Mercedes-Benz 190 SL: az álomautó 50 éves
címkék:
50 évvel ezelőtt Stuttgartban gördült le a futószalagról a Mercedes-Benz első széria roadstere, a 190 SL. Kistestvére, az akkor már legendásnak számító “szárnyasajtós” 300 SL gyorsan az 50-es évek álomautójává vált. Ő volt annak a roadsternek az őse, amely több mint negyven évvel később újra megdobogtatta a szíveket.
A 190 SL méltó utódjának, az SLK első generációjának modelljei hét gyártási év alatt 308 000 vásárlót győztek meg. Az értékesítés 2004. márciusi indulása óta az aktuális SLK-ból a Mercedes-Benz világszerte 72 000 modellt szállított ki – 21 százalékkal többet, mint amennyit az elődmodell legjobb évében magáénak mondhatott.
A Mercedes-Benz SL mítoszának születése New York-ban kezdődött. 1954 februárjában a “Nemzetközi Motor Sport Show” keretén belül itt egyszerre mutatta be a stuttgarti gyár két, ma már legendásnak mondható SL-modelljét: a “szárnyasajtós” 300 SL kupét és a nyitott 190 SL-t. A 300 SL markáns “Gullwings” (sirályszárny) ajtajaival és versenyautókat megszégyenítő teljesítményével nyerte el a közönség tetszését. A 190 SL ezzel szemben a stuttgarti autómárka roadster-tradícióját alapozta meg, mivel New Yorkban már nyitott, vászontetős sportautóként mutatkozott be – a járművet az amerikai közönség az első pillanattól elragadónak találta. Jónevű, elegáns sportautóként izgalmas formájával, vonzó árával tökéletesen kielégített minden kívánságot. Az európai szakmai világ is lelkesen reagált a 300 SL kistestvérének első fellépésére. Mivel erősen hasonlított is rá, így profitálhatott annak a versenypályán már elért mítoszából.
A 190 SL persze nem akart sportautó lenni. A Mercedes-Benz termékfejlesztői sokkal inkább elegáns és gyors, a hétköznapokban is remekül használható túraautónak tekintették.
“Ezrek álma”
Ebben a szerepben fogadta el a közönség is a 190 SL-t. Amikor 1955 közepén megérkezett a széria roadster, a “Motorrundschau” (Motorkörkép) találóan foglalta össze sokak gondolatát a 190 SL-ről: “Ezrek álma, akik számára a 300 SL elérhetetlen.”
A 190 SL elsősorban külseje által hatott. Formatervezését a mai napig az egész autótörténelem legsikerültebbjeként jegyzik, és nem marad le a hozzá sok részletben hasonlatos 300 SL mögött. Az autó vezetője a hosszú, alacsony motorháztető fölött nézett előre az útra. A teljesen lesüllyeszthető oldalablakok körben tökéletes kilátást biztosítottak és zavartalan Open-Air élményt nyújtottak. A nagyméretű műszerek tökéletesen helyezkedtek el a látómezőben. A jármű hangulata tökéletes sportautó-érzést sugallt. Az “auto motor und sport” szakújság dicsérettel illette a roadster tetőjét is: “A nyitott és a zárt tetővel való autózás közötti gyors váltás lehetősége a 190 SL nagy előnye.”
Bizonyított technika
Ez akkor sem változott, amikor a 190 SL beindult. A Mercedes-roadster alapját a 180 típusú limuzin képezte. Noha a 190 SL arca a 300 SL kicsinyített másaként hatott, a limuzin gerincét már nem létraalváz, hanem rendkívül merev csavarodás-mentes padlólemez alkotta. A sportautóból átvett lengőtengely a mélyre ültetett fordulási ponttal kitűnő úttartást biztosított és jóval átlagon felüli út- és kanyarviszonyokhoz a legjobb feltételeket kínálta. Az elsőkerék-felfüggesztés a segédváz-koncepcióval együtt a 180-as modellekből származott és nagy szerepet játszott a 190 SL akkoriban nagyon dicsért sportos karakterű menettulajdonságaiban.
A hosszú motorháztető alatt egy új fejlesztésű négyhengeres, 1,9 liter lökettérfogatú motor, valamint egy felülvezérelt és két vízszintes áramú karburátor dolgozott. A motor 8,5: 1 sűrítési arány mellett 105 LE teljesítményt adott le. Ezzel a kétüléses autó 170 km/h sebesség fölött teljesített és 14 másodperc alatt gyorsult fel 0-ról 100 km/h-ra.
A 190 SL-t a kezdetektől fogva vászontetővel és levehető keménytetővel szállították ki. Extrafelszerelésként ezen kívül rendelhető volt még egy sportkivitel karkivágással ellátott könnyített oldalajtókkal, leszerelt lökhárítókkal és egy a szélvédőt helyettesítő kis plexitáblával a vezető előtt. Az ONS (Legfelsőbb Nemzeti Sportbizottság) ezt a sportváltozatot nem engedélyezte, ezért 1956 márciusában megszüntették. Noha ez a 190 SL lehetséges európai sportkarrierjének végét jelentette, 1956-ban a portugál Macao-i Nagydíjon második helyet szerzett és osztályának legjobbja lett. 1958-ban osztálygyőzelmet szerzett a Hongkong-Rallye-n. A 190 SL 1961-ben dízelmotort kapott, amellyel számos dízelrekordot állított fel.
A Mercedes-Benz 190 SL-t 1963-ig gyártották. A gyártási számok tanúskodnak arról, hogy a kétüléses jármű mennyire közkedvelt és sikeres volt: 1955. május és 1963. februárja között Sindelfingenben 25 881 darabot gyártottak belőle – messze többet, mint azt a fejlesztők valaha gondolták.