Negyven százalékos visszaesés a magyar újautó-piacon
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) legfrissebb elemzése szerint az idei első félévben 40,1%-kal kevesebb új autót értékesítettek hazánkban, mint a tavalyi év első hat hónapjában. Ez azt jelenti, hogy 85 ezer helyett mindössze 51 ezer új gépkocsit vittek el a szalonokból. A forgalomba helyezések száma az első félévben még ennél is kevesebb volt, nem érte el a 40 ezret.
Az MGE tagvállalatok és márkakereskedői hálózataik tavaly az első félévben 85 211 új autót adtak el, míg idén az év hasonló időszakában csak 51 069 darab személygépkocsi (beleértve a terepjárókat is) talált gazdára. A magyarországi forgalomba helyezések száma ebben az időszakban azonban csak 39 744 volt, ami igen siralmas eredmény.
Az előző évhez viszonyítva mindössze négy márka tudta növelni eladásait, a Dodge (+3 db, 9,4%), a Lancia (+18 db, 22,4%), a Lexus (+27 db, 19,4%) és a Porsche (+6 db, 11,8%), különben a 40-50 százalékos visszaesés volt a jellemző. A Nissan közel azonos teljesítményt produkált idén (-2,2%), mint tavaly, továbbá a Chrysler (-6,5%) és az Alfa is egészen jól tartotta magát (-7,2%). Utánuk a Honda és a Hyundai produkálta a legjobb eredményt (-13,6 és -13,8%), majd a BMW és a Subaru következett a márkák versenyében (-14,8% 2008 első félévéhez képest). A Volvo eladások 19 százalékkal csökkentek; a svéd márka az utolsó, amelyik megúszta 20% alatti visszaeséssel. Kétségbeejtő a helyzete a Jaguarnak és a SsangYongnak. Előbbi tavaly első félévi eredménye a negyedére apadt, 39 helyett csak 10 autót adott el, ami majdnem 75 százalékos zuhanás. A koreai terepjáró márka helyzete pedig még válságosabb: míg 2008 első hat hónapjában 26 autót sikerült értékesítenie, addig idén júliusig csak 3 darab autó kelt el. Ez bizony mínusz 88,5 százalékot jelent.
Az eladási darabszámot tekintve az idei első félévben is szokás szerint a Suzuki vitte a prímet 8934 darabbal, az utána következő Opel is több mint 3700 darabbal maradt el tőle (5211 db). A dobogó legalsó fokán a Ford foglalt helyet 4 944 új autóval, míg a negyedik a Volkswagen lett 4146 értékesített gépkocsival. A Toyota lett az ötödik 3980 eladott autóval, amit a Renault (2659 db) és a Skoda (2609 db) követett a sorban.
Érdekes jelenség ugyanakkor, hogy a sportautók piaca tavaly óta rendkívüli módon fellendült (+44,5%), 364 helyett 526 darabot vásároltak belőle a magyarok. A válságnak szintén alaposan ellentmond, hogy a prémium terepjárók is jól fogytak, 874 helyett 970 darab talált gazdára belőlük, ami 11 százalékos bővülést jelez. Egyébként az eladások javarészéért felelős kiskategóriás és kompakt modellekből nagyjából 40 százalékkal került kevesebb az utakra.
Európai újautó-piac
Az európai újautó-piac a JATO Dynamics felmérése szerint viszont lassan összeszedi magát, január óta 15,7 százalékos javulást mutatott. Június végén még 10,3%-os volt a mínusz 2008 azonos időszakához képest, de a január óta tartó fellendülés bizakodásra ad okot. A 2009 első félévében produkált értékesítési adatok még mindig messze elmaradnak a tavalyi év azonos időszakának eredményeitől.
"A hatékonyan működő helyi roncsprogramok erőteljesen és megnyugtató folyamatossággal éreztetik hatásukat az adott piacok újautó-regisztrációs számaiban. Most még szinte lehetetlen végső következtetéseket levonni a jelen piaci helyzet alapján, azonban az egymás után bevezetett ösztönző programok, valamint a lassan visszatérni látszó vásárlói bizalom feltételezni engedi, hogy év végére az európai újautó-piac talán eléri a 2008-as szintet." – mondja David Di Girolamo, a JATO Consult vezetője.
Júniusban is a Volkswagen Golf dominálta az eladási toplistákat 32,8%-os növekedéssel tavaly júniushoz képest, a márkák tekintetében pedig összességében is a Volkswagen a listavezető. 2009 első félévében öt hónapon keresztül végzett első helyen a Golf, míg a második helyen befutó Fiestának mindössze egy hónapra sikerült kölcsönvennie a Golf koronáját. Az első négy hely változatlan maradt – mind a Peugeot 207, mind pedig az Opel/Vauxhall Corsa biztosan tartják a pozíciójukat. Mögöttük a Renault Clio, a Fiat Punto, a Ford Focus, a Fiat Panda és az Opel/Vauxhall Astra futott be. A top tízes lista alsóbb pozícióiban történt némi átrendeződés. Újoncként került fel a lista tízedik helyére a Peugeot 308, a Polo vesztére, amely ezzel kikerült a top 10-ből a modellváltás miatt.
Júniusban ismét a Volkswagen volt a legkapósabb autómárka Európában, 12,9%-kal meghaladva a saját 2008 júniusi eladási eredményeit, valamint 0,7%-ot javítva a tavalyi év azonos időszakának (jan-jún) számaihoz képest. A Fordé lett a második hely, a Renault pedig igen nagyot lépett előre a harmadik helyre a korábbi hatodik pozícióról. Az ötös listára még az Opel/Vauxhall és a Fiat került fel.
Júniusban megint Németország büszkélkedhetett a legmagasabb újautó-értékesítési számokkal Európában, 40,5%-ot javítva a tavaly júniusi számaihoz képest, valamint 26,1%-ot 2008 első félévéhez viszonyítva. Németországon kívül még Franciaországnak, Lengyelországnak és Szlovákiának sikerült túlteljesítenie a tavalyi év első félévének újautó-eladási eredményeit. Azonban számos további európai piacon is csökkent a piaci deficit, melynek köszönhetően az összeurópai értékesítési számok 2,8%-ot javultak a múlt hónaphoz képest.