Továbbra is szenvednek a világ autópiacai
Az ACEA autóipari szövetség jelentése szerint a személyautók európai piaca 17,2 százalékkal esett vissza ez év első negyedében az egy évvel korábbihoz képest. Továbbra is drámai a visszaesés a fejlett piacokon, a fejlődők pedig még vásárlásösztönző programok hatására sem mutatják a 2008 év végén várt dinamikát. A Concorde Értékpapír Zrt. adatbázisa alapján a globális autóértékesítés mintegy 20%-kal csökkent 2009 első negyedévében. A kilátások nem túl jók, legfrissebb makro-előrejelzések alapján a második és harmadik negyedévben sem látunk majd erős gazdasági növekedést, ami a lakosság tartós fogyasztási cikkek iránti vásárlási hajlandóságát jelentősen növelné.
Márciusban a regisztrált személyautók száma 9 százalékkal csökkent Európában. A 9 százalékos zsugorodás azonban nagy eltéréseket takar: legnagyobb mértékben, közel 40 százalékkal Németországban nőttek az autóeladások márciusban a roncsprémiumnak köszönhetően, de ez nem tudta ellensúlyozni a Nagy-Britanniában és Spanyolországban bekövetkezett 30,5, illetve 38,7 százalékos visszaesést. Franciaországban is csak 8 százalékkal, Olaszországban pedig mindössze 0,2 százalékkal nőttek az eladások. Az immár 11 európai országban bevezetett roncsautó prémium nélkül akár 20%-nál nagyobb is lehetett volna a visszaesés.
Az egyes márkákat tekintve a Fiat szerepelt a legjobban, a jelentősebb gyártók közül egyedül az olasz autógyár tudta növelni eladásait, márciusban 14 százalékkal a kicsi, környezetbarát autók iránt való kereslet élénkülésének köszönhetően. Emiatt a Dacia (+27%) és a Skoda (+11%) is jól teljesített. A General Motors európai érdekeltsége 20 százalékos csökkenést szenvedett el márciusban, az Opel és angliai testvére, a Vauxhall ugyanennyivel esett vissza, a Saabnál 48 százalékos csökkenést regisztráltak. A legnagyobb európai autógyártó, a Volkswagen eladásai mindössze 0,3 százalékkal mérséklődtek csoportszinten, míg a vezető modelleknél 1,6 százalékos növekedést tapasztaltak. A Toyota 11,9 százalékkal, a Renault 10,9 százalékkal, a Peugeot Citroen 9,1 százalékkal, a Ford 7,7 százalékkal esett vissza. Más elemzések szerint a BMW tavaly márciushoz képest 20,7 százalékos, a Daimler pedig 14,5 százalékos csökkenést regisztrált.
Az Európai Unió tagországaiban – plusz Svájcban és Norvégiában – 1,51 millió autót adtak el márciusban, egy évvel korábban 1,66 milliót. A legbrutálisabb visszaesést Izland szenvedte el, a szigetországban 91,3%-kal (!) kevesebb új autót értékesítettek az év első három havában, mint a tavalyi év hasonló időszakában. 3322 gépkocsi helyett mindössze 290 darabot sikerült eladni. Nem kevésbé elkeserítő Románia (-60,7%), Litvánia (-70,2%), Észtország (-64,2%), Lettország (-77,9%) és Írország (-64,9%) teljesítménye sem. Az idei első negyedévben összesen 3,44 millió új autó kelt el, egy évvel korábban 4,15 millió.
Mindamellett elemzők rámutatnak: bár a csereprogram jelentős lökést adott a vásárlásoknak Európa-szerte, s megakadályozta a jelentősebb visszaesést, a fogyasztói bizalom változatlanul gyenge, visszafogott a hitelfolyósítás. Tulajdonképpen csak előrehozott vásárlásokról van szó, az év hátralévő részében gyengén fog alakulni az értékesítés, még akkor is, ha a gazdaságok fellendülnek. A Concorde Értékpapír Zrt. elemzői szerint a legfrissebb makro-előrejelzések alapján a második és harmadik negyedévben sem látunk majd erős gazdasági növekedést, ami a lakosság tartós fogyasztási cikkek iránti vásárlási hajlandóságát jelentősen növelné.
Christophe Boulanger, a Calyon Bank autópiaci elemzője szerint a roncsautó programok nem szüntetik meg a kereslet csökkenését, ami a következő negyedévben okoz majd nagy esést az értékesítésben. Komoly negatív hatással lehet még a szektorra az emelkedő munkanélküliség, a csökkenő fogyasztói bizalom és az új autóhitel-feltételek szigorodása. Christophe Boulanger szerint a gazdaságélénkítő csomagok az év második felében valószínűleg nem lesznek még pozitív hatással a fogyasztók magatartására.
