítattal tekintenek a sportautó-rajongók.
A Supra név először 1978-ban, a második generációs Celica nagyobb, erősebb kivitelén jelent meg, majd hamarosan saját jogon, önálló modellként vált legendává. Az A40 kódnevű első szériát három további Supra-generáció követte: az A60 1981-ben, az A70 1986-ban, majd az A80 1993-ban. Az orrmotoros, hátsókerék-hajtású GT sportautó egészen 2002-ig gyártásban maradt, utolsó generációja a Toyota kínálatának legnagyobb teljesítményű típusaként búcsúzott.
A Supra hírnevét nagyban öregbítették a motorsport világában elért sikerei. Különösen igaz ez az 1993-ban bevezetett, negyedik generációs modellre, amely a jelenleg Super GT széria néven ismert All-Japan GT széria meghatározó szereplőjeként négy alkalommal is győzni tudott a GT500 géposztályban. A Toyota Supra emellett a nyolcvanas években rajthoz állt az észak-amerikai IMSA sportautó-szériában, illetve a kilencvenes években kétszer Le Mans-ban is indult.
A Toyota Supra tehát két és fél évtizeden át igazi legendának számított azok közt, akiknek benzin folyik az ereiben. A Genfben leleplezett Toyota GT Supra versenyautó tanulmány új életre keltette a Supra szellemiségét – méghozzá egy telivér versenygép formájában. Az autó hosszan elnyúló motorháza, rövid hátsó része, orrmotoros-hátsókerékhajtású mechanikája, nagy szilárdságú karbonszálas karosszériája, látványos sárvédői, hátsó diffúzora és légterelője a sportkocsiépítés legszebb hagyományait idézik. A legtöbbekben ugyanakkor felmerült a kérdés, vajon milyen lesz, hogy néz ki majd a modell utcai változata.
Ahhoz, hogy megtudjuk, mindebből mi köszön vissza az utcai változatban, még várnunk kell, néhány dolog azonban már most kiderült. A Yaris GRMN után a vadonatúj Supra is a Toyota valamennyi motorsport tevékenységét összefogó, 2015 áprilisában alapított GAZOO Racing terméke lesz. Ami a kémfotókon elsőre feltűnik, hogy az utcai modell a pályaautó tanulmány számos elemét megőrzi, ám ahogy sejteni lehetett a hatalmas hátsó szárny megmarad a versenyváltozatnak.
Ami a műszaki tartalmat illeti, annyi már bizonyos, hogy az új Toyota Suprát egy 3 literes, soros hathengeres, kettős megfúvású turbófeltöltővel szerelt, változó vezérlésű benzinmotor hajtja majd, ami több mint 300 lóerőt szabadít a hátsó kerekekre. A nyolcfokozatú automata váltóval a Supra gyorsulása 0-ról 100 km/órára 5 másodperc alatt lesz, a forgatónyomaték pedig meghaladja a 450 Nm-t.
A tengelytávolság és a nyomtáv egymáshoz viszonyított aránya 1,6 (aranymetszés) alatt lesz, ami a legkomolyabb sportautók közé emeli a Suprát, különösen annak ismeretében, hogy a tömegközéppont még a GT86-osénál is alacsonyabb, a tömegeloszlás pedig 50:50 lesz. Az új Supra karosszéria-szilárdsága meghaladja majd az a Lexus LFA szupersportautóét, az autó speciális beállítású/hangolású adaptív felfüggesztést, aktív differenciálművet, egyedi első kanyarstabilizátort, egyedi kerékagyakat és erősebb kerékcsapágyakat, nagyteljesítményű abroncsokat, és négydugattyús féknyereggel ellátott speciális hangolású fékeket kap, a vezető pedig választhat majd a normál és a sport üzemmód között.
A legnagyobb európai sportautó-piacokon 2018. október 2-től, a Párizsi Autószalon első sajtónapjától kezdve indul az online foglalás. Az autót az ausztriai Grazban, a Magna Steyr Fahrzeugtechnik üzemében gyártják majd. Az első Suprák a tervek szerint a jövő év első felében érkeznek majd a Toyota márkakereskedésekbe, illetve az első ügyfelekhez.