2012. október 19. 21:00   |   Autoblog
címkék:  

Veszélyesek a néhány évnél idősebb abroncsok

Hiába a megfelelő profilmélység, a 4-5 évnél idősebb téli gumik tapadási tulajdonságai végletesen leromlanak. Ez a legfontosabb megállapítása az első nagyszabású hazai téligumitesztnek, amelyet a Hungaroringen, valós körülmények között rendeztek meg. A teszteken kívül novembertől minősítő címkék is segítik az eligazodást a számtalan gyártó által kínált gumiabroncsok között.

A nonstopgumi.hu portál, illetve a Használtauto.hu autós magazinja, az Autónavigátor.hu által szervezett nagyszabású, összesen 14 téligumiszett valós körülmények között zajló tesztjén különböző sebesség mellett mind a száraz, mind a nedves, mind a jeges (vizes műgyantával modellezett) úton megállást vizsgálták.

A száraz aszfalton 60 km/órás sebességről történő leálláshoz 11,8 és 16,1 méter közötti féktáv adódott, míg ugyanez az érték nedves aszfalton 15,5 és 22 méter között mozgott, vagyis mindkét esetben a legrosszabbul teljesítő abroncs mintegy negyven százalékkal hosszabb fékutat produkált, mint a legjobb.

A használt, ám a megengedettnél még jóval nagyobb profilmélységgel rendelkező abroncsok száraz és nedves útfelületen is a középmezőnyben, kissé az átlag alatt teljesítettek, jeges útviszonyok között azonban egyszerűen elfogadhatatlan értékeket produkáltak. Ugyanis míg a legjobb új gumik 40 km/órás sebességről fékezve 22,3 métert tettek meg a megállásig, a használt abroncsokkal felszerelt tesztautóknak ugyanolyan sebességről 47, illetve 61 méterre volt szükségük a megálláshoz.

„Az, hogy a téli gumik négy-öt év után elvesztik tapadási képességüket, nem gyártóspecifikus probléma, hiszen ugyanannak a gyártónak az új abroncsai a mérés élmezőnyében szerepeltek – hangsúlyozza Katona Mátyás, az Autónavigátor.hu főszerkesztője. – Ezért fontos tanulság, hogy aki téli gumit vásárol autójára, a gumi minőségi tulajdonságai mellett minden esetben figyeljen arra is, hogy melyik évben gyártották az adott terméket!”

A vizsgálatban részt vevő abroncsok az egyes szempontoknak különböző mértékben tettek eleget: Nedves úton a Michelin, jégen a Goodyear volt a nyerő, száraz úton és az utastérben mért gördülési zajszintet tekintve is a Barum mutatta a legjobb értékeket, de utóbbiban élen járt az egyéb szempontokból silány, kínai Imperial abroncs is. Arra tehát, hogy összességében melyik teljesített a legjobban, csak az egyes kategóriákban mért teljesítmények súlyozásával kaphatunk választ. Addig is, amíg természetes hóban, magyar aszfalton lemért adatokkal nem lesz teljes a kép, a magyar átlagos téli útviszonyoknak megfelelően a nedves úton mért fékezési értékeket 45 százalékos, a száraz és jeges fékutakat 20-20 százalékos, a jégen kapaszkodást 10, míg a zajszintet 5 százalékos súlyozással értékelve az első nagyszabású hazai téligumiteszt az alábbi sorrendet eredményezte:

A teszt további részletes eredményei a www.autonavigator.hu oldalon találhatók meg.

November 1-jén startol az EU abroncscímke

A független piaci szereplők által elvégzett teszteken kívül novembertől egy új eszköz, az EU abroncscímke is segíti a fogyasztók eligazodását. A címke, amelyet az értékesítés helyén vagy magán a gumiabroncson kell elhelyezni, az abroncs három alábbi fontos jellemzőjének tanúsítványa:

  • az üzemanyag-fogyasztás
  • a nedves tapadás, illetve
  • a gumi külső zajszintje

Az üzemanyag-hatékonyság és a nedves tapadás A-tól G-ig hét kategóriába sorolható, a legjobb minősítést az A kategória jelenti. A nedves tapadás a gumiabroncsok egyik legfontosabb biztonsági paramétere, amely a 80-ról 20 km/órás sebességre történő lefékezés fékútjára vonatkozik. Az A és F kategóriába tartozó gumik fékútja között több mint 18 méter a különbség! A zajszint szerint az autógumik három kategóriába sorolhatók.