Ennek tükrében a Calyon Bank elemzői úgy látják, hogy Európában a második negyedévben 20 százalékos és az Egyesült Államokban 40 százalékos csökkenés várható, míg az esztendő egészére Európára 13 százalékos, az USA-ra pedig 18 százalékos visszaesést prognosztizálnak.
A bank által követett jelentősebb autópiacokon (Európa, USA, Kína, Japán, Brazília, India, Oroszország) a március vegyes képet mutatott. A tavalyi értékekhez képest növekedést csak ott regisztráltak, ahol az autóvásárlást érintő adók jelentősen csökkentek, illetve ahol roncsautó prémium került bevezetésre.
A világpiac közel 80%-át lefedő adatbázisuk alapján a nagyobb piacok közül csak Brazíliában (+17%) és Kínában (+10%) nőtt az értékesítés márciusban, az összes többi régióban csökkent, ezek közül is Oroszországban (-47%) és az USA-ban (-37%) a legnagyobb mértékben, így globálisan a március 17%-os zuhanást hozott a tavalyi év hasonló időszakához képest. 2009 első negyedéve után már csak Kína, Brazília és India plusszos.
USA
Az USA-ban a vártnál kisebb mértékben, márciusban 37%-kal csökkent az újautó értékesítés, a várt 9,2 millió helyett 9,9 millió kocsit adtak el. Ebben szerepet játszottak a kiemelkedően magas árengedmények, valamint az olyan különleges szolgáltatások, mint az autók visszavétele abban az esetben, ha a tulajdonos elveszíti munkáját és nem tudja fizetni a törlesztőrészleteket. A GM 45%-kal, a Ford 41%-kal a Chrysler pedig 39%-kal kevesebb új autót adott el. A japán márkáknál is hatalmas a visszaesés a tavalyi számokhoz képest, a Toyota értékesítése 39%-kal, a Hondáé 36%-kal, a Nissané pedig 38%-kal esett vissza. A koreaiak ezzel szemben márciusban is piaci részesedést tudtak szerezni, a Hyundai és a Kia visszaesése 5% alatti volt. A VW, a BMW és Mercedes 20 és 25% közötti esést mutattak, ezzel ők is piaci részesedést szereztek.
Kína
A kínai személyautó értékesítés február után márciusban ismét növekedést tudott felmutatni, miután a kormány elindította a vidéki lakosság autóhoz jutását segítő 5 milliárd jüanos programját. Az újautó eladás 10%-kal nőtt.
Japán
A márciusi autóértékesítés pont ugyanolyan tragikusan alakult, mint az egy hónappal korábbi, ismét 24%-kal kevesebb újautót adtak el a szigetországban. Az áprilissal kapcsolatban azonban már igen optimisták a várakozások, hiszen elindult a kormányzat adócsökkentéseket tartalmazó autóértékesítést élénkítő programja, aminek keretében az új autó károsanyag-kibocsátásától függően a súlyadó és a forgalmi adó akár 50-75%-kal alacsonyabb is lehet az alaphoz képest. A tervek között szerepel egy a németországihoz hasonló roncsautó prémium bevezetése is, amivel az autóvásárlók 250 000 jenes (nagyjából 550 ezer forint), illetve „kei car" esetében 125 000 jenes kedvezményt kapnak, amennyiben bezúzatják 13 évesnél idősebb használt autójukat.
Oroszország
A korábban vártnál lényegesen nagyobb az autóértékesítés zuhanása Oroszországban. A márciusi -47% elsősorban a kedvezőtlen hitelkondíciókra, a magas hitelkamatokra és a gyengülő rubel miatt a vezető márkák idei drasztikus áremelésére vezethető vissza. A fogyasztói bizalom 10 éves mélypontra süllyedt az első negyedévben, kormányzati segítség nélkül a következő hónapokban is magas kétszámjegyű csökkenésre lehet számítani.
India
Az előző években látott kétszámjegyű növekedéssel ellentétben idén márciusban már csak 1%-kal tudott bővülni az indiai újautó értékesítés. A negatív fogyasztói hangulat és a hitelek szűkössége rányomta a bélyegét az autóeladásokra, amely még mindig jobb eredményt mutatott, mint a gazdasági aktivitást jobban tükröző teherautó és egyéb haszongépjármű értékesítés, amely 26%-ot zuhant tavalyhoz képest.