November 1-től kötelező az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer
A Magyar Autós Szakmai Szövetség (MASS) és a Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) üdvözli az Európai Unió azon döntését, mely szerint 2014. november elsejét követően csak olyan személyautókat lehet forgalomba hozni, amelyeket felszereltek abroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel (Tire Pressure Monitoring System, TPMS).
A TPMS segít a megfelelő abroncsnyomás – a gyártók által megadott értékek – folyamatos ellenőrzésében, és megtartásában. Ha alacsony a nyomás, az abroncs jobban kopik, túlságosan felmelegszik, és az autó a nagyobb gördülési-ellenállás miatt többet fogyaszt. 10%-kal alacsonyabb nyomás mintegy 10%-al csökkentheti a futásteljesítményt. Ha túl magas a nyomás, a gumiabroncs élettartama éppúgy csökken, mint az autó stabilitása és tapadása, és a futómű is gyorsabban kopik.
Kétféle TPMS rendszerrel találkozhatunk. Az indirekt rendszer az adatokat az ABS szenzorból nyeri. Ez a rendszer nagyobb toleranciával működik, álló helyzetben nem mér. Az abroncsok belsejében nincsenek szenzorok, de a téli- illetve nyári abroncsok felszerelésénél újra kell kalibrálni a rendszert.
A direkt rendszernél az abroncs belsejében elhelyezett, vezeték nélküli, elemes szenzorok mérik a nyomást. Szakemberek szerint ez a megoldás a megbízhatóbb, mivel az elektronika minden egyes abroncs nyomását külön-külön elemzi, és figyelmeztet, ha eltérést érzékel. A direkt TPMS 0.1 bar pontossággal mér, és azt is figyelembe veszi, hogy az autó halad vagy áll. Egy esetleges defektről még azelőtt értesülhetünk, hogy az abroncsot tönkretennénk.
Az új autóknál az indirekt rendszer az elterjedtebb. A szenzorok felszerelése, elemeinek cseréje és programozása képzett szakember hozzáértését követeli meg. Azt javasoljuk, hogy ha abroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel is ellátott autón cserélünk gumiabroncsot, azt minden esetben olyan megbízható szakműhelyben végeztessük, amelyben képesek a megfelelő berendezéssel történő kalibrációra is.
A tervek szerint 2015 júniusát követően a TPMS rendszer része lesz a műszaki vizsgán ellenőrzött funkcióknak, de nem csak ezért fontos: ha figyelembe vesszük a műszerfalon megjelenő jelzéseket, és időben helyreállítjuk a megfelelő abroncsnyomást, azzal növeljük az abroncsok élettartamát, energiát és pénzt takaríthatunk meg.
Az abroncsválasztást nem befolyásolja sem a direkt, sem az indirekt TPMS rendszer. Az előbbinél a rendszernek nincs közvetlen kapcsolata az abroncsokkal, míg az utóbbinál a szenzorok bármilyen típus belsejébe felszerelhetők. A TPMS abban segít, hogy az abroncs a karakterisztikájának megfelelően, a lehető leghosszabb ideig szolgáljon bennünket.
“és a futómű is gyorsabban kopik.” főleg a trapézról a festék, és ezért gyorsabban rozsdásodik!?
Mág egy igen “fontos” dolog anya autójába! Ha az ablakmosó az olaj, vagy a hűtőfolyadék, hiányát észreveszi már nyerő!
Javasolnám az eu-nak, a disztárcsa és az üzemanyag töltő zárósapka elhagyás érzékelő kötelezővé tételét is. Megfontolandó a parkolás automatizálása, vagy csak az előremenet engedélyezése.
Még nem érkezett hozzászólás. ehhez nincs is mit szólni!
Barmok.
Ennek komolysága vetekszik az ülésekbe építhető fing szenzorral.
Én javasolnám, hogy tegyék kötelezővé a sofőr nélküli vezetői rendszer beépítését az autókba. Így az autók sofőr és utasok nélkül eljuthatnak A-ból B-be, mi meg közben mehetünk tömegközlekedéssel. Úgy is olyan sokba fognak kerülni a sok hasznos beépített minket szolgáló és a kitalálóikat dicsérő kütyü miatt, hogy nem tudjuk kipcsengetni az árukat.
Teljesen logikus! A gyártók támogatják azokat a megoldásokat, amellyel a gumi tovább tartanak, ergo ritkábban kelljen gumit venni és csökkenjen a bevételük. Szép új világ.
Önzetlen erkölcs bajnokok. A rendőr mennyire fog büntetni a lapos vagy túl kemény gumikért? Esetleg bankkártyával összekötve rögtön le is veheti a kütyü a pénz a számlánkról.
Dehát messze még az április 1!
Hö!
Micsoda skandalum! A sertéseknek az esti kötelező filmvetítés ügye az már smafu?
ÚJABB ÖKÖRSÉG!!
GRATULÁLOK(LUNK)
Egyre több kétes megbízhatóságú, de drága kütyü lesz kötelező teljesen fölöslegesen és érthetetlenül. Kezdődött amikor a legnagyobb presztizsű német gyártó egyik típusa megbukott a “rén-szar-vas-teszten” és ahhelyett, hogy nekik kellett volna normális futóművet tervezni, jó pénzért elintézték, hogy valamelyik sóhivatal rákényszerítse a világra az elektronikus(s) menet(de)stabilizátort.
Peugeot 407. Benne van a nyomásérzékelő szenzor mind a 4 kerékben. A gumicsere alkalmával előre szóltak, hogy ennél a típusnál nem tudnak gumit cserélni anélkül, hogy el ne törjön a szenzor ami majdnem annyiba kerül mint maga a gumi. Oké! Ez angliában van. De M.o-n sem más a kerék. AAki most szenzorban üzletel az 10 éven belül milliomos lesz. Tutira!
Szerintem ez egy csodalatos kütyü lehet csak arra nem gondolnak , hogy most is értelmes ember – bármely kútnál ellenőrzi a nyomás értéket – mindenütt más értéket kapunk!
Szerintem a töltőállomásoknál kellene elkezdeni az egységes kalibrálást és ezek után a vezetőkön lehet leverni a port!
Oktatáson ” kötelező volt ” a gépjárművet indulás előtt ellenőrizni!!! Mostanában nem csak ezek a cselekedetek homályosodtak el – számonkérésekről nem is beszélve!!
Nem kell mindig új rendeleteket hozni míg a meglévőket sem tudjak
BETARTATNI !!!!!!!!!!
Ha már kötelező lett, ne ezen csússzunk el. Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer könnyen beszerelhető, hiszen minden TPMS szerelő szerszámmal kompatibilis és a közvetlen illesztés miatt nem szükséges a szenzor programozása. A rendszerről itt olvashattok bővebben: http://www.fervill.hu/hirek/60-gyorsan-beszerelheto-az-eredetivel-kompatibilis-tpms-rendszer-az-on-autojaba-is