Új 1,8 literes, 140 lóerős Opel benzinmotor
címkék:
14 százalékot elérő teljesítménynövekedés, négy százalékkal kisebb fogyasztás mellett, fokozott rugalmasság és simább járás – ezek a vadonatúj, 103 kW/140 LE teljesítményű, 1,8 literes ECOTEC benzinmotor fő előnyei az ugyanakkora lökettérfogatú, 125 lóerős elődhöz képest.
Az új motornemzedéken alapuló, kiváló hatásfokú négyhengeres benzines gép nyáron debütál az új Opel Zafirában, majd később megjelenik a Vectrában és a Signumban, illetve a márka egyéb modelljeiben is. A legapróbb részletekig újonnan fejlesztett négyszelepes erőforrás különlegessége többek között a gázcsere optimalizálása érdekében folyamatosan állítható két vezértengely (DCVCP – Double Continuous Variable Cam Phasing), a kétfokozatú, műanyag szívócső, amelyben az áramlási veszteséget pillangószelep helyett alkalmazott, hengeres forgószelep csökkenti, továbbá a hatékony olaj-víz hőcserélő és az új fejlesztésű, mélyhúzott kipufogócsonk, integrált katalizátorral. 57 kW/liter fajlagos teljesítményével kategóriája élvonalát képviseli az 1.8 ECOTEC. A mindennapi használatban ennél is fontosabb, hogy széles, 2.200-tól 6.200/percig terjedő tartományban áll rendelkezésre a 175 Nm nyomatékmaximum legalább 90 százaléka. Ez azt jelenti, hogy alulról is erősen húz a motor.
A hagyományos motoroktól eltérően, amelyek fő- és vezértengelyét fix fogasszíj- vagy lánchajtás köti össze, a változó vezérlés lehetővé teszi a vezértengely elfordítását a főtengelyhez képest. Az új 1,8-as motoron ezt folyamatosan végzi egy nagyon kompakt, szárnylapátos hidraulikus állítómű. A kettős állítható vezértengely előnye, hogy a motor fordulatszámától, illetve terhelésétől függően ad lehetőséget teljesítmény-, illetve fogyasztás-optimalizált vezérlési idők választására.
Az Opel Vectrával végrehajtott menetpróbák során 7,3 liter/100 kilométer volt az MVEG szerint mért fogyasztás, ami 0,3 literrel, illetve négy százalékkal kevesebb, mint az eddigi, 90 kW/122 LE teljesítményű 1.8-as motor (az Astrában és a jelenlegi Zafirában: 92 kW/125 LE). Ezzel párhuzamosan megnőtt a csúcssebesség (205 helyett 213 km/óra) és javult a gyorsulás (0 – 100 km/h: 11,2 másodperc helyett 10,5). A hatékonysághoz hozzájárul a következetesen könnyű építési mód is. A járulékos alkatrészek, mint például a DCVCP ellenére három százalékkal csökkent a motor súlya az elődhöz képest, ugyanakkor a blokk és a hengerfej kiterjedt merevítéseinek köszönhetően szilárdabb lett az egész. Egyedül a blokk 20 százalékkal könnyebb az előzőnél: a szürkeöntvény motorház és a csapágyfedél alatt mindössze 27 kilót mutat a mérleg, ami jórészt az üreges kialakítás érdeme. A komplett erőforrás pedig csupán 118 kilós. Ebből nagyszerű, 1,14 kg/kW-os teljesítménysúly adódik.