Minden kiderült az új Maseratiról
Nagyot léptek előre az olaszok az új Quattroportéval, amely tágasabb, könnyebb, fényűzőbb és gyorsabb, mint elődje. Minden idők leggyorsabb négyajtós Maseratijának nem más a feladata, mint hogy új lendületet adjon a háromágú szigonyos márkának.
A Maserati Quattroporte a sportszedánok ősének tekinthető, 1963-ban ez volt az első autó, amely négyajtós karosszériában ötvözte a luxust a sportos menettulajdonságokkal. A jellegzetes Quattroporte stílusjegyek az évtizedek során megmaradtak. Az első légbeömlő kontúrja, a sárvédőkön található három négyszögletes légnyílás, valamint a háromszög alakú C-oszlop mindegyik Quattroporte modell sajátja, az új, hatodik generációs modellen is felfedezhetők. A formaterv egyébiránt egyszerű és tiszta, ugyanakkor rendkívül arisztokratikus. Személyes kedvencem, így szerintem az autó legszebb részlete a kidomborított, csodálatosan ívelő hátsó sárvédő. Az összeszűkülő far a kocsi legizmosabb része; a LED-es lámpák, a csomagtérajtóba integrált spoiler és a négy rozsdamentes acél kipufogóvég látványa igen meggyőző.
Érdemes néhány szót szólni a fényszórókról, amelyek ugyan nem kompletten diódásak, ahogy a szuper-luxusautóknál már megszokott, viszont teljesen automatán működnek. Menet közben folyamatosan szabályozzák a fénykéve magasságát, hosszát és szélességét a vezetési stílus, az időjárás és a sebesség függvényében. Négy automatikus programjuk van, a városi, az autópálya, a rossz látási viszonyokhoz tervezett, valamint az út másik oldalán való közlekedésre alkalmas beállítás.
Az új Quattroporte a felsőkategória legméretesebb autója, 5262 mm hosszú, a tengelytávja pedig 3171 mm-es. Ezzel mintegy 21 centiméterrel nyúlik túl az elődnél, a tengelytávja pedig 10,7 centivel bővebb. Sok kritika érte az előző modellt szűkös hátsó lábtere miatt, nos, ezt immár el lehet felejteni: ez több mint 10 centiméterrel gyarapodott. A csomagtér is tágasabb lett, 530 literre bővült a térfogata (+80 liter).
Az új Maserati tömege mindezek ellenére nem növekedett, sőt, csökkent. Az ajtókat, a motorháztetőt, az első sárvédőket és a csomagtérajtót is alumíniumból gyártották, így a V8-as modell önsúlya 1,9 tonna. Egy mázsával könnyebb, mint az előd. A tervezőknek emellett sikerült tökéletes tengelyenkénti súlyelosztást elérniük (50-50%), és a karosszéria aerodinamikáján is tudtak javítani. Az új Quattroporte légellenállási együtthatója 0.31, míg az elődmodellé 0.35 volt.
Az utastér továbbviszi a külső témát, leginkább az elegáns egyszerűség jelző illik rá. A tervezők a kevesebb több filozófiáját követték, az eredmény pedig egy letisztult, áttekinthető műszerpult lett a lehető legkevesebb gombbal. A hangsúly a válogatott anyagokon – természetes fa, Poltrona Frau bőr és fém – és az elsőrangú kidolgozáson van. Az ember úgy érzi magát a Maseratiban, mint egy exkluzív klubhelységben. Ami a vezetőhelyet illeti, nemcsak a kormány, hanem a pedálok is elektromosan állíthatók, a legfontosabb információk pedig a sebesség- és fordulatszámmérő közötti folyadékkristályos kijelzőn jelennek meg. A főbb fedélzeti rendszereket, tehát a rádiót, a DVD-t, a navigációt és a Bluetooth telefont, továbbá az ülésfűtést és szellőztetést, a kormánykerék-fűtést, valamint a hátsó árnyékolókat is a központi, 21 centiméter átmérőjű érintőképernyőről lehet vezérelni.
