Továbbra is esik a régió autópiaca
A tavalyi évben tapasztalt meredek zuhanást követően a JATO Dynamics legfrissebb régiós beszámolója szerint továbbra is esik (-12,4%) a közép-kelet-európai újautó-piac. Egyedül a cseheknek sikerült megfordítaniuk a negatív trendet az elmúlt negyedévben. Csehország is azonban szinte kizárólag a Skoda Octaviának köszönheti a 26,6%-os növekedését. Az Octavia nemcsak Csehországban győzedelmeskedett, de az egész régióban is listavezető.
A 2009-es trendet követve, a tömegmárkák egy kivétellel mind csökkenő eladásokat mutattak régió-szerte 2010 első negyedévében is. Ez részben a továbbgyűrűző gazdasági válságnak és az emelkedő adóterheknek tudható be, másrészt viszont a Nyugat-Európában oly népszerű és eredményes ösztönző programok (roncsbeszámítási akciók) hiánya is távol tartotta az érdeklődőket a helyi márkakereskedésektől.
Kevesebb, mint 200 ezer új autó talált gazdára a közép-kelet-európai régióban 2010 első negyedévében, ami 12,4%-os csökkenést jelent a tavalyi év azonos időszakához képest (2009 első negyedév: 225 902 darab).
A legtöbb piacon kétszámjegyű a csökkenés, ám ezek közül is Magyarország a negatív rekorder (-54,8%), majd Románia (-43,8%) következik. Ez a két piac összesen több mint 25 ezer darab új autóval regisztrált kevesebbet az idei év első három hónapjában, mint 2009 azonos időszakában. Ez a szám sajnos messze meghaladja az egyébként igen pozitívnak ítélt Szerbiában realizált növekedést (+60,7%).
Márkák teljesítménye
A vizsgált időszak csekély jó eredményeit a régióban szinte kizárólag a Skoda generálta, azt is hazai piacán, Csehországban.
A többi vezető márka eladási számai viszont tovább csökkentek. A Fiat, aki 2009-ben még erősen teljesített, az idei év első negyedében 6,1%-os volumenesést szenvedett a régióban. A Peugeot bekerült a top 10-es lista kilencedik helyére, mely előrelépését inkább a többi versenyző nagyobb mértékben gyengülő teljesítményének köszönhette, mintsem a saját eredményeinek (-16,5%).
Modellek teljesítménye
Továbbra is a Skoda Octavia a régió vezető modellje, ezt követi nagy különbséggel (6766 darabbal) lemaradva a Fabia, amelyet az Octavia a tavalyi év első negyedévében mindössze 509 darabbal előzött meg. 38%-os növekedést produkálva összességében az Octavia volt a top 10-es lista legeredményesebb modellje 2010 első negyedévében, sikerét nagyrészt a flottavásárlók visszatérésének köszönheti.
A volumenmodellek közül a legnagyobb vesztes a Kia cee’d volt, mely 2009 első negyedévében még az ötödik volt a toplistán, az idénre viszont már csak utolsóként kvalifikált a tabellán. Ennek eredményeképpen a Kia márka lecsúszott a top tízes listáról.