Felárért a Quattroporte guruló Wi-Fi hotspottá is átalakítható. Ekkor egyszerre három készüléket tud kiszolgálni és támogatja a HSDPA, UMTS, EDGE és GSM átviteli szabványokat. Az opciós listán szerepel még professzionális, 15 hangszórós Bowers & Wilkins hifi és hátsó szórakoztató rendszer 26 centiméteres monitorokkal. Utóbbi lehetővé teszi fotók, hang- és mozgókép anyagok külső eszközökről való lejátszását, és játékkonzolok, laptopok, videokamerák is minden további nélkül ráköthetők. Az új Quattroporte megrendelhető háromszemélyes hátsó paddal vagy két különálló fotellel is. Utóbbiak értelemszerűen még jobban kényeztetik utasaikat. Fűthetőek és szellőztethetőek, emellett elektromosan szabályozhatóak. Oldalankénti klímaszabályzással is kiegészíthetők.
A Quattroporténak nagy szüksége volt új, ütőképes motorokra is, amelyek megadják ugyanazt az élményt, mint a korábbi Ferrari-eredetű hajtóművek, de erősebbek és takarékosabbak náluk. Egyszóval korszerűbbek. A Maserati a Ferrarival karöltve ezért két új erőforrást fejlesztett ki a Quattroportéhoz, egy közvetlen befecskendezéses, kettős változó szelepvezérlésű, duplaturbós V6-os és egy V8-as egységet.
A kisebbik, 3 literes V6-os erőforrás 410 lóerőt és 500 Nm nyomatékot (1500-5000 ford./perc) produkál (Sport módban, túltöltéssel 550 Nm). Kevesebbet pörög, mint a V8-as (6500 ford./perc maximum), de maximális nyomatékát alacsonyabb fordulaton szolgáltatja. Hátsókerék-hajtásos konfigurációban könnyebb a V8-as csúcsmodellnél (1860 kg) és 5,1 másodperc alatt sprintel 100 km/órára. A V6-os modell összkerékhajtással is kérhető, ami 70 kilogramm plusz súlyt és kéttized másodperccel gyengébb gyorsulást eredményez. Persze ugyanakkor jóval nagyobb biztonságot is nyújt a nedves, havas utakon. A Quattroporte V6 csúcssebessége 285 km/óra (4WD: 284 km/óra), átlagfogyasztása pedig 10,5 liter.
A 3,8 literes V8-as erőforrásnak 20 százalékkal alacsonyabb az emissziója, mint a korábbi 4,7 literes V8-asnak, s ereje 18 százalékkal (+80 LE), nyomatéka 39 százalékkal (+200 Nm) haladja meg amazét. Ez a motor a Maserati eddigi legkorszerűbb hajtóműve, hengersoronként egy turbófeltöltővel, 200 bar nyomású közvetlen befecskendezéssel, továbbá valós idejű, független szívó- és kipufogószelep vezérléssel szerelték fel. Teljesítménye 530 lóerő 6800-as főtengely-fordulatnál, nyomatéka pedig 650 Nm 2000-4000 fordulatszám között (túltöltéssel 710 Nm). Ezzel a motorral a Quattroporte 4,7 másodperc alatt képes elérni a százas tempót és akár 307 km/óráig fokozhatja a sebességét. Az átlagfogyasztása 11,8 liter.
A legjobb Maserati tradíció szerint mindkét modellnek gyönyörű, jellegzetes hangja van. A kipufogóba hidraulikus szelepeket építettek, amelyek Normal módban 4200-as motorfordulatszámig zárva tartanak. E fölött, vagy Sport módban, a pillangószelepek nyitnak és rövidebb utat engednek a kipufogógázoknak. Előbújik a csodálatos, gazdag Maserati hangzás.
Mindkét erőforráshoz nyolcfokozatú ZF váltót kötnek, amely sokkal korszerűbb a korábbi hatgangos automatánál. Ötféle programja van, Auto Normal, Auto Sport, Manual Normal, Manual Sport és az I.C.E. (Increased Control Efficiency) öko-mód. Sport módban a váltó fürgébb és jobban kihúzatja a motort, míg az I.C.E az üzemanyag-takarékosságot helyezi előtérbe a lágy váltásokkal és a korai felváltásokkal. Sport módban az adaptív lengéscsillapítók is feszesebbre váltanak és az oldaldőlést is nagymértékben csökkentik.